Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Kasım '17

 
Kategori
Güncel
 

Yerli Oto Hayal mi?

Yerli Oto Hayal mi?
 

Yerli Otodan Ne Anlıyoruz?

Bir otomobil ortalama yedi bin adet parçadan oluşuyormuş. Bu elektrikli otomobil olunca sayı biraz daha aşağılara düşüyor. İnanılır gibi değil tam yedi bin parça.

Bunun anlamı ya yedi bin parçayı sen yapacaksın ki bunu dünyada yapan bir marka yok. Ya da ana parçaları sen yapıp diğerlerini piyasadan alacaksın. Yarı yarıya da yerli üretim yapılırsa yerli sayılabilir.

Aslında bu konuya neden bu kadar kafa yorulduğunu anlamakta zorlanıyorum. Atak helikopterini yapan bir ülke otomobil yapmakta zorlanmaması lazım.

Parçalar planlanır, prototip yapılır ve birleştirilir. Aslında düşünüldüğünde pazarı da hazır. Emniyet, askeriye, sağlık hizmetlerini yerine getirebilmek için bir sürü araç alımı yapıyor, aslında bir bakıma pazarı da hazır.

Gerçekte otomobil Türkiye’de vergi toplamanın dolaylı yöntemi olduğundan mıdır nedendir yerli otomobil kimseye pek inandırıcı gelmiyor. Bir otomobille ilgili detaylı listede bir otomobil alan, bir otomobil de vergi ödüyor, yakıtında bu oran hakkında pek bilgim yok ama genel kanı; bir mal olan yakıt tüketiciye beşe geliyor. Yani bu durumda otomobiller yerli olsa devlet bu gelir kalemlerinden hangisinden vazgeçebilir ve bu geliri ne ile doldurabilir buna bakmak lazım.

Aslına bakılırsa Türk Ordusuna hizmet eden subayların yardımlaşma kuruluşu da milli bir kuruluştur ve onların ortak oldukları OYAK sebebiyle ve OYAK’ın RENAULT ile ortaklığı dolayısıyla milli bir şirketimizin ortaklığı ile üretilen otomobiller de yerli sayılabilir.

İlk otomobilimiz  “Devrim” 1960 yılında dört adet üretilmiş, iddia odur ki; benzin koymayı unutmuşlar. Bir otomobili 129 günde yapan 23 mühendis otomobile benzin koymayı unutmuş! Otomobil çalışmamış Ankara’ya getirilenler ezilerek yok edilmiş, bu otomobillerden geriye iki tane kalmış ve müzedeymiş.

Uzun yıllar Şahin, Doğan, Kartal, Serçe, Murat 124, 125, 131 ve bunlara ilave olarak Anadolu’yu çağrıştıran Anadol’un yerli olduğunu zannediyorduk, değillermiş!

Bir ara JETPA bir otomobil projesine girmiş, Proton’u Türkiye’ye getiren yanlış bilmiyorsam Fadıl AKGÜNDÜZ, İmza adlı bir otomobil çıkarmıştı, o proje de başlamadan bitti ancak AKGÜNDÜZ siyasete atıldı. Birçok kez mahkemede yargılanan ve ceza alan AKGÜNDÜZ yattı, çıktı, yattı çıktı.

Acaba tamamen elektrikli otomobil üretilse ne olur? O zaman yakıt ne olacak, yakıttan alınan vergiler, ithalattan alınan vergiler ne olacak?

2015 seçimlerinde gururla tanıtılan ve 2017 yılında test sürüşlerine başlanacağı söylenen ve medyaya yansıyan otomobiller şu günlerde trafikte olması gerekiyordu galiba başına bir şeyler gelmiş olmalı ki çıkmadı ve sesi soluğu çıkmıyor.

Simdi ise ufukta yeni bir proje yok ancak dört firma, Türkiye’nin en büyük dört firması var. Hadi İnşallah!

Şahsi fikrim ise; bir ülkenin etkisi, sözde modern dünyada silahlarının menzili kadardır. Silahları sadece füzelerden, uçaklardan, atom silahlarından ibaret sanmak ise çok büyük hata olur. Geçmişte de günümüzde de tüccarı, sanayicisi güçlü olan ülkenin ordusu tüccarını ve sanayici ya korur ya da koruyamaz. Para çapkın bir bireye bezer (kadın veya erkek demiyorum) Onu tavlamak ise zorudur. Her zaman talibi vardır ve asla bir yerde uzun süre duramaz...

 

(1)   https://www.youtube.com/watch?v=L4GJ0hCl3nI

(2)   https://www.haberler.com/dava-arabasinin-tanitimi-eskisehir-deki-devrim-9977482-haberi/

(3)   https://www.babil.com/artik-paydos-kitabi-mahmut-kiper

(4)   https://archive.org/stream/HaJoonChangSanayilemeninGizliTarihi/Ha%20Joon%20Chang-Sanayile%C5%9Fmenin%20Gizli%20Tarihi_djvu.txt

(5)   http://alkislarlayasiyorum.com/icerik/275230/jetpa-imza-700-tanitim-toreni-29-ekim-1999

(6)   http://www.devrimarabasi.com/tarihce.html

 

 

 
Toplam blog
: 2271
: 163
Kayıt tarihi
: 15.10.14
 
 

Bugünün doğrusu yarının eğrisi, dost görünenler düşman ve herşey aslında zıddı olabilir. Büyük ih..