Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Haziran '07

 
Kategori
Siyaset
 

AKP Parti bütçesi üzerine...

AKP Parti bütçesi üzerine...
 

SEÇİME DOĞRU : 6

Geçen haftaki yazımızda parti bütçeleri ile ilgili yaptığımız araştırmada özellikle 5 partinin web sayfalarını incelediğimizde sadece AKP’nin gelir-giderlerinin bilgisine ulaştığımızı, diğer partilerin bütçelerine ulaşamadığımızı yazmıştım. Ayrıca Siyasi Partiler Yasası’nın 61.maddesini aynen yayınlamış ve yasa çerçevesinde AKP bütçesini bu hafta inceleyeceğimizi yazmıştım.
Siyasi Partiler Yasası’nın 61.maddesi Partilerin gelir kaynaklarını 10 madde olarak sıralıyor. Yasaya göre parti öncelikle parti üyelerinden “giriş” ve “üyelik” aidat alacak. Sonra Milletvekili, Belediye Başkanı ve Belediye Meclis Üyesi gibi seçilmiş üyelerinden “özel aidat” alacak. Daha sonra parti faaliyetlerinden gelir elde edecek. Gelir kaynağı olarak dokuzunca sırada “bağış”, onuncu sırada “Devletçe yapılan yardımlar” sayılmış. Yasa hükmü böyle. Peki uygulama nasıl işliyor? Bu yasaya göre AKP’nin 01.01.2006-31.12.2006 tarihlerini kapsayan toplam “56.075.239, 83 YTL.” lik bütçesine bir göz atalım. AKP gelirlerini bir grafikle de daha anlaşılır hale getirmiş… Yasa 10 gelir kaynağı saymış ama AKP’nin sadece 3 adet gelir kaynağı var.
AKP üyelerinden ne “giriş” ne de “üyelik” aidat almış. Bu gelir kaynağı (0), Milletvekili, Belediye Başkanı, Belediye Meclis üyesi gibi üyelerinden de hiç aidat almamış, doğal olarak ta bu kalem de (0), Bayrak, rozet, kitap gibi satış gelirlerinden 1.437.336, 42 YTL gelir elde edilmiş, bunun toplam gelir içindeki oranı (yüzde 3, 2). Parti mal varlığı gelirlerinden 3.056.592, 57 YTL. gelir elde edilmiş, bunun toplam gelir içindeki oranı ise (yüzde 6, 9). , Parti gelirinin (yüzde 89, 8) ise yani 40.073.577, 00 YTL. devletçe yapılan yardım… Yani AKP’nin gelirinin yüzde doksanı devletten… Diğer partilerinde (elbette sadece devletten yardım alabilenlerin) bütçeleri de aynıdır. Devletten yardım alamayanları şimdilik konu dışında tutuyoruz.
AKP’nin gelir kaynaklarını gördük. Peki AKP devletten aldığı bu paraları nasıl, nereye harcamış ? Gelir kaleminin sınırlılığına karşın gider kalemi çok ama yine de 3 harcama kalemi dikkat çekiyor. Birincisi geçen yıl AKP bu bütçeden 12.418.894, 48 YTL. (giderlerin yüzde 23, 8’i ) teşkilatlara yardım olarak gönderilmiş… Devletten al, teşkilata ver... Sair giderler olarak belirtilen ve içinde Genel Merkez inşaatı da bulunan gider kaleminin miktarı : 18.157.761, 88 YTL. (giderlerin yüzde 34, 8 ‘i ) Bu giderin 13.297.999, 90 YTL.sı Genel Merkez inşaat gideri olarak harcanmış… Yani geçen hafta fotoğrafını da koyduğumuz AKP şatosu devletten alınan parayla yapılmış… Giderin üçüncü önemli kalemi ise 9.595.969, 03 YTL. (giderin yüzde 18, 4’ü) Basın, Yayın ve Tanıtım gideri olarak harcanmış… Yani Devlet parasıyla siyaset ve propaganda…
Siyasi partilerin tek gelir kaynağı olan Devlet Bütçesinden yapılan bu ödemeler kimin parası? Tabii ki senin, benim param… İşçiden, memurdan kesilen vergilerle toplanan paralar. Dolaylı, dolaysız vergi olarak gerektiğinde vatandaşlardan zorla yani icra yoluyla toplanan bu paralarla siyasi partiler ne yapıyor? Sözüm ona devlet parasıyla siyaset yapıyorlar, siyasi propaganda yapıyorlar, Genel Merkez adı altında kendilerine şatolar yapıyorlar…
Benim burada bir yurttaş olarak buna itirazım var. Yaşamım boyunca siyasi görüşlerine katılmadığım, asla oy vermeyeceğim siyasi partilerin benden kesilen paralarla bana siyaset yapmasına, benden kesilen paralarla kendilerine şato yapmalarına itiraz ediyorum. Bana göre tüm vatandaşlar da itiraz etmeli…
Ve Türkiye yaz ortası seçimlerine devletten yardım alan bir elin parmakları kadar torpilli partiler, devletten yardım almak bir yana faaliyetlerinde baskı gören küçük partiler ve bağımsız adayları ile eşitsiz, barajlı, adaletsiz bir seçime gidiyor. Devletten en çok yardım alanın kazanacağı ya da en azından ikinci olacağı bu seçimleri başka türlü tanımlamak mümkün mü ?
Gelecek hafta Türkiye’de ve dünyada ticaret-siyaset ilişkisine yer vererek ve somut bir öneri getirerek bu yazı dizisini bitireceğim. Siz yaz sıcaklarında sizin paranızla bastırılan afişler, kurulan ses düzenleri ile yapılan parti mitinglerini izlerken bu yazdıklarımı bir düşünün… Cevap verecek bir partili bulursanız parti şatolarının, parti mitinglerinin kaynağını da sorun bakalım… Doğruyu bulmak için her şey soru sormakla başlar unutmayın…

İZNİK DOĞUŞ GAZETESİ

 
Toplam blog
: 28
: 1087
Kayıt tarihi
: 11.03.07
 
 

Cennet Gökova’nın tam ortasında bulunan Mazı Köyü’nde yaşayan, bahçesinde her türlü sebzesini, rakıs..