Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Haziran '11

 
Kategori
Edebiyat
 

Aydınlı Halk Ozanı Davazlı Süleyman

Aydınlı Halk Ozanı Davazlı Süleyman
 

Ege'mizin önde gelen illeri arasında yer alan Aydın ili, efelerin ve şairlerin harman olduğu yerdir… Aydın deyince, Aydın inciri, Aydınlı Yörük Ali Efe, Gökçen Efe ilk akılımıza gelenlerden. Aydınlı Halk ozanı Davazlı Süleyman’da her ne kadar doğum yeri Denizli / Kaletavaslı ilçesinde doğmuş olsa da uzun yıllardan beri Aydın’da ikamet ettiği için artık biz onu Aydınlı sayıyoruz. Davazlı Süleyman İlkokulu Kaletavas’ta bitirdikten sonra maddi imkânsızlıklardan dolayı okuyamadı. Askerlikten sonra Aydın’a yerleşen Davazlı Süleyman bir süre ticaretle uğraştı. Ticaret işiyle uğraştıktan sonra sanatı, edebiyatı ve özellikle halk şiiri konusunda bir şeyler yazmaya başladı. Kendi kendini yetişti.Halk şiiri geleneğine bağlı kalarak ve buradan beslenerek yurt, Atatürk, doğa, ağaç, orman aşk ve sevda, hasret, özlem, sosyal ve toplumsal konularda şiirller yazdı. Girdiği birçok yarışmalarda ödüller kazandı, halk şairi Davazlı Süleyman olarak Aydın'ın adını ve kendi kimliğini onurla Anadolu'ya taşıdı.  

Ozanımızın şu dörtlüğü onun ne denli aşk ve sevda konusunda sıkıntı çektiğini belirtmeğe yeterdir sanıyorum:  

Ne yaptım sana ben ne diye küstün 

Karartın dünyamı yıktın büsbütün 

Helalse anandan emdiğin sütün 

Atıl kollarıma, azap çiçeğim. 

Bir başka dörtlükte de artık elli yaşına geldiğini belirterek " yaşlandım, gençlikten eser kalmadı" diyerek şu veciz dizeleri yazıyor.Rahmetli Cahit Sıtkı " Yaş otuz beş, ömrün yarısı eder "derken ozanımız Davazlı Süleyman ise artık elli yaşına geldiğini ve geride kalan gençlik günlerini, aşk dolu, sevgi dolu yıllarını anımsıyor ve hayatın tadı, tuzu kalmadı diyerek şunları yazıyor:  

Düşe kalka geldim elli yaşına 

Yaşlandım gençlikten eser kalmadı 

Ömrümü harcadım boşu boşuna 

Hangi günü gördüm akşam olmadı...  

diyerek geçmiş günlerini bir bir hatırlıyor, artık o günlerin mazide kaldığını özlemle anlatmaya çalışıyor...

İlk Şiir kitabı "Davazlı Süleyman " (şiirler ), adı ile yayımlandı.( 2002 ), Daha sonra "Yolcuyum " ( 2003 ), en sonra " Ömür Törpüsü" yle karşımıza çıktı.( 2010 ). Davazlı Süleyman ( Süleyman İnce dal) girdiği birçok şiir yarışmalarında çeşitli ödüller aldı. Şiirleri daha çok halk şiiri geleneğine bağlı olmak üzere şiirlerini yaşayan Türkçe ile ortaya koymaktadır. Şiirleri çeşitli dergiler ve seçkilerde yer aldı.. Sanat ve kültür coğrafyamızda Türk edebiyatında halk şairleri anıldığında 16. yüz yılda yaşayan Aşık Ömer gibi Davazlı Süleyman'da saygıyla anılacağını ümit ediyorum.  

Geçenlerde yine Aydın Buharkent'e birşiirakşamında yine birlikte idik. ( 18 Haziran 2011). Sevgili Davazlı Süleyman’a uzun ömürler ve sağlıklı günler diliyorum.” Kadere Çattım “ Şiiriyle bu yazımı bağlamak istiyorum.

KADERE ÇATTIM

Aşkımı yeniden yazarım diye

Sevgimi her şeyin üstünde tuttum

Bu karayazıyı bozarım diye

Feleğe rest çektim, kadere çattım  

***

İradem elimden uçupta gitti

Özlemim tükendi hevesim bitti

Kaybolan yıllarım perişan etti

Feleğe rest çektim, kadere çattım  

***

Hayali ahvalim çok yürekler yaktı

Derdini bilenler acıdı baktı

Aklım, fikrim, durdu vicdanım çaktı

Feleğe rest çektim, kadere çattım  

***

Gözlerim gülmedi ahu zarımdan

Derdimi sakladım namus arımdan

Sorarım kime ne yoğum varımdan

Feleğe rest çektim kadere çattım  

***

Kadersiz bahtıma direnemedim

Herkese ters geldim yaranamadım

Dostluklar bitince aranamadım

Feleğe rest çektim, kadere çattım,

Davazlı Süleyman İNCEDAL

2006 Şairler Antolojisi , Haz: Şükrü Öksüz,  

Hürsöz Gazetesi Kültür yayınları s.265.  

Not: yukardaki fotografta, ortada hayat arkadaşı ile birlikte  

Davazlı Süleyman, en sağ başta ise bu satırların yazarı Abdülkadir Güler. görünüyor.  

Yarınlara kalıcı bir güzel tablo...  

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..