Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Kasım '11

 
Kategori
Doğal Hayat / Çevre
Okunma Sayısı
125
 

Asıl tehlike: Tehlikeli kimyasallar

Bu yazı, Çorlu Kent Konseyi Çevre ve Sağlık Komisyonu’na, sunulmak üzere hazırladığım; “KARBON SALINIMI  ve FOSİL YAKIT MÜCADELESİ ENDÜSTRİYEL KİMYASALLARI KAPSAMIYOR! KİMYASALLARA YÖNELİK STRATEJİK ÖNCELİK” konulu raporun taslağıdır:

Eski adı ile Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından 2011 yılının bahar aylarında duyurulan projenin ne şekilde işleyeceği ve kimler tarafından yürütüleceği ile ilgili kamuoyu ile paylaşılmış somut bir bilgi, halen (Kasım 2011) bulunmamaktadır.

Eski adı ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından 2010 yılının Kasım ayında hazırlanarak 05 Ocak 2011 tarihinde kamuoyuna sunulan Sanayi Strateji Belgesi (SSB) (2011-2014)[1] de çevre ile ilgili olarak; Madde 247’den Madde 267’e kadar olan fasılda (Bölüm: 5.7.) “Mevcut Durum” ve “Politikalar” başlıkları altında tespit edilmiştir. SSB’de; 1 Haziran 2007 tarihinde yürürlüğe giren 1907/2006/EC sayılı REACH Tüzüğüne atıf yapılmakla birlikte, esas amaç: AB pazarına ithal edilecek olan kimyasalların kayıt, değerlendirme, izin/prosedürlerine tabi tutulması olarak görülmektedir(SSB, MD 248, Sayfa:106).

Bunun dışında Çevre ile ilgili odak noktası: (birçok planda olduğu gibi)21 Mart 1994 tarihinde yürürlüğe giren Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi’ne (BMİDÇS) ülkemizin 2004 yılında taraf olmasından yola çıkılarak;  karbon salınımı ile sınırlı tutulmuştur.

Düşük Karbon Ekonomisi (DKE) ya da Düşük Fosil Yakıt Ekonomisi (DFYE) kavramları üzerinde durulmakla birlikte kentimizin de etkisi altında bulunduğu endüstriyel kimyasalların salınımı taraf olduğumuz uluslar arası sözleşmelerin kapsamında incelenmemektedir.

Kentimizin endüstriden kaynaklanan öncelikli sorunu:

TEHLİKELİ KİMYASALLARIN, ÇEVREMİZDE BULUNAN İŞLETMELERDE ENDÜSTRİYEL FAALİYETLER SEBEBİ İLE DOĞAYA BIRAKILMASIDIR!

Bu endüstriyel faaliyetlerden kaynaklanan atıkların takibinin yapılması gereklidir. Akıbetleri takip edilecek atık tipleri:

1- SIVI ATIKLARIN AKIBETİ:

Sıvı atıkların muhtemel akıbeti, atık arıtma tesisleri yada ERGENE’ dir!

2- KATI ATIKLARIN AKIBETİ:

Katı atıkların muhtemel akıbeti, atık bertaraf tesisleri, çöp depolama alanları yada işletmelerin gelişigüzel atık döktüğü bölgelerdir.

3- MİADI DOLMUŞ AMBALAJLI ATIKLARIN AKIBETİ:

Miadı dolmuş, ambalajlı atıkların akıbetin diğer atık türleri ile aynı proseslerde işlem görmesi vereceği çevresel zararı arttırabilir.

Bu tür atıklar için; atık ürün odaklı bertaraf yolları aranmalıdır.

Endüstride kullanılmak üzere işletmeler tarafından alınıp raf ömrü içerisinde üretim proseslerinde kullanılamadığı için ‘atık’ durumuna dönüşen kimyasallar ile ilgili özel mevzuat oluşturulmalıdır.  İşletmeler, bu durumdaki, süresi geçmiş, ambalajlı malzemelerden; özellikle kalite belgelerinin denetlemeleri öncesinde kurtulmak yoluna gitmektedir.

Artık iş görmeyeceği için işletme dışına çıkarma yoluna gidilen bu tür kimyasal malzemeler su ile temas ettiğinde çok daha büyük atık kütlelerinin oluşmasına sebep olmaktadır.

Kimyasal maddelerin tedarik sistemlerine akü ve pillerde olduğu gibi “Tersine Lojistik[2]” imkanları destekleyen mevzuatlar oluşturulmalıdır.

AB mevzuatı, bu konudaki projelere EKO-İNOVASYON[3] kapsamında destek vermektedir.

Ambalajında korunurken çok daha konsantre halde olan kimyasal maddenin üreticisi üzerinden bertaraf edilmesinin yolları araştırılmalıdır.

İlgililere saygıyla duyurulur.

Murat SEVGİ
Tepki Vakfı Başkanı

Çorlu Kent Konseyi
Çevre ve Sağlık Komisyonu Başkanı

Dipnot______:

[1] Sanayi Strateji Belgesi 2011-14: Aralık 2010 tarihinde, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından yayınlanmış, 05 Ocak 2011 tarihinde kamuoyuna sunulmuştur.
http://www.sanayi.gov.tr/Files/Documents/sanayi_stratejisi_belgesi_2011_2014.pdf

SANAYİ STRATEJİ BELGESİ (2011-2014)”in yönetici özetinin içeriği (Ocak 2011 tarihinde yayınlanan gazete kupürleri) rapor dosyasında mevcuttur.

[2] “Tersine Lojistik”: (Reverse Logistics), literatürde farklı şekillerde tanımlanmıştır. Tersine lojistik hakkındaki ilk tanımlar, Lambert ve Stock (1981) tarafından yapılmıştır.

Murat SEVGİ, “TERSİNE LOJİSTİK-1” Devrim Gazetesi, 10 Temmuz 2010,
http://blog.milliyet.com.tr/tersine-lojistik/Blog/?BlogNo=252139

MuratSEVGİ, “TERSİNE LOJİSTİK-2” Devrim Gazetesi, 15 Temmuz 2010,
http://blog.milliyet.com.tr/tersine-lojistik/Blog/?BlogNo=252139

 (İlgili gazete kupürleri rapor dosyasında mevcuttur.)

Rogers, D.S., Tıbben-Lembke, R., “An Examination of Reverse Logistics Practices.”, Journal of Business Logistics, vol.22, no.2:129-147., 2001

[3] Eko-İnovasyon: AB, sınır ötesi işbirliği programları tarafından desteklenen ve belirli dönemlerde PROJE ÇAĞRISI yapılan konulardan birisidir.

Şükrü GÜNEŞ, “AB HİBELERİ VE EKO-İNOVASYON”, Çerkezköy Ticaret ve Sanayi Odası, 01 Temmuz 2010

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 369
Toplam yorum
: 214
Toplam mesaj
: 33
Ort. okunma sayısı
: 1064
Kayıt tarihi
: 10.07.08
 
 

1969 doğumlu. Tasarımcı, endüstriyel otomasyon sistemleri için yazılım geliştiriyor. Yüksek öğren..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster