Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ocak '19

 
Kategori
Dil Eğitimi
 

Adıllar 2

Kişi Adılları 2
Beni
Seni
Onu

Bizi
Sizi
Onu

Bu kısımdaki adıllar ek alıp değişikliğe uğramıştır.
Ben-i
Sen-i
On-u

Biz-i
Siz-i
Onlar-ı

Bu özellik her dilde yoktur. Çünkü ya sözce değişir ya da ek.

Türkçe bilmek başka şeydir, Türkçe Dil Bilgisi bilmek başka şeydir. Yabancı diller de aynı tarzda öğrenilir. Yani bir doğal yoldan, bir de eğitim yoluyla öğrenilir.

‘’Ben gördü.’’ tümcesi yanlıştır, noksandır. Bundan iki mânâ çıkartabiliriz.
1. Ben gördüm. (Bu mânâ daha kuvvetlidir. Yabancılar böyle demek istemiştir.)
2. Beni gördü.
    Ben ve beni sözceleri adıldır.

Burada görülüyor ki bir harf, bir ek sözcenin mânâsını değiştirebiliyor. Öyleyse her dilin inceliklerini doğru öğrenmeliyiz. Fakat birçok kişi; sanki öğretmiyor da işkence çektiriyor gibi. Çünkü özentisiz, yanlış, noksan, okunmaz, karışık bir tarz sergiliyor. Burada niyet ne acaba. Burada bir harf yanlış olsa, noksan olsa, çok olsa; kendimizi doğru anlatamayız.

      Adıllar ile ilgili tümceler:
Beni dinle.
Seni düşünüyorum.
Onu anla.
Bizi duydun mu?
Sizi kim çağırdı?
Onları tanıyor musun?

      Kişilere göre adıllar:
Tekil Kişi:
Beni
Seni
Onu
Çoğul Kişi:
Bizi
Sizi
Onları

Türkçe Dil Bilgisi’nde adıl konusunda tekil kişiler, çoğul kişiler vardır. Bunlar yabancı dillerde ikil, eril, dişil veya hayvan, eşya diye kısımlara da ayrılabilir.
Türkçe Dil Bilgisi’nde eril kişi, dişil kişi; ister kendinden ister başkasından söz etsin adıllar ortaktır.

      Adıllarla ilgili tümceler:
Rezzan; ‘’Feride beni arayacak’’ dedi.
Allah seni korusun.
Onu sosyal medyada tanıdım.
Bizi kim yanılttı?
Sizi doğru Türkçe’ye davet ediyorum.
Onları beğenmiyorum, çünkü onlar kendini beğenmiş.
         Ramazan Gülsen
 

 
Toplam blog
: 205
: 266
Kayıt tarihi
: 10.06.12
 
 

Tekirdağ, 02.01.1961 doğumluyum. İstanbul'da yaşıyorum. Evli, 3 çocuk bâbâcânıyım. Türkçeci, muha..