Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Nisan '16

 
Kategori
Deneme
 

Uzak,ıssız,sürgün yerin sembolü Fizan

Uzak,ıssız,sürgün yerin sembolü Fizan
 

Libya'nın güneybatısında Fizan'a'ait bir köyden görüntü


Uzaklığın, ıssızlığın ve sürgün yerinin sembolü Fizan’ı biliyor musunuz?

-Sayın, Seçilmiş bağımsız olmak istiyorum. Bağımlı olmak istemiyorum.

=Sayın, Adalet bağımsız ne demek?

-Yani hür olmak, özgür, müstakil olmak istiyorum. Kimseden emir almadan, kanunun ve anayasanın verdiği gücü ve yetkiyi kullanmak istiyorum.

=Olmaz hür olmak, özgür olmak, müstakil olmak emir vermek, güç ve yetkiyi kullanmak sadece seçilmişlere aittir.

Kanunu ve anayasayı seçilmişler yapar, siz atananlar bağımlı kalmalısınız.

 -Ama ben adaletim, benim görevim hakkı, hukuku tecelli etmektir.

=Ne tecellisi, mecellisi siz size söylenenleri yapın.

-Sayın, Seçilmiş anlatamıyorum ki ben görevimi yapamıyorum.

=Neden?

-Seçilmişler ikide bir hiddetli, şiddetli bakıyorlar, gözlerini, kaşlarını oynatıyorlar uzağı gösteriyorlar.

=Uzak ne demek?

-Yani Fizan’ı işaret ediyorlar.

=Fizan’ı hiç gördünüz mü?

-Görmedim lakin çok ırak, mahrumiyet bölgesi diyorlar.

=Sayın, Adalet siz ne zamandan beri bağımlısınız?

-Sayın Seçilmiş inanın ben gördüm göreli bağımlıyım. Geceleri uykularım kaçıyor, korkulu rüyalar görüyorum, vicdanım sızlıyor.

=Korkmayın Sayın, Adalet burada gördüğünüz rüyalar yine hayırlı rüyalar sayılır. Fizan’da ki rüyalar korkunç olur.

Şimdi siz adınızı, soyadınızı ve sicilinizi yazın bana veriniz. Ben sizin için Fizan’dan daha yakın bir yer düşünürüm.

Seçilmiş ile atanan arasındaki bu diyalogdan sonra gelin gerçek Fizanı tanıyalım. Fizan ırak mı, yakın mı, ıssız mı, nasıl bir yer, nerededir.

Fizan denildiğinde hepimizde ilk olarak çok uzak bir yerden bahsediyormuş hissi uyanır.

Çünkü Türk kültüründe bu sözcük çok uzun yıllardır uzaklık ve ıssızlığın sembolü olmuştur

Biz ıraklığı, uzaklığı ifade eden“ Fizan “ kelimesini, genellikle coğrafi olarak nereyi tarif ettiğini bilmeden kullanırız.

Gerçekten de Fizan dünyanın en ırak, ulaşılması güç ve izole yerlerinden biridir. Hatta dilimizde“ Fizan ‘a kadar yolun var” sözü hala yaygın olarak kullanılmaktadır.

Sürgün denince akla Fizan veya yemen gelir. Fizan’ı anlamak için öncelikle Libya’yı ve çölü iyi bilmek gerekiyor.

Fizan,  1551'de Osmanlı topraklarına katılan ve Osmanlı Devleti’nin Trablusgarp eyaletine bağlı bir sancak merkeziydi.

Fizan, Libya’nın güneyinde sahilden 600 km içeride ve Büyük sahra’nın doğusunda, kızgın çöllerin ortasında bir vahadır.

Osmanlı döneminde sürgünler için en korkunç yer Fizan’dı.

O tarihlerde devletin emirlerine muhalif olanlar ve devlet aleyhtarları etkisiz hale getirmek için sürgün için tüm şartlara haiz bir tecrit alanıydı.

Zira Fizan’da hayatta kalmak, zoru başarmak demekti. Kuzey ve güneyi geçit vermez dağlarlar, doğu ve batısı uçsuz bucaksız çöllerle çevrili adeta çöl denizinde kalmış bir adadan kaçmak imkânsızdı.

Bu yüzden mahkûmları “sürgün”den ziyade ” Fizan “ kelimesini duymak ürkütürdü.

Namık Kemal dahi 1873’te Hanya vapuruyla Kıbrıs’ın Magosa iline sürgüne giderken, kendisi ile birlikte sürgün edilen Nuri Bey’e yazdığı mektupta.

”Siz de elbette Akka’da kalmazsınız. Fizanı falan boylarsınız”diyerek esas korkulacak yerin Fizan olduğunu ifade etmiştir.

Günümüzde“Fizan'ı boylarsın” tehditli söylemini artık terk etmeliyiz.  

Kıymetli okurlarımıza saygılar sunuyorum.

Mehmet BURAKGAZİ / MERSİN

 
Toplam blog
: 608
: 2204
Kayıt tarihi
: 12.04.12
 
 

Bingöl'de, Baharın son ayında, ikindi üzeri un ambarı (kiler) arkasında, ebesiz, hemşiresiz, Emin..