Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ağustos '10

 
Kategori
Bebek - Çocuk
 

Annenin kitaplığından - Mahallenin en mutlu yumurcağı, H.KARP

Annenin kitaplığından - Mahallenin en mutlu yumurcağı, H.KARP
 

Slingo Hikayeleri'nden...  

Koriş doğmadan önce okuyup da bitirdiğim bir kitabım vardı. Amerikalı pediatrist Harvey Karp’ın meşhur ”The Happiest Baby on the block” kitabı. Türkçesi ”Mahallenin En Mutlu Bebeği”.  

Aslında kitap ”kolik” olayına yeni bir bakış açısı getiriyor ve garantili çözüm yolları sunuyor. Koriş kolik bebek olmadı. Bu kitaptan öğrendiklerimin etkisi var mı hiç bilmiyorum.  

Dr. Harvey Karp’a göre kolik ağlamaları sanıldığı gibi gaz sancısından değil, bazı bebeklerin yeni hayata adaptasyon sağlamakta güçlük çekmelerinden kaynaklanıyor. Bebeklerin anne karnında geçirmeleri gereken 3 ay daha olduğuna inanıyor. Ancak fiziksel zorunluluktan (büyüyen kafa tası) dolayı 9 ayda anne karnından çıkıyorlar. Bu bebekler anne karnındaki sıcaklığı, sıkışıklık hissini, düzenli sallanma hareketini ve duydukları monoton boğuk sesi istiyorlar. Bunu bulamayan bebeklerin bir kısmı ağrısı çekiyormuş gibi ayaklarını karınlarına çekip ağlamaya başlıyorlar. Bu krizler 3 ay sürüyor. Tam da Dr. Karp’ın bahsettiği gibi. Dr Karp’a göre 3 ay erken doğuyorlar, öyleyse alışma süresi 3 ay.  

Peki çözümü nedir bu kolik ağlamalarının? Dr. Karp’a göre yapılacaklar basit: 5 S kuralınıuygulayacağız.  

* Swaddling – Kundaklama. Anne karnındaki ortamı sağlayacak eski mucizevi yöntem. Bebek sıcak ve kendini güvende hissedecek. Çoğu bebek, kolları sıkıca kundaklandığında sakinleşir. Unutulmaması gereken, kalçasına baskı yapacak şekilde sarmalanmaması. Önemli olan kollarının sabitlenmesi. Swaddle Me battaniyeler bu iş için birebir.  

* Side/Stomach position – Karın üstü/yan pozisyon.Bebeğinizi sol tarafına veya karın üstü kolunuzun üzerine yerleştirin. Buna bazıkaynaklarda Amerikan futbolu şekli de deniyor. Babaların bir kez alıştıktan sonra çok daha kolay bebeklerini bu pozisyonda sakinleştirdiklerini de söylüyor Dr. Karp kitabında. Bebek sakinleştikten ve hatta uyuduktan sonra güvenle yatağına yatırabilirsiniz.  

* Shushing – Şışşş sesi. Aslında çoğumuz iç güdüsel olarak bebeklerimizi sakinleştirmek için şışşş sesi çıkarıyoruz. Dr.KArp da bundan bahsediyor. Tek farkla daha yüksek bir tonda şışlamak gerekiyormuş.Bize anlamsı, belki de rahatsız edici bile gelebilecek olan ses yeni doğan bebeğin anne karnında duyduğu seslerin taklidi olduğunu söylüyor bilim adamları. En azından bebeklerin sakinleşmesini bu şekilde açıklıyorlar. Şış sesinin yanı sıra ‘white noise’ olarak tabir edilen monoton seslerin(monoton gürültü) de bebekleri sakinleştirdiklerinden bahsediliyor. Dr.Karp da kitabında buna yer vermiş. Hatta bir de Cd hazırlamış. Çocuğun ağlama şiddetine göre 5 ayrı monoton gürültü. Bazı bebekler elektrikli süpürge, bazıları saç kurutma makinesi sesi, bazıları yağmur sesinde sakinleşiyorlar. Ben araştırmacı anne olarak ona da hazırlıklıydım ve her türlü white noise’i barındıran bir mp3 cdsi yapmıştım.  

* Swinging – Sallamak. Anne-babanın kollarında veya bir bebek salıncağında olsun, bebeklerin anında sakinleşmesini sağlıyor. Şış sesi gibi, sallamanın da anne karnındaki ortamı taklit etmek olduğunu söylüyor.  

* Sucking – Emmek. Bebekler genelde emerek sakinleşirler. Huysuz, huzursuz bir bebeği mutlu etmek için annelerin ilk aklına gelen de emme ihtiyacının emzik, biberon veye meme ile giderilmesi oluyor. Emme son derece doğal bir hareket olduğundan, gaz veya kolik durumunda bebekler bu sıkıntılarından emerek kurtuluyorlar.  

Harvey Karp’ın bu 5S formülünü uygulamış bir anne olarak koliksiz geçen günlerimiz için dua ediyorum yazara. Hiç kolik ağlaması yaşamadığımız halde ben Koray’ı doğduğu ilk günden itibaren kundak yaptım, white noise cd’leri hazırladım, kucakta salladım bir süre. Kitabı hamileliğim sırasında okuduğum için şanslıydım çünkü başıma gelebileceklere karşı hazırlıklıydım. Dediğim gibi Koray kolik bebek olmadı. Kundak yapmasaydım da olmayacak mıydı, bilmiyorum. Hamile bir kadına veya yeni doğan bebeği olan bir anneye verilebilecek en muhteşem hediyenin bu kitap olduğunu düşünüyorum.  

SlingoMOM http://www.slingohikayeleri.com  

 
Toplam blog
: 141
: 3284
Kayıt tarihi
: 30.04.10
 
 

Kozmetik dünyasından anneliğe geçiş... Evde oturmaktan sıkılan girişimci anne oldu mu sana blogger a..