Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '07

 
Kategori
Kişisel Gelişim
 

Anlamak ve değiştirmek/değişim

Anlamak ve değiştirmek/değişim
 

Öğrenen organizasyon insanların kendi gerçekliklerini nasıl yaratacaklarını ve nasıl değiştirebileceklerini keşfettikleri bir ortam hazırlar.

Peter Senge, Öğrenen Organizasyon Gönüllülerine pratik yaparak geliştirebilecekleri 5 yapma ve anlama yolu/disiplin önermiştir. Bu disiplinler yaşamı okuma ve etkileme becerimiz üzerinde belirleyicidir.

1-SİSTEM DÜŞÜNCESİ:

Bize tüm olay örgüsünü daha açık seçik görme olanağını verir ve bunları en etkili şekilde nasıl değiştirebileceğimizi görmekte yardımcı olur, öğrenen organizasyonun en ince yönünü anlaşılır kılar, kendimizi ve dünyayı yeni kavrama yolunu gösterir.
Sistem düşüncesi kendimizi dünyadan ayrı olarak görmekten dünyayla bağlantılı olarak görmeyi, problemlerimizi dışardan bir başkasının veya bir başka şeyin yol açtığı problemler olarak görmekten, kendi eylemlerimizin yaşadığımız sorunları nasıl yarattığını görmeye yönelen bir zihniyet değişikliğini gerektirir.

2- KİŞİSEL HAKİMİYET/USTALIK:

Hakimiyet; özel bir beceri düzeyi anlamında kullanılmaktadır. Kişisel ustalığa sahip olanlar kendileri için en derin önem taşıyan sonuçları tutarlı olarak gerçekleştirme yeteneğine sahiptirler.

Kişisel ustalık, kişisel görme ufkumuza sürekli olarak açıklık kazandırma ve onu derinleştirme, enerjilerimizi odaklaştırma, sabrımızı geliştirme ve gerçekliği objektif olarak görme disiplinidir. Eylemlerimizizn dünyayı nasıl etkilediğini sürekli olarak öğrenmeye yönelikkişisel dürtümüzü teşvik eder.

3- ZİHNİ MODELLER:

Zihni modellerle çalışma disiplini aynayı önce içe doğru çevirmekle başlar; dünya üzerinde içsel resimlerimizi ortaya çıkarmayı, bunları yüzeye çıkarıp sıkı bir incelemeden geçirmeyi öğrenmeyi gerektirir. Bizim dünyaya şimdiki bakış açımızdaki yetersizlikleri ortaya çıkarabilmemiz için gerekli açıklığı sağlar.

Bu disiplin sorgulama ile savunmayı dengeleyen “öğrenmeli” konuşmalar yapma yeteneğini geliştirmemize aracılık eder. Bu konuşmalarda insanlar kendi öz düşünüşlerini etkili bir şekilde sunar ve bu düşünüşü başkalarının etkisine açarlar. İkna olmaya açık ve ikna etme çabası içinde olmayı geliştirir.

4- PAYLAŞILAN GÖRME GÜCÜNÜN OLUŞTURULMASI:

Gerçek bir görme gücü (vision) varsa insanlar kendilerine öyle söylendiği için değil, kendi istekleri için kendilerini aşar ve öğrenirler.
Bu disiplin bireysel vizyonu, paylaşılan vizyona dönüştürecek bir disiplindir.

Paylaşılan vizyon uygulaması geleceğe yönelik paylaşılan resimleri ortaya çıkarma becerisini kapsar. Gerçek bağlanmayı ve gönüllüğü teşvik eden bu resimlerdir

5- TAKIM HALİNDE ÖĞRENME/Öğrenen Organizasyon Takımı:

Takım halinde öğrenme “diyalogla başlar; bu bir takımın bireylerinin varsayımlarını askıya alıp gerçek bir “ birlikte düşünme” eylemine girme kapasitesidir.
Temel öğrenme birimleri gönüllülerden oluşan takımlardır. Takım halinde öğrenme bireysel perspektiflerimizi ötesinde yatan büyük resmi görebilme becerilerimizi geliştirir.

Değişim kavramının referans noktası bugündür ve bu nedenle bir çok alternatifi içeren bir gelecek yelpazesi çıkarır karşımıza. Bu olabilecek tüm farklılıklarımızı öngörerek, birlikte öğrenilerek alınacak uzun bir yola işaret eder.
Dışımızdaki gerçekliğe kendimizce anlam vererek anladığımızı varsayarız, bu herhangi birimizin gerçekliği varolduğu biçimiyle tamamen bildiği anlamına gelmez.

 
Toplam blog
: 444
: 1284
Kayıt tarihi
: 13.09.07
 
 

MB zengin kültürel bir eksen; düşüncelerimizin buluştuğu, tartıştığımız, birbirimizi etkilediğimi..