Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Mayıs '08

 
Kategori
Psikoloji
 

Aman! bilimsellik bulaştırma…

Aman!  bilimsellik bulaştırma…
 

Dün akşam kişilik yapıları ile ilgili bir blog yazısı yazmak istedim. Aslında değinmek istediğim konu kişilik özelliklerinden çok, vücudumuzun strese verdiği yanıt ve stresin vücudumuza ettikleriydi. Özellikle de A tipi kişilik yapısına sahip olmanın sıkıntılarından söz etmek istiyordum ve bilimsel bir yazı olması için de kaynaklar gösterebilmek için internette arama yapmaya başladım. Anımsadığım kadarıyla daha çok A ve B tipi kişilik özellikleri olarak bir ayrım yapılabildiğini biliyordum. Ama araştırmam ilerledikçe C tipi kişilik kavramının da tanımlandığını öğrendim. Daha da zengin bir araştırma olsun diye çalışırken, birden bilgisayarda garip program hatası uyarıları gelmeye başladı. Masaüstüne baktığımda hiç tanımadığım program isimleri gördüm ve silmeye çalıştığımda da asla silinemediklerine şahit oldum. Bilgisayarı tekrar başlatmak istedim, bir sürü hata uyarısı ile açılamadığını gördüm. Eşim ve oğlum hem şaşırdılar hem de güldüler halime. Çünkü sürekli yalnızca bilimsel sitelerde dolaşıyordum, ne mail açtım, ne de program çalıştırdım diyordum. Bilimsellik bulaşmış o zaman bilgisayara dediler ve Aman ha! Bir daha bilimsellik bulaştırma diye de uyardılar beni. Bu gün bilgisayarımız tamire gitti, bu yazıyı da işyerindeki bilgisayar sayesinde yazabiliyorum. İşin asıl ironik tarafı da şu ki; kendimi de biraz A tipi kişilik özelliğinde görüp, aralıklı yaşadığım hipertansiyon sorunundan sıkılıp, bu tip kişilik yapısının özelliklerinin olumsuzluluğundan söz edecektim ki, bu araştırmam beni daha çok germekten başka işe yaramadı. Her şeyde bir hayır vardır denir düşüncesinden yola çıkıp acaba bu kişilik özelliklerinden söz etmesem mi diye de düşündüm ama netice de günce olacak bu yaşadığımı paylaşmamak da olmayacaktı.

Ben yine de bu kişilik özelliklerinden söz etmek istiyorum, bakın bakalım siz hangi yapıdasınız?

"A-tipi" davranışlar tipik olarak, sürekli zamanla yarışan, başarı yönelimli insanlarda

görülür. Bu kişiler hızlı çalışırlar ve hızlı konuşurlar. Aynı anda birkaç işi birden yapmaya çalışırlar. Sabırsız ve öfkelidirler. Beklemeye tahammülleri olmadığından konuşanın sözünü kesmeye eğilimlidirler. Konuşmanın gidişatını denetlemeye çalışırlar. "A-tip"leri, "miktar" (para, başarı ve sorumluluk) kavramını başarılarının göstergesi olarak kullanırlar ve nitelikten çok niceliğe önem verirler

A-Tiplerinin tersi özellikleri taşıyan bireyler ise, "B-tipi" olarak adlandırılırlar. "B-tip"leri daha rahat, daha uysal, daha az rekabetçi ve daha az saldırgan olarak tanımlanmaktadırlar. "B-tip"lerinin de stres yaşadıklarını, ancak zorlamalar ve tehditler karşısında daha az paniğe kapıldıklarını belirtmektedir. Ayrıca bu kişiler, yüksek kan basıncı ve biyokimyasal tepkiler açısından da A-tipi kişilik özelliklerine sahip olan kişilerden ayrılmaktadırlar Gerek kalp hastalıkları, gerekse iş doyumu ile ilişkisi nedeniyle, A-tipi davranışları olan kişilerin belirlenmesi son yıllarda gittikçe önem kazanmaktadır.

C Tipi Davranış Özellikleri
A ve B tipleri arasında yer alırlar. Bu iki tipe ilişkin özelliklerin bir bölümünü içerir.

Daha çok genetik yapımızla da kişilik özelliklerimiz beliriyor. Yıllar içinde deneyimlerimizle biraz daha sabırlı ve hoşgörülü olmaya çalışıyoruz ama dış travmalar karşısında ani adrenalin salgılanmasına engel olabilmemiz de çoğu kez olanaklı olmuyor. C tipi olabilme yolunda, mutlu ve sağlıklı günler diliyorum, sevgilerimle

http://www.turkpsikiyatri.com/C17S1/isStresi.pdf

http://www.textara.com/stres-basetme-basacikma-yenme-yollari-yontemi-tedavi-belirtileri?page=0%2C9

 
Toplam blog
: 196
: 6404
Kayıt tarihi
: 30.03.07
 
 

Uzman doktorum, kendimi bildim bileli çalışıyorum. Kendi adıma  yaşamdan beklentim, huzurlu ve ko..