Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

18 Aralık '13

 
Kategori
Pazarlama
 

Artık pazarlamanın 4P’si eski 4P değil

Artık pazarlamanın 4P’si eski 4P değil
 

Pazarlamanın 4 p si


Değişen zamanlar her şeyi değiştiriyor, bu değişiklikleri algılayamayan şirketler, zaten artık kısalmış olan şirket yaşamını herkesten önce kepenk kapatarak tamamlıyor.

Pazarlamanın temelini oluşturan pazarlamanın 4 P’si (ürün – fiyat – tanıtım – yer) de artık değişti, teknolojik değişim sosyal yaşamı da etkileyerek tüm iş yaşamımızı da etkiledi.

Endüstri devrimi ile başlayan ürün odaklılık, daha sonra pazarlamanın yükseldiği devirde de ön planda kaldı, ancak değişen zamanlar yapıyı değiştirdi ve artık müşteri odaklı olmak zorunda kalınca haliyle 4 P de etkilendi.

Harvard Business Review’da yayınlanan “Rethinking the 4 P’s” makalesi, bu konuda oldukça ilginç bilgi ve yorumlar getiriyor. Bu makalenin yazılmasında, değişik ülkelerdeki 500 şirket yöneticisi ve müşteri ile yapılan araştırma sonuçlarına göre 4 P modeli üç şekilde girişimcilerin ve pazarlamacıların altını oyuyor;1. Pazarlama ve satış ekiplerinin üretim teknolojisi ve kalitesi üzerinde yoğunlaşmasına sebep oluyor. Araştırmaya göre bu faktörler önemli ancak sadece giriş maliyeti olarak önemli yoksa çok büyük bir değişiklik getirmiyor.

1. Pazarlama ve satış ekiplerinin üretim teknolojisi ve kalitesi üzerinde yoğunlaşmasına sebep oluyor. Araştırmaya göre bu faktörler önemli ancak sadece giriş maliyeti olarak önemli yoksa çok büyük bir değişiklik getirmiyor.
2. 4P modeli, satılan çözüm önerisini tanımlayan ikna edici bir kavramın oluşturulmasındaki önemi yeteri kadar vurgulayamıyor. (örnek : müşterileri, sunulan çözüm önerisi konusunda eğitecek yeteri kadar zaman olmaması )
3. Şirketleri, güvenilir çözüm kaynağı olma avantajını kullanmaktan alıkoyuyor.

Bunların sonucunda da 4P her ne kadar önemini kaybetmese de, modern dünyada gereken çevikliği (agility) sağlamak için yeniden yorumlanmak zorunda kalıyor.

Ve ürünün yerini çözüm, yerin yerini erişim, fiyatın terini değer, tanıtımın yerini de eğitim alarak 4 P, SAVE (İngilizce Solution, Access, Value, Education) haline dönüşüyor. Türkçesine ÇEDE diyebilir miyiz ?

Tufan Karaca

Bu yazı Harvard Business Reviev’da yayınlanan “Rethinking the 4 P’s” makalesi esas alınarak yazılmıştır.

 
Toplam blog
: 165
: 788
Kayıt tarihi
: 27.12.08
 
 

30 yıldır uluslararası yöneticilik ve zaman zaman da akademisyenlik yapmaktayım. ..