Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Nisan '14

 
Kategori
Sağlık
Okunma Sayısı
1364
 

Alzheimer hastalığını önlemenin yolları

Alzheimer hastalığını önlemenin yolları
 

ALZHEİMER (GÖRSEL NETTEN)


Günümüzde gençlerde dahi unutkanlık yaşanmaya başladı. Ama unuttuklarımızı hatırlamamız uzun sürmez, stresli bir yaşam ve iş ortamı, yorgunluktan kaynaklanabilir. Bu basit unutkanlıklar Alzheimer değildir. Alzheimer yaşın ilerlemesi ile unutkanlıkla ortaya çıkan, hafıza kaybı ve konuşmada güçlük çekilmesi ve normal yaşamın gerekliliğinin yapılmaması ve bir sürü problemlerin yaşanmasına yol açan bir hastalıktır. İlerleyen bu hastalığa halk arasında bunama denilir. Artık beynin fonksiyonlarında bozukluk başlamıştır, ciddi bir hastalık olan Alzheimer hastalığı, belirtiler görüldükten 7-8 yıl sonra ölümle sonuçlanabilir. Etrafımızda bu hastalıktan ölenleri gördük üzüldük. Kayınvalidem de bu hastalıktan yatıyor, nerdeyse 7 yıl oldu.

 Uzmanlar bu hastalıktan kaçınmak ve hızını yavaşlatmak için çeşitli öneriler ve tedaviler tavsiye ediyorlar. Bence aktif olmak, stresten uzak, faal ve üretken bir yaşam biçimi sürmek, her şeyi dert edinmemek, gıdalarımıza dikkat etmek, spor yapmak gerekir. Aşağıda uzmanların Alzheimer hastalığından korunmak için önerilerini bulacaksınız. Sağlıklı ve mutlu yaşam dileklerimle.

NAHİDE ÇELEBİ

UZAMANLARIN GÖRÜŞLERİ:

Ayak bileğinizi kontrol edin

Tıkalı arterlerin derecesi ve ayaklardaki kan akışı, beyin kan damarlarında koroner arter hastalığının varlığını gösterebilir. Doktorunuzdan, ultrason cihazı ve bir kan basıncı manşonu ile yapılan, ayak bileğinizdeki kan basıncı ile kolunuzdakini karşılaştıran ayak bileği-kol endeksi (ABI) testi yapmasını isteyin. Kan akışındaki zayıflamayı düzeltmek için doktorunuz size step-up (basamak inip çıkma) eksersizi önerebilir veya beslenme ya da ilaç tedavisinde değişiklik yapabilir.

 Antioksidan yönünden zengin gıdalar

Bunun için tüm meyve ve sebzeler iyidir ancak bunlar arasında kara ağıdudu, mürver ağacı dutu, kara üzüm ve yaban mersini en önde gelir.

 

Kötü yağlardan uzak durun: Tükettiğiniz yağın tipi, beyin işlevlerinizi daha iyi ya da daha kötü yapıyor. Beyin hücrelerinin yetersiz olmalarına yol açarak gelişimini engelleyen doymuş yağlardan uzak durun. Süt, peynir, dondurma dâhil yağ oranı düşük veya yağsız süt ürünleri tüketin. Derin dondurulmuş gıdaları azaltın.

Daha büyük bir beyniniz olsun: Siz 30 veya 40 yaşlarına ulaştığınızda beyniniz küçülmeye başlar ve böylece öğrenmek daha uzun sürer. Ancak bilim adamları şimdi, öğrenme eylemi yoluyla beyninizin boyutunu arttırabileceğinize inanıyor. Yeni şeyler üzerinde durun, beyninizi uyaran yeni bir şeyler öğrenmeye çalışın veya arkadaş çevrenizi genişletin.

Çikolata Tedavisi: Çikolatanın ana maddesi kakao, güçlü kalp ve beyin koruyucu özelliklere sahip flavanoidler denilen çok yüksek antioksidan yoğunlukları içerir. Sıcak kakao içmek beyne kan akışını arttırır. Toz kakaodaki flavanoidler, sütlü çikolatadakinin iki katına sahip olan siyah çikolatadaki flavanoidlerin iki katını içerir. Beyaz çikolatada sıfırdır.

 

İyi kolesterolü yükseltin: İyi tip HDL kan kolesterolün sizi kalp hastalıklarından koruduğu çok iyi bilinir. Ayrıca, beyninizi de koruyabilir. Araştırmacılar,  beyin hücrelerini tahrip eden yapışkan maddeleri önlediğini ve beyin hasarını azaltmakta antiinflamatuvar (iltihaplanma önleyici) olarak görev yaptığını ileri sürüyor. İyi kolesterol düzeyini arttırmanın yolları eksersiz yapmak, fazla alkol almamak ve kilo vermektir.

Kahveye evet deyiniz

Kahve beyin yaşlanmasına karşı bir güçlendirici olarak ortaya çıkıyor. Antiinflamatuvar olup beyinde kolesterolün hastalık etkilerini durdurmaya yardım ediyor ve tümü bunamayı destekleyen inme, depresyon ve diyabet risklerini kesiyor. Kahve, nörotik ölümü durduran ve diyabeti azaltan yüksek antioksidan ve kafein içermekte. 

 Zayıflık tehlikeleri: 60 yaştan sonra veya bu yaşlarda açıklanamayan kilo kaybı Alzheimer hastalığının işareti olabilir. Bir araştırma, kadınların bunama öncesi en az 10 yıl kilo kaybı ile başlayan bir hastalık geçirdiğini gösteriyor. 60 yaşından sonra açıklanamayan kilolar konusunda doktorunuzla konuşun.

 Şarap İçmek: Gündebir bardak şarap bunaklığı geciktirmeye yardımcı olabilir. Araştırmacılar alkolün antiinflamatuvar olduğunu ve bunaklığı engellemeye yardımcı olan iyi kolesterolü yükselttiğini söylüyor. Kırmızı şaraptaki yüksek antioksidanlar, bunaklık karşıtı ek etki sağlıyor. Bu antioksidanlar arter rahatlatıcı, kan damarlarını genişletici ve bilişsel işleyişi teşvik eden kan akışını arttırıcı işlev görüyor.

Akdeniz diyeti:Yeşil yapraklı sebzeler balık, meyveler, fındık, ceviz, baklagiller, zeytinyağı ve biraz şaraptan oluşan zengin diyeti uygulamak Alzheimer hastalığı şansını neredeyse yarı yarıya azaltabiliyor.

Orta Yaş Şişmanlığı: Beyniniz kilolu olmanızı dikkate alıyor. Bir araştırma, normal kilolu olanlara göre obez kişilerin %8, fazla kilolu olanların ise %4 daha az beyin dokusuna sahip olduklarını ortaya koymuştur ki bir bilim adamına göre şişmanlık Alzheimer hastalığı riskini büyük ölçüde arttırıyor.

Uykunuzu tam alın:Uykusuzluk beyin hücreleri için toksik (zehirleyici) dir. Uyku, bellek kaybı ve Alzheimer hastalığına karşı beyninizi korumakta şaşırtıcı güçlere sahiptir.

Sosyal çevrenizi genişletin:  Arkadaşlar ve aileyi sıkça görün ve sosyal çevrenizi genişletin.

Gerilimin üstesinden gelin: Vücudunuz gerilim (stres) altındayken kortikosteoritler adı verilen ve bir bunalım durumunda sizi koruyan hormonlar üretir. Ancak iş sorunları, trafik ve parasal kaygılar gibi günlük olayların tetiklediği sürekli gerilim hali tehlikeli olabilir. Bu, zaman içinde beyin hücrelerini tahrip ediyor ve yeni hücre oluşumunu bastırıyor, yani gerçekten beyninizi küçültüyor.

Dişlerinize özen gösterin: Kötü durumdaki diş etleri beyninizi zehirleyebilir. Diş eti hastalığından sorumlu bulaşmanın (enfeksiyon), beynin bellek kaybı alanlarına ulaşan iltihaplı yan ürünler yaydığını bulan diş ile ilgili Amerikalı araştırmacılara göre, diş ve diş eti rahatsızlığı olan kişiler bellek ve kavrama testlerinden düşük puanlar alma eğilimindedir. 

Yeterli B12 vitamini alın: Yaşlandıkça kandaki B12 vitamin düzeyi düşüyor ve Alzheimer hastalığı riski artıyor. Yeterince B12 vitamini alamayan beynin küçüldüğünü ve eksikliğin nöronlar etrafındaki yağlı koruyucu miyelin kılıfını lime lime ederek beyin atropisine yol açtığını buldular.

Her şeyde sirke: Sirkenin bellek azalmasına, yani yüksek kan şekeri, insülin direnci, diyabet ve diyabet öncesi hastalıklara ve kilo almaya yol açabilen risk faktörlerini azalttığına ilişkin birçok kanıt vardır. Araştırmacılar, insan ve hayvanlar üzerinde yaptıkları çalışmalarda asidik gıdaların potansiyel glikoz düşürücü etkiye sahip olduğunu fark ettiler. Araştırmalar, diyabet, hızlı bunaklık ve bellek kaybı ile ilişkili kilo almayı ve obeziteyi engelleyici, iştahı ve gıda tüketimini frenlediğini de ortaya koydu.

Diyabet Kontrolü: Tip 2 diyabet sizi Alzheimer hastalığına karşı korunmasız yapıyor. Araştırmalar, riskin ikiye üçe katlandığını ve diyabet ne kadar erken ise bunaklığın yerleşmesi ve bunaklık olasılığının o kadar yüksek olduğunu gösteriyor.

Çay için: Kanıtlar, çayın Alzheimer hastalığından önce gelen algılama kaybını önlediğini ve içtiğiniz çay kadar beyin olgunlaşmasının o kadar keskin olduğunu gösteriyor. 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Sevgili Nahide Hocam. İnsan belirli bir yaştan sonra sizin de saydığınız nedenlerden dolayı beyinde algılamada, hatırlamada sıkıntılar yaşayabiliyor. Bunun engellemenin yollarını paylaştığınız gibi insan bilinçli olmalı gerektiği zaman uzmanlardan yardım almalı, sporuna ve gıdasına özen göstermeli, çok kolay olmasa da stresten uzak durmalı bu halde yine de oluyorsa tevekkül etmeli. Ben de son dönemlerde bazı şeyleri hatırlamada sıkıntı yaşıyorum. Kızıma "ben bunadım galiba" diyorum kızım bana kızıyor 4-5 yaşındaki hallerini hatırlıyorsun da... diyor. Çok faydalı bir paylaşım emeğinize sağlıklar diliyorum. Gönülden sevgilerimi gönderiyorum. Sağlık ve mutluluklar diliyorum. Sevgiyle kalın.

Hanife MERT 
 13.04.2014 17:13
Cevap :
Can Kardeşim, o unutkanlık hepimizde oluyor, Allah Alzheimer gibi hastalık vermesin.Eskiler hatırlanıyor ama yenilerde unutkanlık oluyor.Bir hastahanenin geriatri bölümüne unutkanlık için gittim.Doktor 3 kelime söyledi, sonra biraz sohbet etti, ardından sorduğu kelimeleri sordu, söyledim, bazı testler yaptı sonra da :"Siz benden daha sağlıklısınız" dedi ilaç dahi vermedi.Teşekkürler, selam ve sevgilerle öptüm sizi.Sağlıklı ve mutlu günlere.NAHİDE ÇELEBİ  14.04.2014 6:33
 

Çok değerli bilgiler ve hatırlatmalar. Yeni şeyler öğrendim. Teşekkür ederim. Elinize sağlık. Selâmlar...

İsmail Hakkı CENGİZ 
 13.04.2014 13:01
Cevap :
Ben teşekkür ederim, değerli yorumunuza. Sağlık ve mutluluk dileklerimle.NAHİDE ÇELEBİ  13.04.2014 21:28
 

Nahide hocam bu faydalı sunum için teşekkürler selamlar,sevgiler

Şennur Köseli 
 13.04.2014 12:54
Cevap :
DEĞERLİ YORUMUNUZA BEN TEŞEKKÜR EDERİM CANIM. SAĞLIKLI VE MUTLU YAŞAM DİLEKLERİMLE ÖPTÜM.NAHİDE  13.04.2014 21:29
 

Sağlık, sağlık, sağlık! Hastalandıktan sonra çare aramak biraz zayıf bir yol. Ama hastalanmadan evvel koruyucu hekimlik adı altındaki yukarıda yazdığınız konuları uygulayarak yaşansa...Pek çoğu yaşantımızda var Nahide hanım, bizi biz yapan aklımız, o olmazsa neye yararız Allah korusun. Çok faydalı yazı, umarım bir çok kişi okur ve faydalanır, esenlik dileklerimle...

Yurdagül Alkan 
 13.04.2014 10:54
Cevap :
Sevgili Yurdagül Kardeşim, sağlık değerli bir hazine ne yazık ki değerini bilemiyoruz, hastalıklar yakamıza yapışınca akıllar bşa geliyor.Değerli yorumunuza çok teşekkürler, sağlık ve mutluluk dileklerimle.Nahide Çelebi  13.04.2014 21:32
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 1824
Toplam yorum
: 11116
Toplam mesaj
: 162
Ort. okunma sayısı
: 1018
Kayıt tarihi
: 25.11.08
 
 

Erzurum doğumlu, Ankara'da yaşıyor. D.T.C.F mezunu, emekli lise öğretmeni, evli, 2 çocuklu. "İsya..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster