Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Nisan '07

 
Kategori
El Sanatları
 

Aynalı Üzerlik

Aynalı Üzerlik
 

Aynalı Nazarlık


Geçen yıl yaptığım duvar süsü : " Aynalı Üzerlik"  Her yörenin iklimine göre değişen zamanlarda olgunlaşınca toplanan üzerlik otunun yuvarlak yeşil tohumları henüz yaş iken ince iğne ile ipe dizilir ve aralarına kumaş veya boncuklar konularak farklı tasarımlar yapılır. Kuruduktan sonra kalıcı bir süs eşyası ve nazarlık olarak duvarları süsler.

Şimdi nereden çıktı bu demeyin! Ben çok severim böyle elemeği  göznuru olan otantik süsleri. Hem nazara iyi geldiği söyleniyor. Her şeyin gizi doğada var. Bazı yörelerde başağrısı için tohumları yakılarak tütsü yapılıyor. Sakinleştirici özelliği var kokusunun. Aslında çok güzel kokan bir bitki değil. Belki de  hasta kokudan bir an önce kurtulmak için, başağrım geçti, diyordur.

Ben hiç denemedim. Bitkileri bir arkadaşımız antik Laodikya kenti civarından toplamıştı. Bu nedenle benim için daha da değerli.

Kim bilir kimlerin, hangi antik zat-ı muhteremlerin katkısı var toprağında?

TOPRAK

Düşündüm avuçlayıp toprağı
Belki de bu
Eflatun'un beynidir
Belki hatmi çiçeği
Belki çınar yaprağı
Belki Ömer Hayyam'ın
Göz bebekleridir .

Toprak hep
Ne varsa aşka ve fikre dair
Toprak felsefe
Toprak şiir ...

SITKI TUNCER

Yazımı ekledikten sonra hadi bir araştırma yapayım, dedim.Tam da benim yazdığım gibi üzerlik otu en çok tarihi ören yerlerinde ve mezarlıklarda yetişirmiş. Biz çocukken mahallemizin boş arsalarında çok olurdu. Elimize sinen kötü kokusunu hiç sevmezdik. O zaman bilememişiz değerini. Oysa ki her derde deva bir ot imiş. Çoğu yerde kötülükleri evden uzaklaştırmak için tütsü yapılır ya da şeytan girmesin, nazar değmesin diye duvar süsü olarak asılırmış.

Sanırım her bölgede ve toprakta yetişmiyor. Amasya Kalesi'nde ve Pamukkale civarında da görüp toplamıştım.

Araştıracak bir konu daha buldum işte, ne güzel! 

 
Toplam blog
: 480
: 2046
Kayıt tarihi
: 27.03.07
 
 

Üstkimliği ile insan, altkimliği yeterince kalabalık birisi; Eş, anne, öğretmen emeklisi. Doğa, H..