Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Mart '13

 
Kategori
Tiyatro
 

Adaleti zamanında görmek isterim

Adaleti zamanında görmek isterim
 

www.karadenizvira.com


2500 küsur yıl sonra gelen adalet…

Kanım döndü, tüylerim diken diken oldu.

 “Adalet, Sizsiniz”, isimli oyun akşam aklımı başımdan aldı desem yalan demiş olmam.

Tiyatronun gizemli gücüne bir kere daha tanıklık ettim.

Tiyatronun uyarı görevini ne kadar güzel bir şekilde yerine getirdiğine şahit oldum.

Toplumun ortak komplekslerinden arınmasına yardımcı olduğu kadar özgür birer birey olmalarına nasıl yardım ettiğini fark ettim. Özgür olan insan düşünen, merak eden insandır.

Ve daha ilk cümlede beyninizden vuruluyorsunuz.

2500 küsür yıl sonra gelen adalet.

Siyasallaşan adalet çarklarının nasıl işlediğini görkemli bir şekilde anlatan “Adalet Sizsiniz” Oyununda Beşyüzler Meclisi ve Engizisyon Mahkemesi üyelerini beş kukla maketle simgelemesi, üyelerin “sakat” düşüncelerini maketleri tekerlekli sandalyelere oturtarak vermesi çok çarpıcı ve düşündürücü idi..

Tiyatronun insan üzerine etkisi, sizi bir dünyadan alıp bambaşka bir dünyaya götürmesi an meselesidir. Onu gördüm akşam.

Yıllar sonra haksız mahkumiyet kararlarının kaldırılmasıyla tarihe geçmiş bu masum insanların itibarlarının iade edilişinin vurgulandığı oyunu seyrederken tarihi acıları ve hüzünleri bedeninizde hissediyorsunuz. Kanım döndü, tüylerim diken diken oldu o yüzden dedim.

M.Ö. 5. Yüzyılda Atina’da, Beşyüzler Meclisinin ölüme mahkûm ettiği düşünür Sokrates’in (M.Ö. 469–399); 1633 yılında Roma’da, Engizisyonun müebbet hapisle cezalandırdığı bilim adamı Galileo Galilei’nin (1564-1642) ve 1927 yılında Boston’da, adaletin elektrik verdiği iki İtalyan göçmen işçi Nicola Sacco (1891-1927) ile Bartolomeo Vanzetti’nin (1888-1927)

Bu tarihi derinliği oyunu sunan Rutkay AZİZ ve Taner BARLAS’IN usta oyunculuğu çok güzel yansıttı. Kostümleri, ses tonları ve tiplemeleri mükemmeldi.

İdeolojik mesaj görmedim oyunda. Oldukça bağımsız ve tarafsız bir yoruma yöneltti seyirciyi.

Bu anlamda çok başarılı buldum oyunu.

Oyun Rizelileri büyüledi. Dakikalarca ayakta alkışlandı Rutkay Aziz ve Taner Barlas…
Ben eminim ki herkes şu soruyu sordu. Böylesine büyük yanlışlar cezasız mı kalacak? Onlara sonradan ceza verilme ihtimali caydırıcı olur mu?

İtibarın sonradan iade edilmesi adaleti sağlamaya yeter mi?

Bana göre adaletin güncel olması, zamanında sağlaması, toplumun aydınlık ufuklara gitmesi için en geçerli yoldur.

Zamanında sağlanamayan adalet adalet değildir.

Çünkü itibar sonradan iade edilse bile çekilen acıların silinmesi mümkün değildir.

O nedenle zamanında adalet fikri hepimizin belleğine kazınmalıdır.

Adalet zamanında ve en adil bir şekilde sağlanmalıdır.

Bu oyunu Rize’ye getirip seyirci ile buluşturmaya katkısı olan herkesi kutlarım.

Sevgi ve saygılarımla…

 

 
Toplam blog
: 449
: 609
Kayıt tarihi
: 24.06.08
 
 

Rizede yayınlanan ilk renkli gazete ViraHaberin kurucusuyum 5 sene baş yazarlığını yaptım. İLESAM..