Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Ocak '08

 
Kategori
Dünya Şehirleri
 

Amritsar

Amritsar
 

Altın Tapınak


Pakistan sınırını geçip Amritsar'a girdiğimizde Hindistan'ın tüm renkleriyle ve rikşa'larla tanıştım. Hindistan'da kaldığım süre içerisinde binmek zorunda olduğum rikşaya, (bisikletin arkasına takılı küçük iki kişilik sepetli taşıma aleti) her binişimde huzursuz oldum. İnsanların ekmek paralarını kazanmak için benim ağır vücudumu taşımasına gönlüm razı olmuyordu. Tercihimi Motorlu rikşa'lardan yana kullandım. İnsan gücü kullanılmıyor bende rahatça biniyordum.

Amritsar sikh ‘lerin kutsal şehridir. Amritsar Sikh gurusu Ram Das tarafından 1577 yılında kurulmuştur. Uzun boylu esmer , giyim tarzları silahları ile göz dolduran yakışıklı erkekleri , yine uzun boylu rengarenk giysileri ile size sıcacık gülümseyen çok güzel kadınları olan kutsal bir şehir Amritsar. Şehrin geçmişinde yaşanan kurtuluş mücadelesinin hikayesi ve izleri sizi derin düşüncelere salıyor. Hindistan'ın özgürlük mücadelesini verdiği yıllarda İngiliz'lerin yaptığı katliamın atılan kurşunların duvarlarda kalan izlerini Jalianwala bağında görebilirsiniz.

Altıntapınağın hemen yanında zulmün kurşun izlerine bakarken şu anki altın tapınakta hüküm süren huzurun o günkü dökülen kana ve direnişe borçlu olduğunu bilerek yürüyorsunuz tapınığın etrafında.

1984 yılında Sikh direnişcileri tapınağa sığınıp Pencap eyaletinin bağımsızlığı uğruna 3 hafta polise direnmişler ve sonunda, Gandi hükümetinin emri ile hepsi öldürülmüş. Tapınaktaki kurşun izleri geçmişe tanıklık edercesine duruyordu. Hindistan halkının İngilizlere karşı verdiği özgürlük mücadelesi ile bağımsızlık isteyen direnişcilerin öyküsünü dinlerken , hakların kazanılması için kanmı dökülmeli diyorsunuz.

Bütün haşmeti ile karşınazda duran Altın Tapınağa, ayakkabılarınızı çıkarıp, kutulardan alacağınız renkli örtülerle başınızı kapattıktan sonra büyük bir havuzun etrafından geçerek ulaşıyorsunuz. Tapınak havuzdan alınan sularla hergün yıkanıyor, bu yüzden çok temiz.

Hindistan'ın gezdiğim yerlerinde hissettiğim mistizm, Tapınağın büyüleyici ruhsal ortamıyla birleşip beni içine çekiverdi. İlahilerin güçlü ezgilerine kendimi bırakıp , Kulaklarımda ilahilerin derin ezgisi ile serin gölgeli mermerlerinde oturdum. Hergün gönüllüler tarafından hazırlanan ve hiç bir bedel alınmadan sunulan, yemeklerden yedim. Yemekleri hazırlayan, bulaşıkları yıkayan, gönüllü hizmet eden kadınların yüzlerindeki memnuniyeti izlemek insanı duygulandırıyor.

Gümüş tapınak altın tapınaktan sonra pek sönük geldi bana. Yaşadığım olumsuz olayda üstüne tuz biber oldu. Şeker dağıtan rahiplerin fotoğraflarını çekerken, farkında olmadan Kutsal sayılan çizgiye basmışım. Rahiplerin ikisi birden bana doğru hamle yapınca şaşırdım. Az önceki anlayışlı halleri gitmiş, kızgın suçlayıcı bakışlarla bana bakıyorlardı. Hızla ordan uzaklaştım bu tür yerleri gezerken tabiî ki bulunduğunuz kültüre inanca saygınızdan dolayı dikkatli oluyorsunuz ama bazen farkında olmadan böyle hatalar yapabiliyorsunuz.

Amritsar'da sigara kesinlikle yasak, tapınağın etrafındaki sokaklarda dahi sigara içemiyorsunuz. Sakın içmeye kalkmayın etrafınızdaki Sikh'ler tarafından hemen uyarılıyorsunuz.İçmek zorunda iseniz etraftaki otellerden birinin lobisini kullanabilirsiniz. Otel sahipleri turistlere karşı çok anlayışlı.
Hindistanın genelindeki hareketli yaşam , duygusal ve bedensel olarak insanı diri tutuyor. Amritsarı güzel anılarla arkada bırakıp, Jaıpur'a doğru yol alıyoruz.
Tekrar görüşmek üzere...

 
Toplam blog
: 24
: 606
Kayıt tarihi
: 05.11.07
 
 

Ankarada yaşıyorum. Yaşamım boyunca hep yazdım ama hiç başkaları ile paylaşmayı düşünmedim. Bana ..