Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

26 Ağustos '13

 
Kategori
Anılar
 

Anılarda kaldı İlkan San

Anılarda kaldı İlkan San
 

İlkan San ( 22.11. 1941- 20.08.2008 )


Sevgimizin aşkımızın üstünden

Sene geçti mevsim geçti ay geçti

Hülyamızın rüyamızın üstünden

Yağmur geçti dolu geçti kar geçti

****

Ne birleştik ne ayrıldık biz senle

Kış geçti bahar geçti yaz geçti

Bu aşkın bu sevdanın yüzünden

Hayat geçti ömür geçti yaş geçti.

 

Bu şiirin sahibi İlkan SAN’dır. 15 sanatçımız tarafından bestelenmiştir.(Sizden Biri / Şiirler Ankara -1976 )Şair ve şarkı sözü yazarı İlkan San’ı bugün anmak istiyorum. Onunla ilgili bazı anılarım vardır, biraz onlardan söz etmek istiyorum. İlkan San’la tanışmamız çok eskilere dayanır. Güneydoğu’da bir dağ köyünde öğretmenim. Mesleğimin yanı sıra sanatla, edebiyatla uğraşıyorum. Hepsinden daha çok şiirle ve halk edebiyatıyla ilgileniyorum. Mardin, Diyarbakır, Gaziantep, Şanlıurfa, Ankara, İstanbul, Kayseri, Tokat, Adapazarı gibi il ve ilçelerde çıkan gazete ve dergilerde şiir ve yazılarım yayımlanıyor. Yazdığım gazete ve dergilerde İlkan San’ın şiirlerini de görüyorum.

Sene 1967,68 yıllarında Mardin ili Kızıltepe İlçesinin Sancarlı köyünde öğretmenim. İşte bu yıllarda bu yazılarımdan dolayı İlkan San’la tanışma fırsatını buldum. 1970 yılında da Ankara’ya ilk gittiğimde İlkan San’la yüzyüze geldim,bizzat tanıştım, ofisinde çaylarını içtim, Ankara Rüzgârlı sokaktaki bir Restoranda birlikte yemek yedik. Cana yakın sevecen bir insandı. İlkan San’dan hemen hemen iki günde bir bana postadan gazete, dergi, kitap v.s. geliyor. Ankara’da eline geçen günlük gazeteler, aylık dergiler kitaplar ve çeşitli broşürler devamlı olarak bana gönderiyordu. Ayrıca tebrikler ve mektuplarını hiç esik etmezdi. Bana gönderdiği özellikle bayram ve yılbaşı tebriklerini kendisi özenle bizzat hazırlıyordu. Kendisine gelen bir kartvizitin ön tarafına uygun bir çiçek, manzara veya başka bir resmi özenle kesip yapıştırıyordu. Bunun etrafını cetvelle mavi kalemle çizip, arkasını da güzel mavi kalemle el yazısıyla selam ve sevgilerini yazıyordu. Kaşeli adresini ihmal etmiyordu. Ünlü ve silinmeyen adresi: ( İlkan SAN Konur Sokak 52 /  Bakanlıklar / ANKARA ) diye yazıyordu. Ben aslına sadık kalarak aynen yazdım. İşte bir örnek: Kartın binici sayfasında adresi ve bir şiiri yer alıyor. Şiir daha önce bir gazete veya dergide yayımlanmış, kesip kartvizitin ön yüzüne özenle yapıştırmış ve etrafını  dolma kalemle  özenle çizilmiştir.” SEV DİYEMEM” adını taşıyan bu şiirden iki dörtlük vermek istiyorum:   

 

SEV DİYEMEM

 

Ova bayır dağı taşı gezmezsen

Uçan kuşu yaprak dalı görmezsen

Gonca gülü demet demet dermezsen

Sev diyemem gel beni sev diyemem

***

Gözyaşında bir sevinci bulmazsan

Bir yarayı ellerinle sarmazsan

Dosttan gelen bir selamı almazsan

Sev diyemem gel beni sev diyemem

 

Kartın arkasında mavi kalemle el yazısıyla şunları yazıyor. Onun değerli anısına saygı duyarak aynen yazıyorum:

Değerli kardeşim, Yeni yılınızı en iyi dileklerimle kutlar, yeni kitabımı takdim ederim saygılarımla. ( İmza ) . Bana en son çıkan şiir kitabı: “Dua’dan Beddua’ya “ adını taşıyordu. 336 sayfalık bir kitap. Bu kitabın önsözünü ünlü Türk sanat güneşi sanatçımız Zeki MÜREN tarafından yazılmıştır. O, İlkan San’ı çok seviyor ve çok da takdir ediyordu. Şiirlerinin çoğunu rahmetli Z. MÜREN tarafından bestelemişti. Şimdi bu güzel insan, ünlü sanatçı de artık  yok aramızda… Sırası gelmişken Türk sanat müziğimizin klasik unutulmayan sesi Zeki MÜREN’e de Allah’tan rahmet diliyor ve saygıyla anıyorum.   

 

İlkan San, 22 Kasım 1941 yılında Malatya’da doğdu.  Ankara Atatürk Lisesinde mezun oldu. Başkent Gazetecilik ve Halkla İlişkiler Yüksek Oklunda eğitimini tamamladı. Devlet ve özel sektörde çalıştı. Yapıtlarından bazılardı “Çam Sakızı Çoban armağanı” ( 1965 ), S.O.S. Şiirler 1969 1966 Halkevlerinde Desenli şiir sergisini açtı. Daha sonra “! Sizden Biri “ ( 1976 ) ve en son tüm şiirlerini “Dua’dan Beddua’ya  ( şiirler – 2007 ) kitabını yayımlandı. 200 ‘e yakın şiirleri bestelendi ve TRT Repertuarına girmeye hak kazandı. Şiirlerinden ötürü birçok ödüller aldı.

Onun şiirleri hakkında Zeki MÜREN, Erol SAYAN,Halil SOYUER, Güngör ÖZMEN, Kadri OĞUZ, İsmet KEMAL,  Nuri KIRCIOĞLU, Yusuf  NALKESEN, Ü.Şöhret  DİRLİK, Abdülkadir GÜLER,Yükselecek DEMİREKLER,  Feyzi HALICI, Abdullah SATOĞLU, Ali ÇAPAN, H.Fethi GÖZLER, Siyami ÖZEL, Ayhan HUNALP, Enver TUNÇALP, Ahmet BİLAL, Güzide TARANOĞLU, ,Amir ATEŞ, Selahaddin  İÇLİ, İ.Hakkı  KAYTANLI, Etem ÜTÜK, Nedim ORTA, Arif  Nihat ASYA, Hüseyin ERDOĞAN, Halim YAĞCIOĞLU, ÇOLPAN, Nesrin AYPAR, Bülent  ATALAY, Hatice HOR ve  Kamil SERHATLI  gibi sanatçılar şair ve yazarlar İlkan SAN hakkında duygu ve düşüncelerinde gazetelerde,dergilerde ve açtığı  desenli şiir sergilerinde  yansıttılar ve başarılarını kutladılar.

 

Selahattin ALTINBAŞ, Necdet TOKATLIOĞLU, Rifat ŞANLIEL, RüştüDEMİRCİ,SadettinÖKTENAY, Gönül AKKOR, Ahmet ÖZHAN, Zeki MÜREN, Mediha ŞEN, Vedat ÇETİNKAYA, Muazzez ABACI, Erol SAYAN, Gönül YAZAR, Selahattin İÇLİ, İlkan  SAN,  Suat SAYIN, Sevim TUNA, Emel SAYIN, Hayri ŞAHİN, Mürüvvet KEKELİ gibi tanınmış bestekârlar tarafından şiirleri bestelenmişti.

Biliyorum bu yazım biraz uzun oldu, okuyucularımız beni bağışlasınlar. Adet yerini bulsun diye yazamazdım. Çünkü İlkan SAN’ın üzerimde çok hakkı vardı. 1966–1970 yılları köylerde öğretmenlik yaptığım yıllarda hiçbir hafta beni gazetesiz, dergisiz ve kitapsız bırakmadılar. Hata birkaç kez de öğrencilerime koliler halinde giysi, kitap ve kırtasiye Ankara’dan gönderdiğini hatırlıyorum. Onun bu kadirşinaslığını nasıl unuturum. Vefalı bir dost ve iyi şiir yazan bir sanatçı idi. Şiirleriyle milyonların takdirini kazanmıştı.Milliyet Gazetesi tarafından uzun yıllar düzenlenen Yılın En Sevilen 10 Şarkısı yarışmalarında söz yazarı olarak 10 ödül, Kadıköy Belediyesi ve Kasdav Vakfı tarafından her yıl düzenlenen yılın beste ve güfte yarışmalarında da 5 ödül aldı. Ayrıca sanatsal başarılarından ve etkinliklere katılımlarından dolayı birçok ödül ve onur sahibidir. Ayrıca Azerbaycan'ın Min Beş Yüz İlin Oğuz Şeri ile Tanzimat'tan Bugüne Edebiyatçılar Ansiklopedisi, Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları Ansiklopedisi, Yunus’tan Bugüne Türk Şiiri gibi önemli ansiklopedilerde yer almış, çeşitli televizyon ve radyolarda söyleşilere katılmıştır.

 67 yaşında iken elveda etti… Uzun soluklu ve uzun ömürlü şiirler yazdı. Ama ne yazık ki uzun ömürlü olmadan aramızdan ayrıldı. (  20 Ekim 2008 ).  Vefatının 7. yılında rahmetle ve saygıyla anıyor, mekânı cennet olsun diyorum. O'nu herzaman güzel şiirleri ve ben de kalan değerli mektuplarıyla  minnetle  anacağım. Işıklar  içinde  yatsın...

 

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..