Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '10

 
Kategori
Güncel
 

ABD Modeli Trafik

ABD Modeli Trafik
 

kaynak:www.haberturk.com


Habertürk.com’da yer alan habere göre ülkemizde trafik cezaları ağırlaştırılacakmış ve bu yeni yapılanmada ABD modeli örnek alınıyormuş. Bir süredir ABD, Florida’da yaşayan biri olarak buranın trafiğine dair bilgi ve gözlemlerimi paylaşmak istiyorum.

Türkiye’de trafik kazalarını engelleme yönündeki gayretler tabiki güzel ancak herşeyden evvel kanunların işletilmesi aşamasında iyileştirme yapmak gerektiğine inanıyorum. Rüşvet faktörü ortadan kalkmadıkça cezanın ağırlığının hiç önemi yoktur, özellikle para cezalarında rüşvete meydan veren bir etki bile yapabilir. İkinci önemli nokta; toplumda kanun, kural ve ceza uygulamalarının, ülkede yaşayan hiçkimseye (yaya ve de sürücüler dahil) müsamaha gösterilmeden uygulandığı bilinci oluşmalıdır. İnsanların adil uygulamaya inanıyor olmaları gereklidir.

Bazı kişiler ülkemizde ehliyet sahibi olmanın zorlaştırılması gerektiğini savuyor. Oysa Amerika da ehliyet almak Türkiye’den daha kolaydır. 40 sorudan oluşan yazılı ehliyet sınavında sadece trafik işaretleri ve yol kurallarından sorumlu tutulursunuz. İlk yardım konusu bir sayfayı aşmayacak şekilde el kitapçığında vurgulanır. Motor diye bir ders yoktur, sadece motorlu aracı tanıtan kısa bir bölüm yine el kitapçığında mevcuttur. Sınav soruları son derece basittir. Türkiye’deki yazılı ehliyet sınavı 5 kat daha zordur diyebilirim. Direksiyon sınavı da geniş bir park alanında sadece bir yetkili gözetiminde yapılan bizdekine kıyasla kolay bir aşamadır. State kanunlarına göre 15 yaşını aşmış gençler “Learner Driver Licence” sahibi olabilirler. Ancak genç sürücüler gerçek ehliyetlerini alana kadar ağırlaştırılmış kural, ceza ve bazı kısıtlamalara tabidir. Şahsen ben de cezaların daha katı olmasından yanayım ancak ehliyet almanın zorlaştırılması ya da cezaların ağır olması, hile ile ehliyet almanın önüne geçilmedikçe, araç kullanma bilinci sürücülere verilmedikçe, insanlar trafik sorumluluğu konusunda eğitilmedikçe hiç bir anlam taşımamaktadır.

Diğer bir husus yol ve trafik düzenlemelerindeki farklılıktır ki ABD ve Türkiye arasındaki en büyük fark burada görülür. Florida’da birbiri ile çelişen hiç bir trafik levhası ya da yol düzenlemesi göremezsiniz. Yol durumuna göre ihtiyaç belirlenmiştir ve gereği yapılmıştır. Sürücü ve de yayalara sadece bunları okuyabilmek ve de uymak kalır. Uyulmadığı takdirde cezalar da açıktır. En çok dikkatimi çeken ve bana göre trafik akışını rahatlatan bir uygulama ise şudur: Sağ ve sol dönüşleri akan trafikten ayıran dönüş şeritleri vardır. Dönüş yapacak araçlar dönüşü planlayıp bu şeritlere girerek seyretmek zorundadır. Trafik ışıkları da bu yönde düzenlenmiştir. İlginç ama kırmızı ışıkta sağa dönüş yapılabilir. Türkiyede malesef akan trafikte kimin sağa sola döneceği belli değildir, ara yollar sık sık ana yollara katılır. Çünkü şehir yerleşimi de düzensizdir. Giriş çıkışlar, dönüşler gerektiği gibi düzenlenmediği için trafik arap saçına döner.

Nüfus, araç sayısı, coğrafi yapı ve benzeri faktörler tabiki önemlidir. Amerika’nın şehirleri kıyaslandığında büyük ve nüfus yoğun yerlerde elbette kaos ve kaza oranında artış var. Ancak düzenlemeler tüm bu faktörler gözönüne alınarak yapılmakta. Yollar kazaya sebebiyet vermeyecek şekilde yapılanır, asfaltlanır. Bu arada asfalt deyince aklıma geldi hangi state olduğunu tam olarak hatırlamıyorum şu an, bir asfalt tam 75 yıl sonra sökülüp yeniden yapılmış. Yani bizdeki gibi her gelen belediye bütün yolları, kaldırımları ayağa kaldırımıyor icraat yapmak niyetiyle.

Bir başka güzel uygulama ki, insana, insan hayatının kıymetli olduğunu hatırlatıyor. Çok ünlü Amerikan okul otobüslerini bilirsiniz. Bu otobüsler öğrenci indirme-bindirme durumunda ekstra stop işaretlerini kullanırlar. Bu sırada aynı yönde seyreden tüm araçlar durmak zorundadır. Hatta eğer yol en az 5 feet yüksekliğinde bir bariyerle bölünmemişse karşı yönden gelen araçlar da durmak zorundadır. Bu kuralın ihlali 4 ceza puanıdır. Sözün kısası cezaları yükseltmek ve tüm sorumluluğu vatandaşa yüklemek sorunu tek başına çözmez.

Florida trafik cezalarından bir iki örnek:

· 50 dolar üzerinde hasarlı kaza alanı terk etmek 6 ceza puanı

· Hız sınırını aşmak ve kazaya sebep olmak 6 ceza puanı

· Hız sınırını 16 mph aşmak 4 ceza puanı (daha üzeri için $1.000)

· 12 ay içinde 12 ceza puanı almak 30 gün ehliyetin askıya alınması ile sonuçlanır.

· Alkollü araç kullanmanın cezası en az 500 dolardan başlayan para cezası, 50 saat sosyal servis yükümlülüğü, 1 yıla kadar men, en az 180 gün ehliyetin iptali, 6 aydan başlayan hapis cezası, 12 saat özel eğitim (alkol tedavisi ihtiyacı olup olmadığını saptamak için)

 
Toplam blog
: 83
: 998
Kayıt tarihi
: 05.01.09
 
 

 "İnsan olmak başka bir şeydir. Ne dil, ne din, ne de milliyet ayırır. Ne seni, ne de beni kayırı..