Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ağustos '06

 
Kategori
Müşteri Hizmetleri
Okunma Sayısı
2751
 

Araştırmacı kişiliğim devrede! Tüketici Dernekleri için gizli müşteri çalışması

Araştırmacı kişiliğim devrede! Tüketici Dernekleri için gizli müşteri çalışması
 

Satın almış olduğum bir ürünü, rahatsiz olması sebebiyle 3 gün içersinde iade etmek istedim. Zaman zaman aldığım ürünler ile sorun yaşadığımda ilgili mağazaya gidip derdimi anlatıyor isteğim doğrultusunda ya ürünü değiştiyor yada o ürün için ödemiş olduğum paramı iade alıyorum. Yaygın bir mağazadan yapmış olduğum alışveriş sonuncunda karşılaştığım tepki sadece değiştirme olacağı yönündeydi, ayıplı değilse ürünün iadesini yapamamazlarmış ama Tüketici Kanunun Ayıplı Mal ile ilgili 4. maddesine göre “kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran” malda ayıplı mal.

Ayıplı Mal

Madde 4. - Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma kılavuzunda ya da reklam ve ilânlarında yer alan veya satıcı tarafından bildirilen veya standardında veya teknik düzenlemesinde tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da tahsis veya kullanım amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren mallar, ayıplı mal olarak kabul edilir.

Tüketici, malın teslimi tarihinden itibaren otuz gün içerisinde ayıbı satıcıya bildirmekle yükümlüdür. Tüketici bu durumda, bedel iadesini de içeren sözleşmeden dönme, malın ayıpsız misliyle değiştirilmesi veya ayıp oranında bedel indirimi ya da ücretsiz onarım isteme haklarına sahiptir. Satıcı, tüketicinin tercih ettiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı malın neden olduğu ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan ve/veya kullanımdaki diğer mallarda zarara neden olan hallerde imalatçı-üreticiden tazminat isteme hakkına da sahiptir.

Fazla zamanım olmadığı için bir değiştirme kartı alarak mağazadan çıktım, iş yerime geldiğimde tüketici derneğine e-mail yoluyla sorup, onlardan bilgi almak, soru işaretlerini ortadan kaldırmak istedim. Tüketici yazarak search yaptığımda birden fazla firma ile karşılaşınca, araştırmacı kişiliğim harekete geçti ve hepsine birden aynı maili atarak “Tüketici Dernekleri” hakkında ne kadar sürede cevap verdikleri, tavır, tutumları hakkında bilgi sahibi olmak için bir inceleme yapmak istedim. Gönderdiğim mail, dernekler, cevaplama süreleri ve cevaplar aşağıda yer alıyor.

24.08.2006/14:30 gönderdiğim mail:

Merhaba,

Beğenmediğim, kullanamadığım bir ürünü (üründe hiçbir sorun yok ise, ki bir çok firma bu hizmeti veriyor, ücreti iade ediyor) kanunen 15 gün içersinde sebepsiz olarak iade etme hakkına sahip miyim?

Bilgi için şimdiden teşekkür ederim.

Mail Gönderdiğim Tüketici Dernekleri:

Tüketicileri Koruma Derneği

TUKDER

TUBİDER

TUKODER

TUDER

Tüketici Merkezi

Bu derneklerden sadece 3 firma mail gönderdi, bir tanesi inanılmaz ukala, soru sorduğuma pişman ettirdiler, efendim satın almadan iyice düşünmeliymişim, araştırmalıymışım, eşim beğenmedi, rengini sonradan beğenmedim sebebiyle iade edemezmişim, diğerleri sağolsunlar kanunun ilgili maddesine göre cevaplarını verdiler.

Bu araştırma sonucunda anladım ki, iş dernek kurmak ile olmuyormuş, ihtiyacı olduğunda tüketicinin yanında olmayıp, bazı platformlarda ahkam kesmek çözüm değilmiş ama yinede sıkıştığımda başvurabileceğim bir, iki firma varmış.

Müşteri Memnuniyeti adına sebepsiz iade kabul eden firmalara teşekkür eder, bu yazımın referans olması dilerim.

Cevap Gönderen Firmalar:

24.08.2006/15:37

TÜDER

Cevap 3 : Satın almadan önce iyice düşünerek, gezerek, araştırarak ve kalite-fiyat karşılaştırması yaparak satın alınız. Satın aldıktan sonra "eşim beğenmedi, dar geldi, rengini beğenmiyorum" gibi nedenlerle para iadesi ve değişim gibi bir yasal hakkınız bulunmuyor. Ancak müşteri memnuniyeti açısından güvenilir müşterilerin bu taleplerini yerine getirmek etik olarak doğru davranıştır.

NOT: www.tuder.net "Alışveriş nasıl yapılır" başlıklı yazımızı okuyunuz lütfen.

Lütfen okuyunuz : ALIŞVERIŞLERİMİZİ NASIL YAPALIM

A. Alışverişten önce:

1. Bir mal veya hizmete yönelmeden önce tespit yapınız.İhtiyaçlarınızı sıraya koyunuz ve en çok ihtiyacınız olan mal veya hizmeti belirleyiniz.

2. Bir mal veya hizmeti talep etmeden önce piyasa araştirmasi yapiniz.Serbest piyasa ekonomisi düzeninde ayni mali ayri mekanlarda farkli fiyatlarla bulmak mümkün olmaktadir.

3. Markaları karşılaştırınız.Broşür ve reklamların belirttikleriyle yetinmeyiniz.Eş,dost ve tanıdıkların da önerilerine kulak veriniz.

B. Alışveriş sırasında:

1. Asla fişsiz veya faturasiz alişveriş yapmayiniz. Etiketsiz ürünleri asla almayiniz.Etiket üzerindeki bilgileri dikkatle okuyunuz.Örnegin:Etikette bulaşik makinasinda yikanmaz diye belirtilen ürünün yikanmasi halinde, ugrayacagi zarardan siz sorumlusunuz .

2. Alacağınız ürünün etiketindeki katkı maddelerini dikkate alınız.

3. Özellikle dayanıklı tüketim mallarında garanti belgesi ve kolay ulaşabileceğiniz servis hizmetlerini arayınız.Garanti belgesini yetkili firmaya imzalatınız.Bu tip ürünlerde CE, TSE veya TSEK damgalarını arayınız.

4. Malın üstünde yazan fiyatın dışında nakliye ve servis ücreti adı altında,ek ödemeler yapıp yapmayacağınızı araştırınız,

5. Satış sözleşmelerini,özellikle ince ve küçük yazıları,imzalamadan önce dikkatlice okuyunuz.

6. Özellikle gıda,ilaç ve kozmetik ürünlerinde son kullanım - üretim tarihlerini arayınız.

7. Dışarıdan ithal yoluyla gelen ve üzerinde Türkçe açıklaması bulunmayan ürünler risk taşırlar.İtibar etmeyiniz. Garanti belgesini mutlaka mühürletiniz.

8. Performansı sonradan ortaya çıkacak durumlarda,paranın tamamını ödemeyiniz.(Plastik pencere, Mobilya, Tamir vb.)

9. Satıcının her önerdiğini kabul etmeyiniz ve kararı satıcıya bırakmayınız. Size verilen vaadleri yazılı isteyiniz.

10. Satıcılara gereksiz yaşam bilgileri (Meslek,eğitim, ekonomik durum)vermeyiniz.

11. Bayram öncesi,bayram günleri ve turistik bölgelerde alışveriş en aza indirilmelidir.

12. Eşdeger mallar arasindan yerli mallari tercih ediniz,her tür indirimden yararlanmaya çalişiniz.

14. Büyük mağazalara girdiğinizde,promosyon yapılan malların listesini görmeden alışverişe başlamayınız.

C. Alışverişten sonra:

1. Alınan malı,kullanım kılavuzunu iyice okuduktan sonra kullanınız.Hele dayanıklı tüketim mallarında mümkünse ambalajı serviste açıp kullanım şeklini öğreniniz. Kırık, ezik ambalajlı ürünleri kabul etmeyiniz. Eve getirilen ürünleri mutlaka ambalajında isteyiniz. Ambalajlarıyetkili servise açtırarak kurdurunuz. Bir sorun var ise karşılıklı lmzalayarak bir "Tutanak"tutunuz.

2. Alınan mal veya hizmet bozuk,eksik veya kusurlu ise hakkınızı önce nezaketle arayınız.Sonuç değişmiyorsa aşağıdaki adreslere başvurunuz.

HAKLARIMIZIN ARANACAĞI ADRESLER:

1. Her şeyden önce örgütlenelim.Çevremizdeki “Tüketici örgütlerine üye olalim.Gerektigi yerde binlerce yürek “Tek bir yürek” gibi en üst makamlarda hakkini arayabilsin.

2. Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri, Belediyeler,Ticaret Odaları, Esnaf ve sanatkarlar Odaları Birliği, Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü gibi kurumlarda haklarımızı arayabiliriz.

Şikayetlerinizi iletebileceginiz yerler:

- Tüketiciler Derneği (Merkez: BAKIRKÖY/ist. İncirli Cad. Akbulut İş Merkezi 3/45-46 212 543 72 57 - Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü:

Eski şehir Yolu 7.Km. K:3 06520 Ankara Tel: 0 312 286 03 65 - 2330 -2331- 2340

- Reklam Kurulu (Reklamlarla ilgili şikayetler) " "

- İstanbul Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü-Sirkeci Tel : 212 514 10 80 - 84

- İL HAKEM HEYETİ (İstanbul)(Aşirefendi Cad. Hoca Kasim Köprüsü Sok. Şeker Han- Sirkeci)

1,820 YTL üzerindeki şikayetler: Tel: 0 212 511 54 11 Faks:514 10 94

ALO 175 Tüketici Şikayetleri Hattı

- İLÇE HAKEM HEYETLERİ (Her İlçe Kaymakamlığında)

1.820 YTL ‘ye kadar olan şikayetler:

- TÜKETİCİ MAHKEMELERİ: Levent/İst.

- İstanbul Ticaret Odası Reşadiye Cad. 34378 Eminönü Tel: 0 212 455 61 48

- Esnaf ve Sanatkarlar Odaları Birliği

Kartaltepe Mah. Alpay İzer Sok. No:12 İncirli -Bakırköy Tel: 0 212 660 60 20

- Türk Standartları Enstitüsü Kalite Kampüsü Gebze- Kocaeli (TSE veya TSEK damgalı ürünlerde)

Tel: 0 262 653 07 51

- İstanbul Büyük Şehir Belediyesi Saraçhane Tel: 0 212 512 55 00

ALO 189 Fiş ve Fatura şikayetleri

ALO 178 RTÜK Hattı

ALO 153 Belediye(Sağlık ve Hijyen Hattı)

ALO 184 Sağlık Hattı

TURSAB:Dikilitaş Mah. Akiş Kerem Sok.48/50 Beşiktaş (Gezi ile ilgili Şikayetler)

SATICILARIN YÜKÜMLÜLÜKLERİ

1- Her satıcı perakende satışa sunulan malların menşeini,cinsini ve fiyatını gösteren etiket koymak zorundadır.

2- Satıcılar imal veya ithal olsun her malın Türkçe Tanıtım ve Kullanım kılavuzu ile garanti belgesini vermek ve kullanım ömrü boyunca yedek parça bulundurmak zorundadır.

3- Satılan her özürlü malın üzerine, bu mala tahsis edilmiş bir reyon yok ise,üzerine görülür bir şekilde “ÖZÜRLÜDÜR” yazısı yazılmak ve fiyat etiketinde de belirtilmek zorundadır.

4- Açık ayıplı her mal, 30 gün içinde değiştirilmek veya ücreti geri verilmek zorundadır.

24.08.2006 / 18:06

TUBİDER

TKHK 4. maddesi gereği ayıplı olmayan mal ve hizmetlerde değişim yada iade talebinde bulunulamaz.

26.08.2006 / 16:45

TÜKETİCİ MERKEZİ

Sayın ,

4077 Sayılı Tüketici Yasasına göre almış olduğunuz bir ürünü iade edip ücretini geri alabilmeniz için ürünün mutlaka ayıplı olması gerekmektedir.

Ayıplı olan ürününüzü 30 gün içinde geri iade edip ücretinizi teslim alabilirsiniz.

Saygılarımızla

ŞİKAYET KOMİTESİ

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 3
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1453
Kayıt tarihi
: 18.08.06
 
 

Mutlu azınlıktanım herhalde:)Herşeyden mutlu olabilirim, yeter ki isteyim :) Hayat çok kısa, üzü..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster