Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

30 Ağustos '12

 
Kategori
Müzik
Okunma Sayısı
351
 

Alfred Eric Leslie Satie

(d. 17 Mayıs1866 Honfleur- ö. 1 Temmuz1925 Paris)

Kadifeli Centilmen

Fransız besteci, piyanist.

Piyano eserleri, tiyatro ve bale müzikleri bestelemiştir.

Besteleri orijinal, mizahi, minimalisttir.

Müzikte mizahın babasıolarak tanınır.

Mizahçı kişiliği parçalarına verdiği adlarda

"Armut biçiminde parça"

"Dişi ağrıyan bir bülbül gibi"

Müzik ve komedi!

Müzik denilince öyle küçük bir müzikten söz etmiyorum. Eni konu müzik!

Size oldukça enteresan birinden söz edeceğim… Öyle böyle değil.

Düşünün bir insan her gün on kilometre yürüyüp, cafelere gidip, bir iki kadeh bir şey içip, yine on kilometre yürüyüp geri evine gelir mi?

Üstelik bu öyle bir iki gün değil, ömür boyu sürer mi?

Gariplikleri bunlarla sınırlı değil ki!

Ölümünden sonra gardrobunda 12 takım kadife elbise bulunmuş. Bunun nesi garip derseniz, bunların hepsi aynı imiş! Sonra şemsiyeler… Düzinelerce şemsiyesi olduğu ortaya çıkmış. Birde mendilleri. Düşünün lütfen 84 adet aynı mendil…

Çok önemli bir olayda şöyle olmuş:

Müzik dünyasının ilgisini onun garip kişiliğinden, eserlerine yöneltmesi 1948'de ABD'de bir üniversitede gerçekleşen Satie Festivali ile mümkün oldu.

Bu festivali organize eden Amerikalı besteci John Cage, Satie'nin Vexations adlı eserini duymuştu ve 1963'te New York'ta 10 piyanistin 2 saatlik nöbetlerle piyano çalması ile eser seslendirildi.

Bu deneyimden sadece John Cage değil, Yoko Ono ve John Lennon da çok etkilenmişti ve kendi ifadelerine göre 1968yılında Vietnam Savaşı'nı protesto için hafta boyunca kendini hapsetme protestosunu Vexations deneyiminden esinlenerek gerçekleştirdiler.

Satie'nin eserleri, 1960'lardan sonra popüler oldu.(alıntı)

Normandiyalı bir baba ve İskoç bir annenin çocuğu olan Satie, Normandiya'da doğdu.

Müziğe org çalarak başladı.

Önce, ünlü orgcu Felix Alexandre Guilmant ile çalıştı, daha sonra Paris Konservatuarı'nda Albert Lavignacile derslere devam etti.

Başarısız bir öğrenci olan Satie, 8 yıl sonra 1886'da konservatuardan ayrımak zorunda kalarak orduya yazıldı; bir sene sonra bronşite yakalandı ve bu sebeple ordudan ayrıldı; adını Erik olarak değiştirdi ve ilk eseri Valse-Ballet'i yayınladı...

Sivil hayata dönünce, dönemin mizahçı, ressam ve empresyonistlerinin buluşma noktası olan evinin yakınındaki Le Chat Noir kabaresininin abonesi oldu.

1888'de piyano için Trois Gymnopédies adlı eserini besteledi.

Bu eserde arkadaşı J. P. Contamine de Latour'un bir şiirinden esinlendi.

Bir sene sonra Paris Büyük Sergisi'nde duyduğu Rumen pop müziği ve Endonezya vurmalı çalgılar topluluğu'nun yaptığı müzikten etkilenerek Gnossiennes üzerinde çalıştı.

1891'de bir kabarede ikinci piyanist olarak çalışmaya başladı ve burada besteci Claude Debussy ile tanıştı.

Bir yanlış anlaşma yüzünden 1916'da dostlukları bozuluncaya kadar çok iyi arkadaş idiler.

Aynı yıl bir Katolik tapınağında mistik bir organizasyonun yöneticisi olan Josephin Pelodin ile tanıştı; onun takipçisi ve daha sonra da şapelin yöneticisi oldu.

Trois Prélude du Fils des étoilesve Le Sonneries de la Rose-Croix eserlerini bu mistik havanın etkisi ile yazdı.

2 yıl sonra ustası ile anlaşmazlığa düştü ve özgürlüğünü ilan ederek gruptan ayrıldı.

Hemen ardından 1893'te Danses gothiques'i yazdı.

Bu eseri bilinen tek aşkı olan ressam Suzanne Valadon ile ilişkisinin bitmesi üzerine yazdı.

Valadon, bir portresini yaparak kendisine armağan etmişti ancak bu hediyeyi verdikten 6 ay sonra onu terketti. Acı çektiği bu dönemde ruhunu dinlendirmek için bu piyano eserini besteledi.

1893-1895'te kendi kilisesini kurdu.

Bu kilisenin tek üyesi kendisiydi.

Bu dönemde dini ve sanatsal görüşlerini açıklayan mektuplar, kitapçıklar yazdı.

1895'te, 18 saat boyunca Aralıksız 840 defa çalınacak 8 ölçülük bir motiften oluşan Vexations'i besteledi.

Aynı yıl, kendisine kalan az bir miktar miras ile görüntüsünü değiştirdi, bir rahip kılığı taşımaktan vazgeçti ve "Kadifeli Centilmen" görünümüne büründü.

1898 sonlarında ekonomik nedenlerle Paris'in bir kenar mahallesine taşındı, kendisine ilham veren büyük odalı bir evde Pièces froides (Soğuk odalar)'ı besteledi.

Popüler Müzik Eserleri

1900'de tüm gizemli ve mistik uğraşlara son vererek müzikhol divası Paulette Darty ile çalışmaya başladı.

Bu dönemde kafelerde konserler verdi ve popüler müzik ile uğraştı.

Je te veux, La Diva de l' 'Empire, Tendrement gibi şarkılar besteledi.

Son yıllarında yazdığı kabaret müziği eserlerin hepsini değersiz olarak niteledi.

1905'te halen amatör bir müzisyen olarak görülmekten ve akademik müzik dünyası ile çatışmaktan bıktığı için bir okula yazıldı ve Albert Roussel ile kontrpuan çalıştı. 1908'de diplomasını aldı.

1910'da müziği Serge Diaghilev, Pablo Picasso, Francis Picabia, Maurice Ravel, Igor Stravinsky ve Jean Cocteau'nun dikkatini çekti.

Cocteau ile birlikte her ne kadar grup ile birlikte sayılmasa da Les Six (Altılar)adlı besteciler grubunun kurucusu oldu.

Bu grup, Ravel ve Debussy'de görülen empresyonizme, Stravinsky'nin Slavizmine, Schöenberg'in post-Wagnerciliğine karşı olan ve net bir müzik dilini savunan 6 besteciden oluşmaktaydı (Louis Durey, Arthur Honegger, Germaine Tailleferre, Darius Milhaud, Georges Auric ve Francis Poulenc) .

Bale Eserleri

Kırklarına kadar besteci olarak ciddiye alınmayan Satie, Parade (Geçit Resmi) adlı bale müziği ile üne ulaştı.

Bu sırada Paris'i kasıp kavuran Rus Balesi'nin programına alınan bu eseri Cocteauve Picasso ile beraber yaratmıştı.

Balenin sunuş metnini Apollinaireyazdı, koreografisini Massine, dekorlarını Picasso yaptı.

Cocteau'nın önerisi ile eserin orkestrasyonunda daktilo, sis düdüğü ve bebek çıngırağı gibi araçlar kullanmıştı.

Bu eser, büyük skandala yol açtı ve Satie'nin besteci olarak adını duyurmasını sağladı.

Zürih'te Dadacılar onu hareketlerinin onursal üyesi yaptılar.

1924'te, Picabia'nın metnine dayanan Relache adlı ikinci bale eseri, René Clair tarafından Entr'acte adıyla filme alındı ve büyük olay yarattı.

Onun müzik anlayışını en iyi yansıtan eseri ise 4 soprano ve bir oda orkestrası için yazılmış Socrates adlı senfonik dramadır. Bu eser Stravinsky'i büyük ölçüde etkilemiştir.

Satie, 1 Temmuz1925'te Paris'te bir hastanede siroz hastalığından hayatını kaybetti. Müziği geniş kitleler tarafından sevilmese de özellikle genç besteci ve müzisyenler arasında pek çok hayranı vardı.(alıntı)

Satie Festivali

Mobilya Müziği

1917, 1920 ve 1923'te yazdığı 5 eser, musique d'ameublement (Mobilya Müziği) olarak adlandırılır. Dinlenmek için değil, arka planda yer almak için yazıldığını söylediği mobilya müziği parçalar, deneysel çalışmalardır. Bu eserler defalarca tekrarlanan birkaç ölçülük kısa parçalardan ibarettir. Dinleyicinin dikkatini çekmemeye çalışır. Vexations mobilya müziği örneklerindendir.

Bir başka sanatçıda tekrar buluşalım…

Nazan Şara Şatana

http://www.facebook.com/nazansara.satana.5

http://twitter.com/nazansarasatana

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 1544
Toplam yorum
: 112
Toplam mesaj
: 11
Ort. okunma sayısı
: 4581
Kayıt tarihi
: 09.12.10
 
 

Turizmci; Genel müdür Yazar ; Romanlar, senaryolar müzikkaller... Sinema filmleri, TV filmleri.....

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster