Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Eylül '09

 
Kategori
Ramazan'da Sağlık
Okunma Sayısı
503
 

Akılcı şekilde beslenerek Şeker bayramını şeker gibi geçirin!

Akılcı şekilde beslenerek Şeker bayramını şeker gibi geçirin!
 

Şeker bayramını şeker gibi geçirin

Şeker bayramı 30 gün süren oruç döneminin ardından gelen önemli bir dini bayram. Ailelerin bir araya geldiği, küslerin barıştığı, çocukların şeker ve harçlıkla ödüllendirildiği bu bayramda zengin sofraların kurulması ve tatlı ikramı da önemli bir ritüel. Her ne kadar bayramlar tatil için fırsat gibi görülse de bu ritüeli sürdüren ya da sürdürmek isteyenler çoğunlukta. Kapı kapı dolaşıp şeker toplayan çocuklar, bayramlıklarını giyip büyüklerinin elini öpen minikler, yakınlarını ziyaretleri gibi ve benzeri şeker bayramı geleneklerini bir kez daha yaşamamıza sayılı günler kaldı. Meslek diyetisyenlik olunca bayram güzel ama bayramın tadını fazla yemek ve tatlıyla kaçırmayın demek de bizim görevimiz.

Oruç döneminden sonra kilo artışına dikkat!


1 ay boyunca nefsine hâkim olarak oruç tutan kişiler bunun ödülü olan bayramda da daha çok yeme eğiliminde oluyor. 30 gün boyunca oruç tutan bireylerin bayramda beslenmelerine biraz daha dikkat etmesi gerekli. Çünkü 1 ay boyunca iftar ve sahur arasında 2-3 öğün beslenen bireylerin metabolizma hızları yavaşlıyor ve sonrasında oruçtan çıkıldığında kilo artışı başta olmak üzere birçok sorun yaşanabiliyor.

Zahmetli yemek aynı zamanda daha ağırdır!


Bayram sofralarında dikkatimi çeken önemli bir ayrıntı da geleneksel yemek kültürümüzde olan ancak pek sık yapılmayan zahmetli yemeklerin yapılmasıdır. Bu zahmet sadece yemeğin yapılış süresini ve yoğun emeği yansıtmaz. Zahmetli yemek aynı zamanda daha ağır, daha doyurucu, daha besleyici ve daha kalorili demektir.

Baklava ve diğer hamur tatlıları, börekler, et yemekleri ve benzeri diğer ikramlık yiyecekler bayram sofralarında başköşeye konuluyor. Buna karşılık sebze, meyve ve kuru baklagil gibi lifli besinlerin, süt- yoğurt gibi kalsiyumdan zengin besinlerin tüketiminin azaldığını gözlüyorum. Oysa vücudumuzun ihtiyacı olan protein, karbonhidrat, yağ, vitamin ve minerallerin ve lifin her zaman dengeli bir şekilde yiyeceklerden karşılanması gerekiyor. Aksi halde dengesiz beslenme sonucu kilo artışı yani şişmanlık, yorgunluk, kas krampları (magnezyum eksikliğine bağlı), hazımsızlık, şişkinlik, ishal ya da kabızlık ile kendini gösteren barsak sorunları (lif alımında azalmaya bağlı), reflü gibi sindirime bağlı sorunlar daha çok görülür.

Şeker bayramında akıllı beslenmenin püf noktaları


¨ Bayram sabahları zengin kahvaltı edin. Haşlanmış yumurta, az yağlı peynir, domates, tam tahıl ekmeği, ev yapımı reçel ve zeytinden oluşan klasik kahvaltıyı tercih edebilirsiniz.


¨ 2-3 saatte bir beslenin. Bayram nedeniyle aile ziyaretleri sırasında genelde öğünler şaşabilir. Her gidilen yerde tatlı ikram edilir ve birçok öğün arada kaynar. Bunu önlemek için iyi plan yapın ve gerekirse arada yiyecek şekilde yanınızda kuru meyve ve sandviç taşıyın.


¨ Bayram menülerini dengeli oluşturun. Et grubu, sebze grubu, süt grubu ve tahıl grubu yiyeceklerden sadece birer çeşit yemek hazırlayın (hepsi aynı gruptan olmasın) ve hepsinden ölçülü tüketin. Tek yanlı beslenmekten kaçının.


¨ Bol bol su için ve sıvı tüketin. Sıvı gereksinmenizi su, meyve suyu, ayran gibi sağlıklı içeceklerle karşılayın. Çok fazla çay kahve tüketmeyin. Yemeklerden 10 dakika önce su içmeyi unutmayın.


¨ İkramlara hayır demeyi öğrenin ya da yön verin. Ziyarete gittiğiniz bir evde tatlı yediyseniz bir
sonrakinde sadece içecek ikramlarını kabul edin.


¨ Gün içinde çok yediyseniz akşam sadece yoğurt ve meyve tüketin. Gün boyu çok fazla yediyseniz akşam öğününüzü hafif geçirin.


¨ Mutlaka yürüyüş yapın. Bayram ziyaretlerinizi, mesafeler yakınsa yürüyerek yapın. Her gün 30-60 dakika tempolu yürüyerek hem barsak hareketlerinizi düzenler hem de yavaşlayan metabolizmanızı hızlandırabilirsiniz. Ayrıca fazla kalori aldığınızda da yakmak için fırsat yaratmış olursunuz.

 

Keyifli ve sağlıklı bir bayram diliyorum

Uzman Diyetisyen Aysen Arıcan Öz

 
Cumhuriyet Mah. Ergene sok. Melek Apt. No:1 Kat 1
KUŞADASI-AYDIN

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 97
Toplam yorum
: 102
Toplam mesaj
: 45
Ort. okunma sayısı
: 2856
Kayıt tarihi
: 22.08.07
 
 

1999 yılında Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü’nden ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster