Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

07 Ekim '17

 
Kategori
Anılar
 

Vefatının 3. Yılında İsa Kayacan'ı Anıyoruz

Vefatının 3. Yılında  İsa Kayacan'ı Anıyoruz
 

İsa Kayacan, Kerim Özbekler ve Abdülkadir Güler


 

Prof..Dr. İsa Kayacan  14 Ekim 2014 te aramızdan ayrıldı. Vefatının 3. Yılında bir iki satırla anmak bir vefa borcu olmalıdır. İsa Kayacan Unutulmamalıdır. Sanatımıza. Kültürümüze, bayrağımıza ve yurdunu, milletini gönülden seven ve saygı duyan bir insandı. Bunlarla birlikte üretken ve çalışkan bir sanat ve kültür adamı idi. Ölünceye kadar yazdı.

İsa Kayacan, Anadolu’nun basının hemen her ilin ve her ilçenin yerel basınında yazdı. Bir yerde Anadolu basınının fahri hemşehrisi idi.  01.02. 2004 yılında bana armağan ettiği  “İŞTE HAYATIM”( 720 sayfalık )  kitabını bana aynen şu satırlarla imzalamışlardı: Bir hatıra bağlamında  yazıyorum.”Eskimeyen dostum Sayın Abdülkadir Güler’e yılların gerilerinden  sevgi ve saygıyla.01.12.2004- Ankara “ diye  imzalamışlardı. Bu değerli  eserini   kitaplığımın bir köşesinde  özende  saklıyor ve  zaman zaman da  okuyorum. Saygıyla ve rahmetle anıyorum. Kitabının 407 sayfasında yazılarının yer aldığı gazete ve dergilerden sadece bazılarını yazıyorum: 

Adapazarı Tribün Gazetesi, Alaşehir  Toptepe Gazetesi, Andırın Postası, Ankara Ticaret, Ankara Ekspres, Ankara Tasvir, Ankara  Özgür, Ankara Yeni Tanin,Ankara Tasvir, Ankara Yarın, Ankara 24 Saat Gazetesi,  Ankara  Hür Anadolu Gazetesi, Ankara Olay, Ankara Bugün, Ankara Memleket, Anamur Ekspres,Antalya Ekspres,  Aspendos Gazetesi,Aydın Efesi Dergisi, Avcı Rastgele Dergisi, Batman Gazetesi, Bingöl Gazetesi, Bitlis Birlik Gazetesi,Bir Nisan Gazetesi, Burdur Gazetesi, Ödemiş Cephe Gazetesi, Darende’nin Sesi Gazetesi  Defne Dergisi, Gülpınar Dergisi, Demokrat Eğirdir Gazetesi,Develi Gazetesi, Erzurum / Doğu Ekspres, Doğu Gazetesi  / Nazilli, Düzce Postası,Emel Gazetesi / Kırklareli, Feke Postası,Hasan Dağı Gazetesi, Lüleburgaz  Hür Fikir Gazetesi, İki Nisan  Gazetesi / Van,Diyarbakır Mücadele, Hürsöz Gazetesi / İzmit,Kula Haber  , Marmaris Postası,Mücadele Gazetesi / Siirt, Önder Gazetesi / Keşan, Özden Gazetesi  / İstanbul, Serhat Gazetesi / Artvin, Sesimiz Gazetesi / Gaziantep,   Şirin Ereğli, Tarsus Ekpres, Tefenni’nin Sesi,Türkeli Gazetesi  / Afyonkarahisar, Van postası, Yeni Anamur Gazetesi, Yeni Gün Gazetesi  /  Burdur, Yeni Meram Gazetesi / Konya, Yeşil Iğdır Gazetesi / Iğdır, Yozgat Gazetesi, Yurt Gazetesi / Kırkağaç, Zümrüt Gazetesi  / Rize, Yeni Söke, Söke Ekspres gibi   yerel   gazetelerde binlerce  makale  yazı, deneme, öykü, roman, şiir, tanıtım, eleştiri, araştırma, inceleme röportaj gibi   yazılar  yazdı.

137 adet kitap yazdı. Yazmış olduğu makalelerin sayısı kendi ifadesiyle 43 500 adet makalesi yer almıştır. Bunlardan başka büyük gazetelerden Tercüman, Son Havadis, Adalet, Gündem, Orta Doğu Ulus, Yeni İstanbul, Meydan, Başkent gibi büyük gazetelerde de göründü. Birçok dergi ve seçkilerde de yer aldı. O bu yazılarıyla rekorlar kitabına girmek istiyordu. 

Adı sokaklara ve caddelere verildi. TRT’de programlar ve belgeseller hazırlar. 137 kitaba imza attı. Çeşitli kuruluşlardan 45 plaket, 66 onur Belgesi, şeref ve teşekkür ve takdir belgeleri aldı. Ayrıca 25 Yılın Şeref Ödülüne layık görüldü.

Türk Folkloru Araştırmalarından Türk Kültürüne Hizmet ödülünü aldı. Irak Türkmenlerinden Hizmet Ödülünü de aldı. Ankara Gazeteciler Cemiyetinden en çalışkan basın ve gazeteci seçildi. Burdur’da ve Tefenni ilçesinde meclis kararı ile adı sokak ve caddelere verildi. (2000),  “ İşte Hayatım” Dr. İsa Kayacan, Say; 719.  

Prof. Dr. İsa Kayacan bir ara ECE Ajans basın bülteni de kurmuştu. Başkent Ankara olmak üzere sanat ve kültür konusunda tüm haberleri yüzlerce kişi dost ve arkadaşlarına gönderiyordu. Bir yazısında aynen şöyle diyordu: Anadolu Basınının, güncel olmayan yazılara sürekli ihtiyacı olduğu gerçeğinden, toplu makale, haber gönderme düşüncemden hareket ederek, bazı arkadaşlarımın da önerilerini dikkate almak suretiyle 1979 yılında“ İsa Kayacan Yazı Ofisi”ni kurdum, faaliyete geçirdim. ( say: 412), bir başka  yazısında da  şöyle  ekliyordu: “ Yayın hayatıma adım attığımdan itibaren, önce kendi kitaplarımdan, bana gelen kitap ve dergilerden, illerimiz Milli Eğitim Müdürlüklerinden temin ettiğim kütüphane okuma odası ve diğer adreslere, binlerce kitap bağışında bulundum. Burdur (merkez), Tefenni, İl ve İlçe Halk Kütüphanelerine,Kültür Bakanlığı aracılığıyla bağış olarak gönderdiğim kitap ve dergilerin sayısı da binlerle ifade edildi” diyor. ( İşte Hayatım-  Bir Ömür Böyle Geçti, Say: 465) Kısacası Prof. Dr. İsa Kayacan paylaşmalı seven bir gazeteci ve yazardı. O denli çalışkan ve üretkendi. Yayınladığı enson kitabı  “ Kadın Destanı”  adını taşıyordu. Bu kitap Burdur Ticaret Odası tarafından basılmıştı. Onun hakkında bir tanıtma yazısını yazmıştım, ne yazık ki bu yazımı okumak kendisine nasip olmadı

Son zamanlarda yazdığı yazılarında hep ölümden söz ediyordu. Ondan daha önce sevdiği şairlerden Ahmet Tufan Şentürk ( 1924- 2005) ve İlkan San ( 1941- 2008) için şöyle diyordu. “Ben Ahmet Tufan Şentürk ve İlkan San’ı özlüyorum “diyordu. Ne yazık ki bu sözlerinden sonra 14 Ekim 2014 yılında Hakk’a yürüdü ve Âşık Veysel’in  “ Benim Sadık dostum kara topraktır “ dediği kara toprağa kavuştu. Mekânları cennet olsun.

Gazeteci yazar İsa Kayacan’ı yakından tanıyan Dr. Sami Ateş bir yazısında  şöyle   diyordu:  “ İsa Kayacan, Anadolu Basını tarihi içinde bugüne kadar en geniş anlamda yazışma diyalogu kurmuş, bir anlamda rekor kırmış bir kalemdir. Anadolu’nun en uzak  yöresinde, mürettibinden  yazı işleri müdürüne kadar, her basın çalışanı, onun daktilosundan çıkmış sayfaları, adeta çilekeş dostları gibidir.İsa Kayacan Anadolu’dayazdıklarıyla, günün ve olayların içinde yaşayan taptaze bir soluktur” diye  onun ne denli    güçlü bir iyi kalem, sevilen  ve Anadolu’da tanınan bir   yazar olduğunu  vurgulamıştır. ( İşte Hayatım-  ir Ömür Böyle Geçti, İ. Kayacan ,Say: 722 )

Şair Ahmet Tufan Şentürk İsa Kayacan için şöyle diyordu bir sözünde: Bana göre İsa Kayacan, sahasında bir canlı tarih, ayaklı bir kitaplık, örnek alınacak bir insandır.Bugüne kadar verilen bütün ödüller, Azerbaycan Üniversitelerinden aldığı iki “ Fahri Doktora” diplomasında adının başına ilave edilen ( Dr.) unvanı, hepsi elinin emeği, gözünün nuru., beyninin ürünüdür. ( 2003).   

Gazeteci yazar İsa Kayacanla 1965 ‘ten beri tanıdığım bir insandı. Ankara’da,  Burdur’da, Isparta’ta, Kütahya‘da / Simav‘da ve Eskişehir’de   yapılan Şiir ve Kitap Günlerinde hep birlikte olduk. Cana yakın sevecendi. Onun benim için yazdıkları ve benim onun içim yazdıklarım  300 sayfalık bir kitap olur. Hatta bir ara Ankara’da bir araya geldiğimizde bunları ortaklaşa bir kitapta toplayalım dediğim zaman çok sevinmiş ve” inşallah günün birinde bu da olur” demişti. Ne yazık ki erken gitti aramızdan, Bu arzumuz gerçekleşmedi.  En son olarak benim 2013 yılında yeni yayınladığım “ Elli Yıl Böyle Geçti  “  adını taşıyan kitabım için birkaç gazetede birer tanıtma yazını yazmış ve bana göndermişlerdi. Ben de en son çıkan eseri olan “Kadın Destanı” adlı eseri için bir tanıtma yazısını yazmıştım.  (Milliyet Blog, 25 Ekim 2014) Bunların hepsi anılarda kaldı…

Sözün özü:  Prof.Dr. İsa Kayacan çalışkan, üretken bir gazeteci idi.  Aynı zamanda vefalı bir dosttu.   Aşağı, yukarı 137 kitaba imza attı.  Adı caddelere ve sokaklara verildi. Birçok ödüle layık görüldü hakkında kitaplar yazıldı ve tezler hazırlandı Köy okullarına, köy muhtarlıklarına öğretmen ve öğrencilere yüzlerce kitaplarını armağan etti.  Okumayı, yazmayı ve paylaşmayı seven bir insandı.  Bir arzusu vardı Burdur’un giriş yolunda elinde kalemi ile yazı yazan bir heykelinin yapılması idi. Sağlığında bu konuda 10.bine yakın imza bile topladı. Ne yazık ki bu arzusuna kavuşmadı. Ölümünden sonra da olsa Burdur Belediyesi bunu Gazeteci, araştırmacı yazar Prof. Dr. İsa Kayacan’dan esirgememelidir. Bir dostu olarak onun bu isteğini Sayın Burdur Belediye Başkanına iletmek istiyorum. Çünkü İsa Kayacan ölünceye kadar kalemiyle Burdur kültürüne hizmet etti,  Burdur ve Tefenni’ nin adını tüm Anadolu’ya ve  hatta ta  Azerbaycan’a kadar duyurdu. 

Kadim dostum Prof.Dr. İsa kayacan’ın vefatının 3. Yılanda rahmetle ve saygıyla anıyor, mekanı cennet olsun diyorum.   

 

Abdülkadir Güler 

07.10.2017-  SÖKE

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..