Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

12 Ocak '20

 
Kategori
Felsefe
 

Anlamak Gerek 64

64

Köleci sistemle birlikte, kolektif etki içinde basit olmayan ve sistemin paydaşlığını kökten sarsan bir yer değiştirmeler yapıldı. Kolektif etkiyi veren kişilerdi. Kişi, kolektif etki değildi. Kişiler bağdaşla olan durumun içindeki bir kişi, ancak bir kolektif etkiydi.

 

Yazılarımı okuyanlar tersine süreçleri artık iyi bilir. Kolektif etkiyi ortaya koyabilmek için kişileri bir araya getiriyordunuz. Bunun en basit örneği doğuran doğurtan birlikteliği olan iş bölüşümüdür. Bu basit hal ile bile kişi kolektif etki ile kolektif yarar ve kolektif bir yararlanma ortay koyuyordu.

 

Kolektifi aşamada ortada bir İŞ BİRLIĞI; ORTADA BİR KOLEKTİF ETKİ vardır. Şimdi de ortada olan kolektif etki içinde bir araya getirdiğiniz kişiyi, yer ve zaman durumuna göre tek tek kolektif etki içinde çekecektiniz.

 

Oyun buydu. Sarsıcı olan buydu. Tüm kötülükleri ahlaksızlıkları adaletsiz oluşu ortaya koyan buydu. Kişiyi kolektif etki içinde çekmekti. Kolektif etkinin olmadığı zamanlar içinde, kişiyi kolektif etki içinde çekemezdiniz. Aklınıza bile gelmezdi. Böyle bir gerçekleşme olanaksızdı. 

 

Ama şimdi ortam içinde kolektif etki vardı. Kişiyi kolektif etki içinde çekme işi, bir olanaktı. Kişiyi kolektif olanak içinde çekme işi, çeken için olumlu, iyi. Çekilen için olumsuz ve kötüydü. Siz şimdi de kolektif etki içindeki kişiyi kolektif oluştan çekecektiniz. Kişiyi kolektif etkiden yoksun kılacaktınız

 

Pekiyi de bu nasıl olacaktı?  Kolektif etkiyi veren neydi? Kolektif etkiyi veren bileşik zaman iş bölüşmeli organizasyon veya iş bölüşmeli dayanışma ile kolektif emek ve kolektif emek nesnesi; kolektif depo enerjiydi.

 

Kolektif depo enerjiyi, kolektif mülkü ve kolektif araç gereçleri kişisi mülk ve kişisi araç sahipliği yaptığınız zaman; gerisi çorap söküğü gibi gelecekti. Ne gelecekti? El gelecekti. El in mülk sahipliği gelecekti. El in mülkünü dilediği gibi dilediği kişiye verme süreci gelecekti. El iradesi gelecekti. El iradesi her şeyin üzerinde olacaktı.

 

Yoksulluğunuza ve yoksunluğunuza göre vaat gelecekti. Vaadin yerine gelmesi için de sizin taat, itaat, biat ve ibadet içinde olmanız çorap söküğü gibi gelecekti. Niçin taat biat ibadet ve itaat vardı?

 

Kolektif etki nedenle kolektif olan her şeyden yararlanma direnciniz, kişisi sahiplerin sizi mahrum kılmasına karşı bir dirençti. Kişilerdeki bu direnç önce kişileri ikna etmekle kırılacaktı. En güzel ikna da yoksulluğa ve yoksunluğa yani mahrum kılınanları, mahrum kıldıklarınıza vaat etmekti.

 

Kolektif etki, kolektif hak ve kolektif meşruiyetten kaynaklı direnç, mahrumiyetler üzerinde vaatlere dönüşüyordu. Vaat de taat edene, ibadet edene, itaat edene biat edip tevekkül içinde boyun eğip; teslim olanlaraydı. İkna olup buna iman edenlereydi.

 

Ayrıca ikna edildiğiniz durum içinde, ikna durumunun sürekli olması için vaat; taat, itaat, biat ve ibadetle sizi hep kontrol altında tutacaktı. İman tahtası olan taat, taat, biat, ibadet hem haklı kolektif etkili direncinizi kıracaktı. Hem de devamlı üzerinizde sallanan bir Demokles’in kılıcı olacaktı. 

 

Şimdi yeniden hatırlayalım. El ile biz kolektif etki kat sayısını veren ortak paydaşlı üreten ilişkili kolektif etkiyi bilmiyorduk. Kolektif birim zamanı bilmiyorduk. Kolektif artık zamanı bilmiyorduk. Kolektif gücü bilmiyorduk. Kolektif ortak aklı bilmiyorduk. Kolektif depo enerjiyi bilmiyorduk.

 

Dahası kolektif bilinç, kolektif imaj, kolektif tasarım, kolektif biliş buluş gibi bu türden referans değerleri hiç bilmiyorduk. Ya neyi biliyorduk? Bildiğimiz tek şey: mülk El ‘indi. El de mülkünü istediği gibi dilediğine verirdi. Bu tarz uydurma ve illüzyon içinde olduğumuz bilenlerle, gerçek referans değeri olan bilgi süreçlerini geçiştiriyorduk. 

 

Geçiştirilmesi yapılan her gerçek referans değerinin içinde ve çevresinde oluşan niş alanlarını da gerçeğin yerine konan uyduruklarla doldurup uydurmalara ya da illüzyonlara göre olan efsanelerle, inançlarla ve benzetili başlanış hikâyeleriyle dolduruyorduk. Bu tür kör doldurmalar nedeniyle aklı işleten, sağlıklı çıkarımlar yapan ve sağlıklı düşünceler üreten kişiler olmanın çok uzağında kalmaktayız.

 

Hemcinsler kolektif bir sosyal zamanı ortaya koymuşlardı. Kolektif sosyal zaman ile oluşan boşluk bağ oyuklarının içi de paydaşlı, iş bölüşmeli, dayanışmacı, organizeni, depo enerjili, dahası kolektif süre durumlu yüküm ile dolduruluyordu. Kolektif sosyal zaman demek; kolektif birim zaman demekti. Yine kolektif bir artık zaman demekti. Kolektif güçtü. Kolektif bir ortak akıldı. Kolektif bir eylemsel ilikti. Kişisel düşüncenin kontur özüydü. Tüm bu parça bağıntılı süre durumlar kolektif etkili verilerden geliyordu.

 

Böylece hemcinsler kolektifi birim zaman içinde ve artık bir kolektif süre durum içinde, yine kolektif ortak akıl sayesinde; tek başlarına ortaya koymaları olası olmayan durumları, ortaya koymuştular. Ve yine böylece hemcinsler, kolektif etki içinde kendilerine kolektif paydaşlı, kolektif birim zamanlı, iş bölüşmeni tavırdan kaynaklı bir "hareket alanını" açmıştılar.

 

Totemi hemcinsler kolektif yapı içindeki bu yeni tür hareket alanıyla ufak ama büyük bir değiştirici dönüştürücü etki ile KOLEKTİF ÖZNE olmayı ortaya koymuşlardı. Bu dönüştürücünün sonuçları çok büyük ve öngörülemeyen bir yansımaya neden olacaktı. Bu yansıma sosyal mantık içinde gruba aitlik bilinciydi. Yardımlaşan, eylemsel gerçeklik içinde kolektif ilikti.

 

Kolektif etki ekseninde oluşan oyuk hareketleri içine yavru bakımı, yarın güvencesi olan kolektif garanti de yüküm edilmişti. Ama Dünyanın en iyi anası, Dünyanın en iyi babası olma gibi edimsel bir duygu bağı bu alan içinde yoktu. Kişisi mülk sahipli köleci eksenin boşluk devimleri içinde Dünyanın en iyi anası olma, Dünyanın en iyi babası olma edimseli kişiler üzerine yük edilmekle en iyi ana, en iyi baba kavramı kolektif olması gereken kolektif yükü kişiler üzerinde sürekli kılan teşviktir.

 

Doğa içinde kendilikten bir doğal seyir içinde yaşanırken bir yavruya bile bakamayan kimi ilgili hemcinslerin bu zorluğu, kolektif birim zamanlı alan içinde bağdaşık oyuk hareketlerine bağlı değiştirici, dönüştürücülerle bu zorluklar kolektif özneli çevrim hareketleri içine bileşen, bağdaşan kılındı.

 

Kişisi zorluklar kolektif öznellik içinde şimdi güvenlik tedbirleri alınmış, yavru bakımı yapılmış, beslenmesi ortaya konmuş çözümleriyle bağdaşıcılardı.

 
Toplam blog
: 418
: 104
Kayıt tarihi
: 26.11.10
 
 

26 yıllık sınıf öğretmenliğinden sonra emekli oldu. Şiir çalışmaları ve deneme türü olan, toplum ..