Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Ekim '17

 
Kategori
Astroloji
 

Antik Mısır (Astroloji Haritası)

Antik Mısır (Astroloji Haritası)
 

Gerçekte Mısır ve İskender takvimleri tam olarak aynı değildirler. Çünkü, İskender takvimi sabit bir sistemi baz alırken, Mısır takvimi döngüsel bir sistemi baz olarak alır. Oldukça karmaşık bir yapıya sahip olan Mısır takviminden ne yazık ki günümüzün modern astrolojisi tam olarak faydalanamamaktadır.
Antik Mısırda birden çok takvim sistemleri kullanılmıştır. Burada bahsettiğimiz sistem, günleri şanslı ve şanssız günler olarak tasnif etmekte kullanılmış ve günlük sıradan takvimden ayrı tutulmuştur. Yani, gerek Sothik gerekse İskender takvimi diye anılan Mısır takvimi, çeşitli ritüeller ve cenazeler için kullanılan günlük takvimden bir çok bakımından farklılıklar gösterir. Mısır takviminde geçen şanslı ve şanssız günlere ilişkin listeler, astrolojik veriler referans alınarak hazırlanmıştır. Ayrıca bu sistemin köklerinin Asur’dan kaynaklandığı konunun uzmanlarınca da ileri sürülmüştür.
Günlerin şanslı veya şanssız olarak nitelendirilmeleri Solar ve Lunar döngüler referans alınarak oluşturulmuşlardır. Fakat, nihai şeklini almış olan bu listeler zamanla astrolojik ve takvimsel kavramlardan ve içerikten maalesef uzaklaşmaya başlamıştır.

Orijinal Mısır günleri, her biri belli bir kozmik düzeneğe veya taslağa isnat eden üç bölüme ayrılmıştır. Yani tamamen iyi, tamamen kötü veya kısmen iyi veya kısmen kötü şeklinde üçe ayrılmıştır. Seyahate çıkmak-çıkmamak, çalışmak-çalışmamak, cinsel faaliyetler vb. konulardaki seçimler buradan kaynaklanırlar. Bir bakıma Horary astrolojinin de temellerinin de buraya dayandığı da söylenebilir. Büyük olasılıkla günlerin bu şekilde tasnif edilmeleri, dini festival günlerinden de bir şekilde etkilenmiştir. Tasnif edilmiş Mısır günlerinin, Roma sistemindeki fas ve nefas günlerinin tespitinde de etkili olduğuna söyleyebiliriz. Görüldüğü gibi birbirleriyle ilgisiz gibi görülen sistemler, aslında, birbirlerini çok etkilemektedirler.
Mısır sisteminde yıl, Thot’ un birinci gününde başlar (bu milâdi takvimde 19 Temmuz’a denk düşer) ve 365 günden oluşur. Bir yıl Nil nehrinin taşma periyotlarına göre her biri 4 aydan oluşan 3 mevsime bölünür. Fakat her yılın sonunda 5 artık gün vardır. Bu epagomenal günlerin her birinin, pantheondaki hangi tanrılarla eşleştiğini daha önceki yazılarımızda belirmiştik.
Şimdi meraklı araştırmacılar için 12 ayın Mısır'da kullanılan koptik lisandaki isimlerini de verelim.
1- Thot 4- Choisk 7- Phamenot 10- Payni
2- Paophi 5- Tybi 8- Pharmouti 11- Epiphi
3- Athry 6- Mesheir 9- Pachon 12- Meshori
Bu arada Mısır sistemindeki 30 yıllık sadu döngüsünün takvimsel ve astrolojik kaynaklı değil, fakat, Jubilee, yani Musevi sisteminden gelen 50 yıllık kutlamalarla ilgili olduğunu da fazladan belirtelim.
Antik Mısır kökenli astrolojik bilgiler içinde bazı ilginç bağlantılar kuran araştırmacılar vardır. Bunlardan biri de Algeiers Üniversitesinden Astronom L. Filipoff’tur. Filipoff’un kurduğu bağlantı Thoth (Hermes / Merkür) ile Yengeç burcu arasındadır. Filopoff’a göre Thoth, bahar gündönümünün Yengeç burcunda olduğu İ.Ö. 7156 sıralarında ortaya çıkmış (batıdan gelmiş) bir inisiye’dir. Bu görüşü, 5. Ve 6. Sülale piramit metinlerinde bulunan malumatlarla ortaya atmıştır. Filipoff, “Thoth, mısır topraklarına ayak bastığında, halkın eğitim ve yasa yoksunluğundan öylesine etkilenmişti ki, kendisiyle gelenlerle birlikte, Mısırlılara bilim, sanat, müzik ve metafizik konularında bilgi aktarmaya başladı” der. Gerçi klasik astrolojik bilgilere göre, Thoth, Merkür'e tekabül etse ve niteliksel olarak Yengeç burcu ile bağdaşmaz gibi gözükse de, Gaius Manilius’un (İ.Ö. 48 – İ.S. 20) meşhur astrolojik şiirinin 2. Dizesinde Grek / Roma tanrılarına Zodyak burçlarını yakıştırırken şöyle demiştir; “Apollo güzelim İkizleri tutar elinde , Merkür ise bir Yengeç”.
Bu arada bir inisiyasyon’a bağlı olan veya en azından inisiyatik bilgilere aşina olanların çok iyi bileceği gibi Hermes Trimegistus (3 kere büyük veya yüce Hermes) beşeriyete meşhur “Zümrüt Levhaları”nı vermiştir. Bu arada belirtmek gerekir ki, Hermetik literatür –ki bunlar majikal, astrolojik ve alşimik konuları içerirler- Eski Mısır ve Eski Yunan arasında büyük bir etkileşim olduğunu gösterir. Bunun böyle olduğu özellikle 1945 yılında, Yukarı Mısır'da bulunan Nag Hammadi kütüphanesine ait dökümanlar yayımlandıktan sonra iyice netleşmiştir. Çünkü söz konusu dokümanlar Eski Mısır dili olan Koptikçe ve fakat Grek alfabesine yazılmışlardır. Neredeyse tüm Gnostik yazılar bu şekilde kayda alınmıştır. Bu etkileşimin detaylarını Ptolemik astrolojiyi incelerken ele alacağız.
Mısırla ilgili olarak söz etmeye değer bir diğer hususta Denderah Zodyağıdır. Denderah rölyefi, Yukarı Mısır’da, Nil nehrinin sol kıyısında Yunanlıların Tentyris, Mısırlıların Lunit Tentore adını verdikleri şehir kalıntıları arasında bulunan bir Hathor mabedinde bulunulmuş ve daha sonra Napoleon tarafından Louvre Müzesine götürtülmüştür. Hathor mabedinin duvarlarında, kumtaşından yapılma Denderah rölyefinde, ortasında güneş, gezegenler ve zodyakta ki takım yıldızları gösteren şekiller (bunlara Draco, Sirius ve diğerleri için kullanılan antik ideogramlar da dahildir) daha sonra astrolojide kullanılmaya başlanmıştır. Yani bugün bildiğimiz astrolojik grafikasyon en sistemli şekliyle ilk kez burada görülmüştür. Osirian kült ile de ilişkili olan Denderah rölyefi, Champollion’a ve bir çok akademisyene göre Ptolemaeus devrinde yapılmıştır, fakat yine de yapım tarihi konusunda farklı iddialar vardır. Örneğin, Fagan, İ.S. 17 tarihi üstünde durmuşken, çok daha gerilere giden tarihler de öne sürülmüştür. Denderah Zodyağı, Ptolemik devirde pek kullanılmayan bazı astrolojik elemanları da bünyesinde barındırdığından daha eski bir yapı olma ihtimali biraz fazla gibidir.
Denderah Zodyağı esasında, klasik bir “Zodyak resmi” olmanın ötesinde özellikler taşır; gezegenlerin tam fonksiyon görebildikleri, çok rahat oldukları (exalted) ve tersine zayıf oldukları burçları sistematik olarak gösteren ilk astrolojik şema niteliğindedir. Ayrıca çeşitli yıldızsal hareketleri de gösteren bir “konstelasyon” haritası da sayılır. Denderah, zodyağı veya haritası diyelim, Hellenistik (Yunan) ve Roma ekollerinde oldukça rağbet gören Sideral Sistemle bağlantılı olan, Koç burcunun 8 derecesine özel bir önem atfeder. Görüldüğü üzere bu gibi karmaşık astrolojik konulardaki adeta bir kilit taşı fonksiyonunu gören Denderah Zodyağı, ne var ki, farklı otoriteler tarafından birbirine uymayan yorumlara da hedef olmuştur; Mısır bilimcilerinin bazıları, diğerlerinin, hiyerogliflerin anlamlarını tam olarak deşifre edemediklerini iddia etmişlerdir. Örneğin John Anthony West, Schwaller de Lubizc’in Denderah Zodyağındaki kimi anormalliklere ilişkin gözlemlerini yorumlarken şöyle yazmıştır: “Zodyak takımyıldızları merkez çevresinde düzensiz bir çember halinde dizilmiştir. Yengeç’in başkalarınca tasvir edilmiş çemberin içindeki, ya da belki de bir sarmalın iç noktasındaki yerleşimine dikkat etmek gerekir... Schwaller de Lubicz, zodyak burçlarının bir merkezi ekliptiğin kutbunda (dişi hippotamın memesinin ucu), diğeri kutup yılıdızında (çakal ya da köpek) olan dışmerkezli bir dairenin çevresinde sıralandığı kanısındaydı. Bu bana tümüyle inandırıcı gelmiyor. Örneğin Terazi’nin konumuna dikkat edin. Ancak düzenlenişi yöneten tasarım ne olursa olsun, Yengeç burcunun özel bir işleme tabi olduğu kesindir”.
Bu arada Sirius’un da, Yengeç'te bulunması ilginç bir tesadüf! olsa gerektir.
Aynen Denderah gibi, konstelasyon haritalarına, çeşitli planetsel hareketleri içeren bir başka Zodyak rölyefi de, daha sonra adı Latopolis olan, Esna’daki Khum mabedinde bulunur. Burada devasa bir takvim ile binanın dışında ve içinde olmak üzere iki adet zodyak rölyefi vardır. Esna rölyeflerindeki konstelasyon haritaları, içerikleri açısından günümüz astrolojik bilgilerine son derece yakındır. Buradaki bilgiler daha sonraları Arap astrologları tarafından Yunan ve Roma astrolojik ekollerine aktarılmışlardır.

 
Toplam blog
: 12
: 505
Kayıt tarihi
: 06.10.17
 
 

Oyun Kurucu ..