Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

27 Şubat '11

 
Kategori
Tarih
 

Atatürk'ün Söke'ye ilk gelişi konusunda son söz: ( 4 )

Atatürk'ün Söke'ye ilk gelişi konusunda son söz: ( 4 )
 

Sonuç olarak, Sayın dostum Kerim Yalçınkaya kendi köşesinde ( Gerçek Gazetesi / 16 Şubat 2011)’de bana bazı göndermelerde bulunuyor. Kerim Bey’in fikir ve düşüncelerine daha önce de belirttiğim gibi elbette saygılıyım. Geçmişte benim için övgüye değer yazılar yazdığı günlerde de oldu. Ben bunları da unutmadım. Benim hiçbir kimseyi kırmaya, kandırmaya, yanlış bilgiler vermeye veya bu konuda yanlış yönlendirmeye asla bir niyetim de yok. 

Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün Söke’mize ilk ziyareti bağlamında sadece elimde bulunan bazı resmi belgeleri sunmaya çalıştım. Kamuoyunu bu konuda bilgilendirmek istedim. Hepsi bu… 

“Atatürk’ün ilk olarak Söke’ye 9 Şubat 1924 tarihinde geldiği de, bu kesin kes doğrudur demiyorum”. Atatürk konusunda en çok güvendiğimiz kaynaklar bu tarihi gösteriyor. Ancak Sayın Kerim Yalçınkaya dostuma bir şey söylemek istiyorum: Daha önce söylemiştim, koca 15 yıldır bu kutlamalar hep 9 Şubatlarda yapılıyordu. Ve de siz yine Söke’de idiniz, neden bugüne kadar bu ( 9 Şubat konusunda ) hiç değinmediniz, yanlış demediniz de, bizleri bu konuda aydınlatmadınız. Bunca yıldır bizleri neden beklettiniz. Sökeli vatandaşlarımız bu konuda size kibarca GÜNAYDIN demezler mi? 

Durduk yerde aradan 15 koca yıl geçtikten sonra yeniden bu konuyu gündeme getirmenize ben şahsen bir anlam veremiyorum. Sizin ileriye sürdüğünüz 8 Şubat 1924 tarihi “Birinci Uluslararası Aşağı Menderes Havzası Tarih, Arkeoloji ve Sanat Tarihi Sempozyumu Söke’de ( 15 – 16 Kasım 2001 ) ‘de yapıldı. ( adı geçen eserde / Necdet BİLGİ: “Atatürk’ün Söke’ye Ziyareti “konulu yazı hasbelkader 8 Şubat olarak belirtiyor. / sayfa: 134 ) Yine aradan koca 10 yıl geçti… Yine “ neden o günden bu yana yazmadınız ” diye sorsam haksız mıyım? Ben bulanık sularda balık avlama peşinde değilim, ancak bir yazar olarak bana, güven duyduğum yüksek makamlardan gelen güvenilir belgeleri burada halkımıza ve Sayın yetkili büyüklerimize sunmak istedim. Sonra 8 olmuş, 9 olmuş beni asla ırgalamaz. Aslında 8 ile 9 arasında önemli bir farkta yoktur. Aradan birkaç gün olsaydı belki o zaman önem kazanırdı… 

Ama yine de altını çizerek belirtiyorum Atatürk’ün Söke ‘ye ilk geliş tarihi: 9 Şubat 1924’tur. Çünkü güvenilir kaynaklar bunu işaret ediyor. Atatürk’ün Söke’ye ilk gelişi konusunda bu güne değin 20’ye yakın belge ve yazı elime geçti. Değerli dostuma ayrıca bunları bir başka yazımda gerekirse sunacağım. Bunların bir kısmında 4 Şubat 1924, bir kısmında 9 Şubat 1924, bir kısmında sizin de belirttiğiniz gibi 8 Şubat 1924 yazılıdır. Hatta 11 Şubat 1924 diyenler de vardır. Yani hepsinde de çelişkili tarih ve ifadeler vardır.Bunları da Anadolu Ege basını yazıyor. 

Benim verdiğim belgeler yüce devletinin en yüksek ve güvenilir kurumları olan biri T.C. Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı ( Araştırma. Planlama ve Koordinasyon Dairesi ), diğeri ise Atatürk’ü en çok yakından tanıyan, eserlerini araştıran, takip eden, gerçeğe dayalı tarihi bilgilerle ortaya koyan ve izleyen yüce milletimizin gözbebeği olan Genelkurmay Başkanlığı’dır.( Askeri Tarih ve Stratejik Etüt Başkanlığı Arşivi ve Hâkimiyet-i Milli Gazetesidir ), Ben bu iki yüce kurumdan belgeler alıp halkımıza sundum. 

Bu iki kurumu İzmir’de yayımlanan bir yerel gazeteyle birlikte bir kefeye koyamazsınız. Ben gerçeği ve doğru yolu burada aramaya çalıştım. Aramızdaki farkta budur. Ben yine de illa ki “Atatürk 9 Şubat 1924’te Söke’ye geldi “ diye bir iddiada bulunmuyorum. Halka yalan, yanlış, sıradan belgeler sunmuyorum… Elbette ortada bir bilgi ve belge varsa ortaya çıkmalıdır. Ama bunu kime soracağız? Bunu sayın büyüklerimize bırakıyorum. 

Ayrıca benim bu yazılarıma ışık tutan, destek veren değerli araştırmacı bilim adamı, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü Öğretim Üyesi bulunan Yard. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Bey’inde 2006 yılında Aydın Ticaret Odası yayınları arasında çıkan “ ATATÜRK ve AYDIN “ adını taşıyan kitabında verilen bilgileri burada doğrulamaktadır. Bu değerli görüşlerini adı geçen kitabından alıntı yaparak sunmak istiyorum: 

Sayın Yrd. Doç. Dr. Günver Güneş şunları yazıyor: Atatürk’ün Söke’ye ilk geliş tarihi 4 Şubat tarihi esas alınmıştı. Söke bu tarihsel yanlıştan ancak Yaşar Çağbayır ve Abdülkadir Güler’in gayretleri sonucu kurtulmuştur. Kaynak: Yaşar Çağbayır / Yeni Söke Gazetesi, ( 13 Kasım 1995 ), Abdülkadir Güler / Sökeli Şairler ve Yazarlar – Güldeste Ankara 1998 s. 14- 23. Atatürk’ün Söke’ye ilk geliş tarihi böylece apaçık ortadadır. ( 9 Şubat 1924 ).1996’dan bu yana Atatürk’ün Söke’ye geliş törenleri bu tarihe göre kutlanmaktadır. Zamanın İlçe Kaymakamı Şener Can’ın imzası ile 12.2.1996 tarih ve BO 54 VL K4 096801 / yazı iş, 22.( işl. 18 )- 107 sayılı yazı ile dağıtım İlçenin Kamu kurum ve kuruluşlarına, bilgi için, Söke Garnizon Komutanlığı’na gönderilmiştir” .( 1 ) 

Büyük Önder ATATÜRK’ÜN Söke’ye ilk geliş tarihinde bir hata ve yanlışlık varsa elbette düzeltilmelidir. Ben bunun iddiasında değilim. Bu konuda fikir yürüten ve belge gösteren yazar, çizer arkadaşlarıma elbette saygı duyarım. Üst kurumlara güven duymak zorundayız..Ben bu inançla yola çıkarak elde ettiğim belgeleri 15 yıl önce de yeni Söke’ gazetesinde yazdım ve şimdi de açıklamaya çalışıyorum. Bu konuda yazar arkadaşım sevgili Kerim YALÇINKAYA ‘ya da bir TEŞEKKÜR etme borcum vardır. Bu konuda bana tekrar bir yazı yazma fırsatını verdiği için de teşekkür ediyorum. 

Ayrıca bu yazılarımın yayımlanmasında emeği geçen Söke Ekspres Gazetesi çalışanlarına da teşekkürlerimi sunuyorum. Takdiri Sayın büyüklerimize ve sevgili Sökeli vatandaşlarımıza ve değerli okurlarıma bırakıyorum…. Laf-u güzaf etti isem af ola…. 

Kaynak:  

1- Atatürk ve Aydın- Yrd. Doç. Dr. Günver Güneş Aydın Ticaret Odası Kültür yayınları NO:1 Aralık 2006. Aydın. 

2- Atatürk Söke’de Abdülkadir Güler, Sarızeybek Dergisi Sayı: 29, Mayıs –Haziran 2007.s.24–26 

3- Yeni Söke Gazetesi 13 Kasım 1995 ve 16 - 22 Ocak 1996 tarihli Gazeteler,  

4- Atatürk'ün Söke 'ye ilk geliş tarihi Hakimiyet- İ Milliye Gazetesi 10 ve 11 Şubat 1924 tarihli gazeteler,  

5- Genelkurmay Başkanlığı ( Araştırma Arşivi ) ve Atatürk Kültür , Dil , Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı - Ankara 

6- Sökeli Şairler ve Yazarlar- Güldeste / Cumhuriyetimizin 75.Yılı Anısına - Abdülkadir Güler , Ankara 1998. 

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..