- Kategori
- Türkiye Ekonomisi
Avrupa'da 28 bin lira olan otomobil, Türkiye'de nasıl 50 bin lira oluyor?
Acaba farkında mısınız?
Yüzünüzü yıkarken, kaç değişik vergi veriyorsunuz?
Hemen söyleyelim; bir değil üç değişik vergi ödüyoruz.
1- Çevre Temizlik Vergisi
Halk arasında “çöp vergisi” diye adlandırılan bu vergi, Belediye Gelirleri Yasası’na göre 1993’den bu yana toplanıyor. Çevre Temizlik Vergisi, su bedeline dâhil edilerek alınıyor.
2- Atık Su Bedeli
Büyükşehir Belediyelerince, tüketilen su bedelinin yüzde 50’si oranında ayrıca “atık su bedeli” alınıyor.
3- Katma Değer Vergisi Ev
de ya da işyerinde kullanılan suyun bir de “Katma Değer Vergisi” var. Su bedelinin üzerinden bir de KDV ödeniyor.
Herhalde bundan sonra yüzünüzü yıkarken, bu üç vergi aklınıza gelecek. Belki de, daha az vergi ödemek için yüzünüzü suyla yıkamayıp, ıslak bir bezle sileceksiniz.
Neyse yüz yıkarken ödediğimiz vergi gibi bindiğimiz araçlara ödediğimiz vergiler daha beter!
Türkiye’de üretilen bir otomobil 49 bin liraya satılırken, Avrupalı aynı aracı 28 bine alıyor. İkinci elde ise fiyat 10’da 1’ine kadar düşüyor
Türkiye’de otomotiv sektörü son yıllarda büyüdü. Ucuz işgücü ve nakliye kolaylığı nedeniyle Türkiye’yi tercih eden otomotiv devleri, ürettikleri araçları Avrupa, Amerika ve Asya kıtasına satıyor. Kocaeli’de üretilen araç Türk vatandaşına 50 bin liraya satılırken, aynı aracı Avrupalı 28 bin liradan alıyor.
Otomobil alınırken Özel Tüketim vergisi (ÖTV), Katma Değer Vergisi (KDV) ve Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) ödeniyor. 49 bin liraya alınan ve motor hacmi 1.6 olan bir otomobil için 11 bin 127 lira ÖTV, 7 bin 416 lira KDV, 384 lira da MTV ödeniyor. Aracın fabrika çıkış fiyatı üzerine 19 bin lira ekleniyor. Vergisiz olarak bu otomobilin fiyatı 30 bin liraya denk geliyor. Kasko, zorunlu trafik sigortası ve akaryakıt için ödenen vergilerle birlikte yılda 10 bin kilometre yol yapan bir araç sahibi aracının yarısı kadar parayı direkt vergi olarak devletin kasasına aktarıyor.
Dünyanın en pahalı benzinini tüketen Türkiye, en pahalı otomobile biniyor!
Geçtiğimiz yıl 730 bin araç ihraç eden Türkiye bu araçları çıplak fiyatla satıyor. Avrupa’ya vergisiz olarak giden araçlar ülkelerin politikalarına göre vergilendirilerek satışa çıkıyor. İç pazardaki sıfır bir aracın tüketiciye ulaştığı andaki fiyatı üzerindeki vergi yükü yüzde 63. Avrupa’da bu tür vergilendirme yapan tek ülke Polonya. Ülkede araç üzerindeki verginin payı yüzde 15 seviyesinde.
Daha fazla söze gerek var mı?