Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '16

 
Kategori
İlişkiler
 

Algı yönetimi

Algı yönetimi
 

Görsel netten alıntıdır.


Bundan yıllar önceydi, bir seminere katılmıştım, ilgili bakanlığım personeliyle birlikte ve o bakanlığın yaşam koçlarının verdiği.

"Kırmızı bir etek-ceket giyip, saçlarımı sarıya boyatıp, biraz da makyaj yapıp gelseydim, yıllar sonra benim sadece dış görünümümü hatırlayacaktınız. Ama ben bugün sizlerin algısına seslenmek, ve orada iz bırakmak istiyorum" demişti semineri veren uzmanımız. Gerçekten de bugün o hanımın ne dış görünüşünü ne de adını hatırlıyorum. Ama o seminer ve içinin doluluğu gün gibi aklımda.

Seminerin başlıca konusu, empati ve hoşgörüydü. Konuları öyle güzel birbirine bağladı, konu aralarında öyle tatlı geçişler yaptı, beden dilini o kadar güzel kullandı ki uzmanımız, iki günlük seminer iki saat gibi geçmişti benim için.

Masasında hiç oturmadan, mümkün olduğu kadar yan yana veya yakın mesafelerle, yukarıdan bakarak değil, mümkün olduğunca göz temasını aynı seviyeden yaparak konuştu bizlerle. Seminer sadece bilgi verip gitme değil de bir alış-verişti benim için. O verdi ben aldım, ben sordum o yakaladı derken geçti iki gün.

"İlişkilerde mesafeler vardır, herkes her mesafeye sığmaz. Bazıları sadece odana sığar, bazılarının yeri masanın önünde oturacak kadardır, bazıları kol boyu mesafendedir, bazıları ise kalbine kadar girer. Herkesin  yeri ve değeri ayrıdır, kişileri değerlendirken ve sıralamaya koyarken bunu unutmamak gerekir.

Anlaşılmanın en kolay ve en güzel yolu anlamaya çalışmaktır. Herhangi bir sorunda ya da olayda o bana ne yaptı, neden yaptı, nasıl yaptı... Gibi sorular sormak yerine, bu durumu meydana getirecek -ben ne yaptım-; demek sorunu en baştan çözmeye bir adım atmaktır. Aynaya baktığımızda kendimizi görürüz, bir başkasını değil. Kişinin aynası kendisini gösterir, kendisini yansıtır. Önce aynada kendi görüntümüzü eleştirmeyi bilelim" demişti.

Algı yönetimi bir beceridir.

Kişinin ruh hali, genel yapısı, sosyolojik durumu, yaşam felsefesi  baz alınarak çıkılan yol ve çeşitli aşamalar algı yönetiminin basamaklarıdır. Algıyı doğru yönetebilmek için, hedef alınan kişi veya kişilerin gözlenmesi, olaya motivasyonunun sağlanması ve o kişi ve kişilerle doğru iletişimin kurulması gerekir. Algı yönetiminin hedef ve amaç edinildiği durumlarda empati ve hoşgörü bana göre olmazsa olmazdır. . Diğer bir deyişle, algı yönetiminin ilk basamağı empatidir.Bazen geri adım atmak, bazen bir sözü geri çekmek, bazen özür dilemek kısa mesafede kişiye kayıp gibi görünse de bana göre uzun vadede her zaman kazançtır.

Değilse; sanal ya da gerçek yaşamda bin bir çeşit insanla yüz yüzeyiz. Kimi yalancı, kimi dedikoducu, kimi iftiracı, kimi saldırgan... Simalar nasıl farklıysa, kişilikler de farklı. Ön yüzü gibi arka yüzü de değişik kişilerin. Bana göre sen belki işe yaramazın tekisin, belki yalancı, belki düzenbaz. Ya ben de sana göre öyleysem!

Dik eleştirmeden olduğu gibi kabul ederek, ama yakınlık göz önüne alınarak yumuşak uyarılar benim olmazsa olmazım. Kırmadan gücendirmeden...Dedim ya, ya ben de işe yaramazın tekiysem!

Bugün eskileri karıştırma günü ilan ettim kendime. Çayımı demledim, radyomu açtım oturdum. Çekmecelerde eskilerden kalan notları bir bir çıkardım,  yazıları okudum.  Bazılarını atmaktı niyetim. Ama böylesi güzel bir seminer notunu atmaya kıyamadım. Okudum ve tekrar yerine koydum.

Günün mana ve önemine binaen de birkaç satır yazmak istedim.

Sevgi ve muhabbetle...

 
Toplam blog
: 153
: 1584
Kayıt tarihi
: 18.12.08
 
 

Yaşamayı seven, yaşamı dürüst ve içten yaşayan, evi, eşi ve iki yavrusunun annesi... ..