Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Mart '11

 
Kategori
Eğitim
 

Avrupa'da eğitim yaygınlaşıyor

Avrupa'da eğitim yaygınlaşıyor
 

Polon'ya da Türk Öğrenciler


Yüksek Eğitimde Avrupa alternatifi. 

Ülkemizde açılan yeni üniversiteler sanırım okuma yazma oranını artırmayı düşünen 1980 yıllara inat üniversite mezunu oranını yükseklere taşımayı amaçlıyor. Fakat bu hususta Avrupa’nın yeni gelişen ülkelerinden Polonya’ya göz attığımızda şaşıracaksınız. 300 üniversitesi ve 40 milyon nüfusuyla Avrupa ortasında bir eğitim üssü olmuş.  

Bu konuda oradaki öğrencilerden şu bilgileri alıyoruz. http://www.polonyadan.com/2011/03/09/universite-ogrencisi-yavuz-han-ile-soylesi-polonyada-egitim/ bu bilgilerin orada okuyan Türk öğrencilerden gelmesi ve orada öğrencilerin kurduğu bu sitenin anlattıkları işin doğruluğunu ve okuma imkanının oldukça yüksek olduğunu gösteriyor.  

Polonya başkenti Varşova’da Bilgisayar Mühendisliği okuyan Said Murat’ın makalesi:  

Son yıllarda tüm dünyanın en popüler mesleklerinden biri haline gelen Bilgisayar Mühendisliği için en önemli husus tecrübe, bireysel gelişim ve dil bilgisidir. Sadece üniversite mezuniyetinin işe yaramadığı bu mesleği ise en iyi şekilde tecrübe ederek öğrenmek yurt dışında, Avrupa’da mümkündür. Bu olanakları size en ekonomik ve hızlı/prosedürsüz olarak sağlayan ülke ise Polonya’dır!  

Bilgisayar ve teknoloji müptelası olarak dünyadaki üniversiteleri araştırıyordum. Ve bu listede Polonya’da vardı. Elemeler bitti. Eledikçe eledim ülkeleri. Bazılarına ‘pahalı’ dedim bazılarına ‘yok asla yaşayamam orada’ dedim. Sonuçta şimdilerde ikinci memleketim diyebileceğim ülkeyi, Polonya’yı seçtim.  

Bilgisayar Mühendisliği aşksız yapılamayacak işlerden biridir. Eğer oturup saatlerce bilgisayarınızın başında zaman geçirebiliyorsanız (sohbet ve oyun için değil, projeler için!), meslek olarak seçebilirsiniz. Uyumadan günlerce çalıştığımızı da bilirim. Ve sonunda ‘evet olay budur!’ diyerek nefis uykular çektiğimi.  

Öncelikle ‘Neden yurt dışında?’
Bilgisayar Mühendisliği uluslar arası irtibat olmadan yapılacak bir meslek değildir. Birkaç yabancı dil bilmek de şarttır. Ve en önemlisi ise tecrübelerdir. Yaptığınız projeler ve yaşadıklarınız, diplomanız kadar değerlidir! Hatta daha mühim olduğunu da söyleyebilirim. Ve bu sebeple de yurt dışı ciddi önem arz eder. Ayrıca hem yurt dışında hem de yurt içinde İngilizce okunulması gereken bir bölümdür!  

Sonrası, ‘Neden Polonya’da?’…
Avrupa’nın en ekonomik ve gelişmeye en açık ülkesinde teknoloji dünyasına dair yatırımlar gün gün artıyor. Keza ünlü bilgisayar üreticisi Dell Bilgisayar’ın Avrupa’ya açılan fabrikası Polonya’dadır. Ayrıca Microsoft ve IBM gibi önemli teknoloji ve yazılım şirketlerinin de değerli yeni yatırımları buraya yapılmakta. Bilgisayar Mühendisliği bölümlerinde kurulan özel kulüpler ile bu şirketlerle irtibat sağlamanız ve son sene staj yapma şansınız var!  

Hangi dilleri tavsiye ediyoruz?
Polonya’da İngilizce ve Lehçe dillerinde Bilgisayar Mühendisliği okuyabiliyorsunuz. Hem devlet hem de özel üniversitelerde bu gayet mümkün. Daha ekonomik olsun, bütçem kısıtlı diyorsanız, Lehçe okuyabilirsiniz. Ama yıllık 3000-4000 Euro harç verebilirim diyorsanız, Bilgisayar Mühendisliği dediğiniz İngilizce okunur zaten derim!  

Ya Harçlar?
Az önce de ağzımdan kaçırdığım gibi İngilizce bölümün fiyatları özel üniversitelerde 3000 Euro, Devlet Üniversitelerinde ise 4000 Euro civarındadır. Bu genel Varşova fiyatlarıdır. Ama diğer şehirlerde de Mühendislik fakülteleri çok daha ucuz değildir. Belki fark edebilir, ama dağlar kadar değil!  

Dahası?
Avrupa Birliği logolu bir diploma sahibi olacaksınız ve dünya sizi o diploma ile tanıyacak! Burada lisans yapıp, Amerika’da yüksek lisans yapabilme olanağınız olacak. Avrupa vizeniz olacak ve okurken Avrupa’yı turlama fırsatınız olacak!  

Kariyer dünyasında ‘ben de varım!’ diyeceksiniz!  

Yine Varşova’da Üniversite Öğrencisi Yavuz Han ile “Polonya’da Öğrenci Olmak” konusu altında bir söyleşi;  

Said MURAT: ‘Neden Polonya?’ gibi sorulara alışmışsındır artık. Kısaca bahsetmek gerekirse, Polonya’yı seçmendeki temel sebep ne idi? 

Yavuz HAN: Öncelikle Merhabalar. Kesinlikle alıştım ve karşıma birçok defa çıktı bu tarz sorular. İlk olarak herkes gibi Amerika veya Kanada gibi ülkelere baktım. Fakat bu yerlerin aşırı pahalı olması nedeniyle gidemedim. Sonra ise hem bütçeme uygun hem de kaliteli eğitim alabileceğim ülkeleri araştırdım. Bana en uygunu Polonya idi.  

Peki, Polonya gayet soğuk bir iklime sahip. İnsanları için de ayni şeyi söyleyebilir miyiz? Ve bir Polonyalının gözündeki bir Türk’ü betimleyebilir misin? 

İnsanları gerçekten sıcak kanlı. Az da olsa ülkemiz ile benzerlik gösteriyor. Bir örnek verirsek burada yaşlı insanlara hürmet ediyorlar diyebilirim.  

Değişkendir diyebilirim. Çünkü bizden önceki gelenler buradaki insanlara pek iyi örnek olamamış. Hatta kötü şeyler yapmışlar. İnsanlar iyi örneklerle karşılaşınca şaşırmıyor değiller.  

Bölümünü İngilizce dilinde okuyorsun. Bunun artılarından ve eksilerinden bahsedebilir misin? 

Bilgisayar Bilimleri(Computer Science) bölümünde okuyorum. Tabi ilk zamanlar da gerçekten zorluk çekiyorsunuz. Çünkü yeni öğrendiğiniz bir dil ve haliyle yepyeni terimler vs. ile karşı karşıya geliyorsunuz. Dünyadaki bilgisayar sistemlerinin kodlanması ve diğer her şeyi İngilizce diliyle yapılmaktadır. Bu açıdan isabetli bir karar verdiğimi düşünüyorum.  

Peki hiç ‘keşke Lehçe bölüm seçseydim’ dedin mi?  

Hayır, demedim.  

Ama Polonya’nın Resmi dili ‘Lehçe’. İngilizce bölümde okumak ya da İngilizceyi Polonya’da öğrenmek zor olmuyor mu? Ya da bu konuda hiç zorluk çektin mi? 

Evet, zorluk çektim. Fakat İngilizceyi Polonya’da öğrenmekten değil, altyapım yok denecek kadar az olduğu için. Burada çocuk yaştan itibaren İngilizce eğitim veriyorlar ve bir kişi üniversiteye başladığında dili bilmiş oluyor. Bir zorluk çekiyorsam o da iyi bilemememden kaynaklanıyordur.  

Polonya’ya gelirken ne gibi zorluklar yaşadın? Vize almak ve eğitim görmeye başlamak zor oldu mu? 

Hazırlık sınıfı için vizeye başvurduğumda hiç bir sıkıntı yaşamadım. Gayet kolay bir biçimde geldim ve eğitim görmeye başladım. Fakat birinci sınıf için vize almak kolay olmadı. Sabah 4:30 da vizeye başvurmaya gittiğimi hatırlıyorum. Hazırlık sınıfı için gittiğimde o kadar sıra yoktu. Bu da Polonya’nın bir yıl içinde popülerliğinin ne kadar arttığını gösteriyor.  

Muammer MURAT  

İnsan Kaynakları Yönetim Danışmanı  

10.3.2011  

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 163
: 4552
Kayıt tarihi
: 03.09.07
 
 

1965 yılında Erzincan'da doğdu, İzmir'de yüksek eğitim alıp, devlet memuru oldu. 5 yıl süreyle bi..