Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

16 Ekim '10

 
Kategori
Ankara
Okunma Sayısı
1294
 

Ankara'da toplu taşıma karmaşası

Ankara'da toplu taşıma karmaşası
 

Ankaramızda raylı sistemlere duyulan ihtiyacı ve aciliyeti bir grup Konutkent yolcusu ile birlikte idrak ettiğimiz anımız ile başlayalım. Eskişehir Yolu'nda bulunan TOKİ Prestij Konutları önüne gelmiş 18 yıllık emektar otobüsümüz (92-128, 119 Kızılay-Konutkent) evvela fazlası ile ısınan motoru vesilesi ile durakta bekleme zorunda kalsa da yoluna devam etmeye çalışan biçare şöförümüz tarafından yaklaşık 200 metre ötede (daha fazla devam edemeyeceğini bizlere bildirilerek) durdurulmuştur. Biçare biz yolcular da hızla seyretmekte olan trafiğin yanı başında kaldırımdan yoksun sığınacağımız bir korunak arar iken, otobüsümüzün hemen arkasında aynı modelde bir başka otobüsün (93-101, 120 Kızılay-Konutkent) de yolda kaldığını görerek yolda yaşanan bu trajedinin sadece bizler tarafından değil, biraz önce de başkalarınca da yaşandığını acı tebessüm ile anlamış olduk. Tarihi not düşelim: 13.10.2010, Saat 17:30 suları.

Evet! 1800 otobüsün her gün servise çıkabilen 1200 tanesi ile 50 km. yarıçapındaki (5216 Sayılı Büyükşehir Kanunu) bir metropoliten alanda neredeyse her noktaya otobüs ile hizmet verilmeye kalkılırsa olacağı tam da bu. Her gün ders çalışırcasına kullandığım ve yeni şeyler öğrendiğim toplu taşımımızda elde ettiğim yegane sonuç budur. Nitekim, sabah ve akşam zirve saatlerinde artık nerede ise bolca rastladığımız otobüs kazaları ile toplu taşım sekteye uğramakta, normal sürelerinde bakıma alınamayan otobüsler sıkça yolda kalabilmektedir. Daha da önemlisi trafik sıkışıklığı, bu tahmin edilemeyen bozulmalar ve kazalar sebebi ile daha da yoğunlaşmakta, nihayetinde ulaşım sisteminin sağlıklı idaresini imkansız kılmaktadır. Metro ya da genel ismi ile raylı sistemler tam da bu noktada bizim imdadımıza yetişmektedir. Bir an düşününüz: Eskişehir ya da İstanbul yolundan bir saatte geçebilecek 100-150 otobüsün (tek yönde 8000-12000 yolcu kapasitesi) yapabileceği taşıma işinin en az 2 katını yapabilecek metro sistemi her şeyden önce yukarıda saydığımız sorunları önleyecek, daha da önemlisi yakıt ve zaman tasarrufu, rahatlık artışı, arazi kullanımlarında sağlıklı değişim gibi bir çok olumlu gelişmeye de kapı açacaktır.

Ankara'nın 2009 Avrupa Ödülü'ne layık görülmesini sağlayan 40 adet kardeş şehir andlaşması dolayısı ile kazanılan itibarı artık hayat kalitemizde iyileştirmeler ile daha da ileriye götürmenin vakti geldi de geçiyor sanırım. Bunun da ilk adımı "70.000 kişiye Evet'li iftar" vermek yerine 1980 lerden 1990 lardan kalmış, üniversitelerde okuyan gençlerimizden yaşlı otobüsler yerine ulaşımda çağdaş çözümleri ortak akıl ile bulmaktan geçmektedir.

Ortak akıla nasıl varabiliriz. Evvela biraz istatistik bilgisi verelim, yorumu okuyuculara bırakalım. Ankara'da kamu tarafından işletilen toplu taşıma 2008-2009 yılları arasında toplamda %7.48 oranında yolcu kaybetmiş iken, özel işletmeciler elinde bulunan toplu taşımda ise %6.55 oranında yolcu artışı olmuştur. Kamu tarafından işletilen toplu taşıma sisteminde en fazla azalma raylı sistemlerde olmuştur: %16.55 Ankaray'da, %11.44 Metro'da yolcu azalması olmuştur. Özel işletmeciler elinde olan toplu taşıma sisteminde ise 2005 yılı ile 2008 yılı arasında istikrarlı bir şekilde yolcu kaybeden Özel Halk Otobüsleri'nde (ÖHO), 2009 yılında bir önceki yıla göre %20.52 oranında yolcu artışı sağlanmıştır. Buna rağmen 2005 yılında taşınan yolcu sayısına erişilemediği anlaşılmaktadır. 2007 yılında Özel Halk Otobüslerinin yolcu kaybetmelerinin önemli bir sebebi 550 civarında Özel Halk Otobüüsünün sözleşmesinin nihayete ermesi ile hizmet dışı kalmasıdır. ÖHO larda 2008 yılındaki artış, yaklaşık 200 den biraz fazla civarında Özel Toplu Taşıma minibüslerinin hizmete girmesidir. Bu minibüsler Sincan, Etimesgut bölgesi gibi yoğun nüfusun olduğu bölgelere çalışmaktadır. Ayrıca bazı hatlarda özel halk otobüsleri lehine düzenlemeler yapılmıştır. Minibüslerin hem özel hem de kamu tarafından işletilen toplu taşıma sistemine göre işletim ve hatları açısından önemli avantajlara sahip olmaları sebepleri ile Ankara'da en fazla yıllık yolcuya ulaşan toplu taşım türü olduğunu görmekteyiz. Tüm bu sistem içinde ankaray ve metro açısından önemli dezavantajlar karşımıza çıkmaktadır. Giderek gelişmekte olan kentin karşısında hem ankaray hem de metro gayet cılız kalmakta, metropolitan alan bütününde hizmet veren bir sistemin parçası olmaktan uzak sadece hatları üzerindeki yerleşimlere hizmet vermektedirler. Raylı sistemler içerisinde Ankaray'ın hattında özellikle (Ankara Gar'ını bypass etmesi gibi) önemli dezavantajlar mevcuttur.

Son olarak, toplu taşımın evrenselliğine aykırı olarak Ankara'da toplu taşımında özel işletmeciler elindeki toplu taşım ile kamu elindeki toplu taşım arasındaki en önemli farklılık, birinci grup toplu taşımın ikinci grubun sunduğu değişik ücret politikalarından muaf tutulması, manyetik kartların özel işletmeciler elindeki toplu taşımda geçersiz olmasıdır.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 27
Toplam yorum
: 14
Toplam mesaj
: 2
Ort. okunma sayısı
: 1095
Kayıt tarihi
: 20.07.08
 
 

Yüksek şehir plancısıyım (ODTÜ-1997), aynı zamanda Mühendislik Doktorası (Kyoto Üniversitesi, İnşaat..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster