Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Kasım '12

 
Kategori
Sağlıklı Yaşam
Okunma Sayısı
429
 

Az yemek yiyelim, ama neden?

Hayatta sağlıklı/sağlıksız dengeli/dengesiz beslenme diye bir şey var.

Gazeteler, TV'ler, dergiler vs. bu konularla ilgili sayısız yayına sahip.

"Neyi, nasıl ne ölçüde yersek, sağlıklı/dengeli, besleniriz?' sorusuna cevaplar veriliyor.

Bir şeyi yeme içmemize konu edip etmeyeceğimez karar verirken, bizi yönlendiren temel soru, hep, "Bunu yersem sağlıklı/dengeli beslenmiş olur muyum?" sorusu oluyor.

&

Beslenmeye ilişkin tutumumuz aynı zamanda bir etik sorusu haline de dönüştürülemez mi?

"Bu beni sağlıklı ve dengeli olarak besliyor, ama etik olarak, bunu bu kadar yememeyi tercih ediyorum," diyemez miyiz?

Bize imkan verilse, mali gücümüz de, olsa, ve birileri, şunu yemeniz sağlıklı ve dengeli beslenmenize yarayacak diye tasdik etse, süreç içerisinde tonlarca yiyeceği götürmek için elimizden geleni ardımıza koymamaya çalışıyoruz.

Peki, bu kadar 'tıkınma,' bu kadar 'götürme' kültürü, beslenmenin optimum koşullarını aştığı ölçüde, sağlıklı ve dengeli beslenme olsa bile, aslında gayri etik değil midir?

Beslenmenin optimum ve belki de asgari koşullarını aşan ölçüde beslenmeyi, ayıplı bir davranış olarak görmek mümkün değil midir?

Bence mümkündür, bunun birinci nedeni, bir şeyi olduğundan az ya da çok yapmak, kusurlu bir davranıştır. Bir diğer nedeni, bizim dışımızdaki her türlü varlık, canlı ya da cansız denilenler olsun, varolma hakkına sahiptir, biz, bizim varlığımızı sürdürmekte asgari boyutu aşan her türlü yeme-içme ile, bu varolma hakkına sahip canlıların varolma hakkını ortadan kaldırmış oluruz.

Ayrıca, sağlıklı bile olsa bolca yiyip g.t -göbek büyütmek, insanın sahip olduğu olanaklar dünyasını en basit ve yaramaz şekilde kullanmaya denk gelir. Bu da bizzat kendi varlığına yaraşır değildir. 

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Yediklerimiz kendi içlerinde ne kadar sağlıklı olursa olsun, asgari boyutları aşan her türlü yeme-içmenin sağlıksız olduğu söylenebilir. Dolayısıyla sizin işaret ettiğiniz şekliyle (g.t-göbek büyütecek kadar) aşırı yemenin “Sağlıklı/dengeli beslenmeme yarıyor, öyleyse bol bol tüketmeliyim” den çok daha başka nedenleri olmalı. Besin maddelerine zahmetsizce ulaşabilmek, satın alma gücünün yüksek olması, zaman faktörü, düzenli olarak bulunulan ortamların (iş yeri, okul vb.) yeme alışkanlıklarına etkisi, stres, depresyon, bağımlılık vb. ruhsal durumlar, keyif algısı, açgözlülük, benim ilk aklıma gelenler. “Aşırı yemenin etik olmadığı” sonucuna varmak için oldukça ilginç bir yol izlemişsiniz :-) Selâm ve saygılarımla.

uhudedipuhu 
 23.11.2012 17:25
Cevap :
Aşırı yemenin kendisinin sağlıksız bir şey olduğu teziniz ile sağlıklı olduktan sonra tıka basa yeme peşinde olduğumuz şeklindeki tezim yanlışlanıyor görünmekle birlikte, sizin teziniz ancak analitik olarak doğru ama pratikte değil. Çünkü ne kadar şeyin yendiğinde aşırı olup olmadığının, pratiği bağlayacak analitik bir keskinliği olamaz. Bu nedenle, bir kısmımız sağlıklı beslenme diyerek tıkınma derdinde, bir kısmımız ise zaten eline ne geçerse tıkınma derdinde. Yazımda başlıca hedefim güya sağlıklı beslenme kılıfı ile tıkınanlar. Daha ötesinde ise, hem sağlıkçılar, hem de sağlığı önemsemeyenler açısından yemenin etiğe konu edilebileceğini hatırlatmak-düşünmek idi. Bendeniz şu-bu nedenle ya da pisboğazlık ile bağlantılı olarak yani zaten kötü yaftalarla anılan tutumlarla, fazla tıkanmanın etik olmadığını filan söylüyor değilim. Tersine salt yemek yemenin, normal insanlar sözkonusu olduğunda da bir etik yanı olduğunu söylemeye çalıştım.  24.11.2012 16:58
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 466
Toplam yorum
: 945
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 954
Kayıt tarihi
: 21.10.07
 
 

Ankara'da yaşıyorum. Çeşitli güncel konularda, zaman zaman "Neden olaya böyle bakılmıyor?" diye d..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster