Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Ocak '13

 
Kategori
Hamilelik Öncesi
 

Ay ay hamilelik takvimi

Ay ay hamilelik takvimi
 

Hangi ayda neler yapmalı ?


Arkadaşlarım ve ailemdekilerin pek çoğu ben hamileyken şunu ne zaman yapsam, bunu ne zaman alsam gibi sorularım olduğunda gebelik aylarından örnek vererek yardımcı olmaya çalışmışlardı. Genelde de bebegin düşükle kaybından korkuluyor , alışveriş vb hazırlıklar için hep 7. Aydan sonra başla dendiğini anımsıyorum. Oysa heyecanlı ve taze anne adayı için içi kıpır kıpırken beklemek, ertelemek kolay mı? Minik bebek aksesuarları, yaratıcı bebek odası çözümleri, puset, ana kucağı gibi önemli ürünlere dair yapılacak araştırmalar aklınızı kurcalarken bir yerlerden başlama hissi yakanızı hiç bırakmıyor.

Eski notlarıma baktım, neler yapmışım, nelere hazırlanmışım diye. Sonra bu özeti çıkarmaya niyetlendim. Elbette her hamilenin önceliği, dikkat ettikleri farklı olabilir ama ana hatları ile benim bakış açım burda.

1. TRİMESTER


1. AY : ( 0-4. Haftalar )

Ben tüp bebek yöntemi ile hamile kaldığım için, hangi gün embriyo döllendi, hangi gün gebelik testi yapıldı, tam olarak kaç hafta günü gününe biliyordum. Eh tüp bebeğin bir avantajlı yanını say desen herhalde bunu söyleyebilirim sadece İlk haftalar eğer günü gününe takip ettiğiniz bir dönem değilse beklenen adet kanamasının gecikmesi ile kendini gösteriyor. Bu süreçte gebeliği beklemiyorsanız yapılacak çok da fazla bir şey yok. Ancak takipteyseniz gebelikte size destek olacak folik asit vb. vitaminler alınabilir. Aşırı sigara, kahve ve çay tüketimi alışkanlığınız varsa bunları azaltmalı, hatta ( bence ) sigara içimini gebelikten aylar önce sonlandırmanız iyi olur.

2. AY : ( 5-8. Haftalar )

Şüpheleniyorsunuz, adet de gecikti, gebelik testi sonucu yüzünüze yayılan kocaman bir gülümsemenin sebebi minik mucize yola çıkmış geliyor !

6/7. haftalarda gebelik kesesi ve kalp atışlarının kontrolü için ilk doktor randevunuzun zamanı gelmiş demektir. Bazen bebeklerin kalp atışları 8. hafta civarında duyuluyor ve anne adayının o zamana dek sabırla beklemesi gerekiyor. Güvendiğiniz ve gebelik takibinizden emin olduğunuz bir doktorun desteği böyle zamanlarda çok önemli, o yüzden kendinizi ve bebeğinizi emanet edeceğiniz doktorunuz konusunda kafanızda bir şüphe kalmaması lazım. Herşey yolundaysa da hemen bebek bakımı ve hamilelik kitapları okumaya başlamaya gerek yok, online olarak size bebeğin ve hamileliğin safhalarını paylaşan bir web sitesine üye olabilirsiniz. Haftalık/ aylık alacağınız e-mail bilgilendirmeleri kafanıza takılacak soruların da cevaplarını içerebilir. Gebelik bulantıları bu ayın ortasından itibaren başlayabilir, tuzlu ve enerji verecek gıdalar tüketimi artabilir. Ben hiç mide bulantısı ve baş dönmesi yaşamamış bir şanslı gebeydim, deneyimim yok açıkçası ama arkadaşlarımın en çok makarna, ekmek, pilav, yoğurt ve tuzlu kraker tükettiklerine şahit olmuştum.

Sonradan hoş bir anı olsun diye, her ayın sonunda büyüyen karnınızın ve hamile fiziğinizin fotoğrafını çekmeye başlayabilirsiniz. Poz verirken aynı arka fonu ve açıyı kullanmak önemli, böylece değişiklikler hemen farkediliyor. Ben ilk 4 ayı malesef düşük ve zorunlu yatak istirahati ile geçirmiştim. Gebeliğim boyunca doğru dürüst fotoğraf çektirmeyi hiç akıl edememişim, oysa sonrası için harika bir görsel olurdu eminim.

3. AY : ( 9-12. Haftalar)

9-12. haftalarda gebelik bulantıları , halsizlik, uyku durumu devam edebiliyor. Henüz karnınız çok çıkmamış olsa da resmen hamilesiniz, hala eski kıyafetlerinize sığıyorsanız mesele yok ama yavaş yavaş pantalonların, eteklerin belleri dar gelmeye başlayabilir. Hamile kıyafetleri satan firmaları ziyaretler başlıyor. 12. Haftada ikili tarama testi dediğimiz down sendromu ve diğer doğum anomalilerini tespit etmekte kullanılan kontroller var. Bu testi atlatmak ve sağlıklı bir gebelik haberi vermek isteyen anne babalar genelde haberi duyurmak için bu haftanın sonuna dek bekliyorlar. Bu bekleme sürecini keyifli bir zaman dilimine çevirmek de mümkün. Haberi çevremizle nasıl paylaşacağımıza dair yaratıcı fikirler geliştirebiliriz mesela. Sürpriz bir havadis partisi ve pastadan cinsiyete dair minik bir şekerleme çıkması fikri benim çok hoşuma gitmişti zamanında.

 

2. TRİMESTER:


4.AY : ( 13-16. Haftalar )

Testin sonuçları pozitif çıktıysa ve sağlıkla yolumuza devam ediyorsak havadislerin yayılma zamanı başlayabilir. Sadece yakın çevremize değil, çalışan anne adaylarının iş yerlerine de haber vermesi ve doğum sonrası kariyer planlaması için iş arkadaşlarını haberdar etmesi gerekebilir. Eğer gebelik öncesi diş bakımınızı ihmal ettiyseniz ve sorunlar yaşanıyorsa ilk trimestr bittiğine göre diş doktoruna da başvurabilirsiniz. Gebeliğe zararı dokunmayacak bir tedavi ya da diş etleri ve diş taşı temizliği yapılabiliyor. Bazen doktor kontrollerinde 13-14 haftalık gebeliklerde bile cinsiyet tespiti için ön tahminler duyuyorum ancak bu tarz erken tahminlerin anne babayı duygusal olarak yönlendirebileceğini düşündüğümden ben 16. haftadan önce cinsiyeti merak etmeyenlerdenim. Zaten kendim de 16. haftada % 90 kız denmiş ve 21. haftada erkek olduğu ortaya çıkmış bir çocuğun annesiyim. O yüzden aceleye gerek yok bence

Halen kullanmaya başlamadıysanız özellikle göğüs, karın ve basen bölgeleri için çatlak önleyici kremlerden destek almakta fayda var. En iyi çatlak kremi hangisidir diye soranlara ben saf kakao , badem ya da aloe vera yağı öneriyorum. Hem nemlendiriyor, cildin gerdinliğini azaltıyor hem de hafif hafif baş gösteren kaşıntılara iyi geliyor. Eğer dermotolojik bir ürün tercih edecekseniz o zaman Mustela, Burt’s Bee ya da Angelcare Earthmama serilerinden birer ürün almanızı öneriyorum. Ayrıca sıcak mevsimlerde yüzünüz için de güneş ışınlarından ve cilt lekelenmelerinden korunmak için SPF 15 + ve daha yükseği koruma faktörlü kremler kullanarak , şapka takarak sokağa çıkmak iyi olur gibime geliyor. Hamilelikte güneşe çıkma ile ilgili blogdaki yazıma da göz atın mutlaka.

5. AY : ( 17-20. Haftalar )

Cinsiyetin % 90 bu haftalarda kesinleştiğini düşünürsek artık bir erkek mi kız mı beklediğinizi biliyor olmanız lazım. İsim düşünmeye başlamadıysanız bu da yeni bir heyecan demektir. Ya da tespit ettiğiniz isimle karnınızı sevip, konuşmak ayrı bir keyiftir. Aşermeler, cinsiyete göre beslenmeler benim yine hiç tecrübe etmediğim bir durumdu o yüzden ” ye ekşiyi al Ayşe’yi, ye tatlıyı al Hakkı’yı ” diyerek kimseyi yönlendirebileceğimi sanmıyorum. Ama erkek bebeklerde karının sivriliği, kız bebeklerde yayvanlığı daha doğru bir gözlem biçimi olabilir, buna nedense daha çok inanıyorum. Öte yandan, doktorunuzun izin verdiği ve kilo takibinizin gerektirdiği ölçüde günlük egzersizler yapmaya başlamak için çok geç kalmış sayılmayız. Günde 30 dakikalık sizi yormayacak minik yürüyüşler olabilir mesela. Gebeliğin ilk trimesterinde kilo almamak ya da ortalama 1 kilo almak sonraki aylar için de önemli. Eğer benim gibi ilk 16 haftada 4 kilo almış bir hamileyseniz kulağınızın çekilme ihtimali var. Nitekim sonrasında gebelik şekeri teşhisi konduğu zaman kendimi ancak “ ben yatarak büyütüyorum bu çocuğu” diye savunmanın arkasına saklanmıştım.

Henüz alışveriş yapmaya başlamak için erken olsa da tanıdıklarınızdan alabileceğiniz ürünler için şimdiden haber vermekte fayda var. Bu bir sling, bir beşik, bebek arabası ya da mama sandalyesi gibi bir ürün olabilir mesela. Bebek arabası, bebek odası, ana kucağı , oto koltuğu , doğum yapılacak hastane gibi ihtiyaçlarınız için araştırmalara başlayabilirsiniz. Bu tespitleri şimdiden yaparsanız ileriki aylarda yapacağınız harcamalar için bütçe planlamak da daha kolay olabilir.

6. AY : ( 21-24. Haftalar )

Genelde 22. hafta civarında detaylı usg taraması yapılarak bebeğin organ gelişiminde bir sorun olup olmadığı inceleniyor. Ayrıca 24. hafta civarında şeker ve idrar kontrolleri ile annede gebelik şekeri olup olmadığına da bakılıyor. Elbette bu test haricinde sizin beslenme alışkanlığınız da değerlendiriliyor. Çok fazla meyve , tatlı, karbonhidrat tüketimi, uzun süre aç kalma ve yemek sonrası düzensiz şeker dalgalanmaları da gebelikte dikkat edilmesi gerekilen şeyler. Eğer şeker tarama testlerinizin sonucu kontrol gerektiriyorsa sizin için bir diyetisyen desteği ile gebe beslenme listesi hazırlanabilir. Ben malesef 2,5-3 ay kadar diyet yapmış ve kilo vermiştim. Bu sayede hamileliği toplamda 11,5 kilo olarak bitirdim ama daha esnek daha keyifli geçirebilmeyi dilerdim. Yine söylüyorum tüketime ve kilo artışına bu sebeple dikkat. Doğum sonrası izin haftalarınız için henüz konuşmadıysanız iş yerinizle yeniden kontrol etmeniz de iyi olabilir.

Bu aylarda karnınız iyice büyümemiş, hareketleriniz henüz kısıtlanmamış olduğundan güvenilir ve profesyonel bir uzmandan alacağınız Doğum sonrası Bebek Bakımı, Emzirme , Anneliğe Hazırlık eğitim programları size çok iyi gelebilir. Bu programlar birkaç günlük, haftalık olabildiği gibi tek günlük de olabilir.Tercihinize ve bütçenize bağlı. Baba adayı ile birlikte katılacağınız zaman hem bebeğin bakımına ait sorumluluk paylaşımı başlıyor hem de doğum sonrası annenin babaya şunu şöyle yapalım, bunu böyle öğrendim demesine gerek kalmıyor. Tutun kolundan en azından bir iki tanesine götürün derim Hatta normal doğum esnasında size destek olacak bir doğum koçu ile de görüşmek isteyebilirsiniz. Nefes ve perine egzersizlerini anlatıyorlar, uygulamalı olarak sizi bu sürece adım adım hazırlıyorlar.

Anneliğe adım atarken doğru kaynaklardan okuyacağınız yazılı veriler de sizin kendinizi daha iyi hissetmenizi sağlıyor, ancak kişisel deneyimime göre belirtmeliyim ki : Hiç bir kitap size anneliğin ve bebek bakımının altın kuralını öğretmiyor. Fikir veriyor sadece. Bu fikirleri yaşayıp, uygulayıp, deneyip siz kendinize ve bebeğinize uygun hale getireceksiniz. Kitap gibi çocuk, kitaptan kazanılmış annelik söylemlerine inanmıyorum ben.

3. TRİMESTER :


7. AY : ( 25-29. Haftalar )

Oda takımına karar vermeniz ve hatta sipariş etmeniz gerekebilir. Bazı firmalar özel üretim bebek mobilyaları için 2-3 ay süre istiyorlar bu yüzden hazır mobilya almayacaksanız bu haftalardan geçe kalmamakta fayda var. Ayrıca bebeğin odası boyanacaksa kimyevi bu konunun iyice havalandırılması ve odanın dekorasyonu için bu haftalar da uygun. Zevkinize göre odaya sticker, duvar kağıdı da kaplatabilirsiniz ancak 2-3 yaşında duvarları boya tahtası olarak kullanmasını dert etmeyecekseniz ya da silinilebilir, leke tutmaz bir seçim yapacaksanız tercih edin derim.

 

Ben bu konuda da biraz farklı düşünüyorum, tam tersini yapmış olduğum ve gereksizliğini yaşadığım için sanırım. İlk aylar için bebek odası ve takımın tamamını almaya hiç gerek yok, zaten beşik ya da sepette aile odasında yatıyorlar , ancak odasında kalmasına karar verdiyseniz bile küçük bir yatak, bol çekmeceli ve bölmeli bir şifonyer, emzirme seansları için bir uzanma koltuğu ya da kanepe bebek odası için yeterli. Ortalama 3,5-4 aylıkken ( bebeğin kilosuna ve gelişimine de bağlı elbette ) beşikler kullanılamaz hale geliyor. Bebekler yana dönmeyi ve omurgasını hareket ettirmeyi öğreniyor o yüzden bebek karyolasına terfi ediyorlar. Öte yandan, bu haftalardan sonra mevsimine uygun bebek kıyafetleri, battaniyeler, nevresim takımları, el emeği göz nuru hazırlanacak eşyalar için alışveriş ve hazırlık sürecine dahil olabiliriz. Hediye almak isteyenler için yavaş yavaş bir liste hazırlamaya da başlayabiliriz. Doktorlar bebeklerin yaşam sınırları olarak 28. hafta ve sonrasını arzu ediyorlar, böylece doğduklarında küvözde kalma ve yaşama tutunma oranları açısından bebeğe daha fazla şans tanıyorlar. Toplumsal olarak bebek alışverişinde gönül rahatlığı ile başlama süresi bu sebepten bu haftalarda sanıyorum. Ya da bende en azından böyleydi…

Notlarıma bakınca kendi doktorumun bu haftalarda uykusuzlukların başlayabileceği, kan dolaşımının daha rahat olması için sol tarafıma yatarak uyumaya alışmamın iyi olabileceği, büyüyen karnım ve bacaklarım için hamile destek yastığı edinmemi önerdiğini gördüm. Gerçekten de o gece uykusuzlukları insanı zorluyor, ertesi gün için gereken enerjiyi alıp götürüyor o yüzden uyku kalitesinin artmasında hamile yastıklarından destek almalı.

8. AY : ( 30-35. Haftalar )

Doğum yapacağınız hastaneye karar verdiyseniz ( doktorunuzun, evinize yakınlığının, doğum sonrası bebeğin ilk kontrollerinin yapılması gibi başlıkları gözden çıkarmayın ) müşteri ilişkileri ile kısa bir görüşme, kalabileceğiniz odalara göz atma, bebek bakım odasını ( Mümkünse YENİDOĞAN YOĞUN BAKIM ÜNİTESİ MUTLAKA OLSUN ) şöyle bir gezmeyi talep edebilirsiniz. Hastaneye gelirken çantanıza ne koymanız gerektiğini, bebek için hastanenin verdiği ürünlerin içeriğini, sigortanızın koşullarını sorabilirsiniz. Sürprizle ya da hoşunuza gitmeyecek bir durumla son dakikada karşılaşmayı önlemiş oluyor böyle kısa turlar.

Bebek doğduğunda haber verilecek kişileri cep telefonunuza ya da e-mail hesabınıza kaydetmek ve toplu haber yollamak için bu boş günler de iyi bir fırsat. Sonradan kimseye haber veremedim, X,Y ‘yi unuttum demek de iyi hissettirmiyor insana kendini. Doğum için hastaneye giderken yanınıza alacağınız çantayı hazırlayıp, içine hem sizin, hem baba ve bebeğin ihtiyaçlarını koyduğunuzdan emin olun. Kapıya yakın, hatta aracınızın bagajında önceden yerleştirilmiş bir çanta zaman ve endişeden kurtarıyor . Sadece kıyafet değil, teknolojik ve fizyolojik diğer ihtiyaçlarınız için de ( şarj aleti, fotoğraf makinesi, hijyen ve makyaj ürünleri, sigorta, kimlik, evlilik cüzdanı vb. belgeler …) yer ayırın. Bebek için hastanede kapı süslemesi, bebek şekerlemeleri, doğum ve bebek fotoğraflarınızın çekimi için bir profesyonelle anlaşma bu haftalarda sizi fazlasıyla meşgul ediyor zaten.

Doğum sonrasında size kimin yardımcı olacağını da planlamanız lazım. Ben son dakika çözümlerinden bu konuda ürküyorum, yani hele bir çocuk doğsun da ne yapacağımıza bakarımcı değilim diyelim. Aile üyesi, ücretli yardımcı, yatılı/gündüzlü destek her kimse seçiminiz, şimdiden konuşmakta, görüşmelere başlamakta fayda var.

9. AY : ( 36-40. Haftalar )

Çok az kaldı. Son haftalarda annenin hem göğüsleri hem de karnı iyice büyüyor. Normal ölçülerini bırakın, hamilelikteki önceki aylarda giydiğiniz kıyafetler ve iç çamaşırları bile olmayabilir. O yüzden emzirmeyi destekleyici , ölçülerinize uygun, doğum sonrasında da kullanabileceğiniz birkaç emzirme sutyeni seçmek lazım. Göğüs ucu kremi tahrişleri ve emzirme sonrası çatlakları önlüyor, şimdiden kullanmaya başlasak iyi olur sanki. Anne ve Hamile ürünlerini hem doğum öncesi hem sonrası kullanmaya devam ediyorsunuz. Doktorlar artık bu haftalarda normal doğum yapacak anne adayına çatı muayenesi, doğumun başlangıç sinyallerini, perine egzersizlerini, doğumu takip aşamalarını detaylıca anlatıyorlar. Bebekler 38-42. haftalardan birinde geldiğinde ” beklenen vaktinde” gelmiş kabul ediliyor. Ben oğlumu 39+2'de dünyaya getirmiştim, 42. hafta sonuna dek bekleyen pek çok bebek var. Sanırım içerisinin keyfini ve huzurunu terk etmek istemiyorlar Ama bu haftalarda artık potaya girmiş oluyorsunuz. Her an gelebilirler, o yüzden eşyalar, alışverişler, çantalar, en önemlisi de anne & babalığa hazır olmalı.

Doğum sonrası epeyce bir vakit sorunu yaşananbilir. Saçlar boyatılsın, manikür pedikür tamamlansın, emzirme kıyafetleri , gecelik/sabahlık/lohusa ürünlerinde eksik kalmasın. Siz ya da yakın çevrenizin düzenleyeceği Baby Shower ( Bebeğe Hazırlık Partisi ) uğraşacağınız son şey olsun. Eğlenin, dinlenin, bol bol uyuyun.

 

Bebek geliyor, çok az kaldı. Çok büyük bir mucize yaşama doğmaya hazırlanıyor. Uykusuzluk, yeni doğan ağlamaları, sabırsızlığı, emzirme-uyku-gaz vb. rutinler, lohusalık bir süre boyunca sizi yeteri kadar meşgul edecek.

Siz kendinize iyi bakın ve huzurla hazırlanın.

Haydi gazanız mübarek olsun

Sena Baran

http://www.facebook.com/pages/Dorikus/196233587086536?fref=ts

Twitter.com/SenaBrn

 


 

 
Toplam blog
: 48
: 5171
Kayıt tarihi
: 01.03.12
 
 

1978 doğumlu, Uluslarası ilişkiler mezunu, uluslarası lojistik uzmanı, sosyal medya meraklısı, bl..