Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

29 Ağustos '09

 
Kategori
Balıkçılık
 

Barbaros kıyılarından mırmır avı

Barbaros kıyılarından mırmır avı
 

Resimde büyük bir Mırmır balığı görülüyor. Resimdeki Mırmır 1 kg'dan fazla.


Mırmır benim küçüklüğümün usta balığıdır. Biz küçükken İspari tutarken büyüklerin her mırmır yakalayışlarında vay be! Bizde bir gün böyle olacak mıyız? diye çok söylenmişimdir kendi kendime. Neyse yıllara gerek kalmadan o küçük yaşımda 1 kg.lık bir mırmırı şansa da ( yani azmimi unutmayalım) olsa yakalamam ile bu hayalim daha 13–14 yaşlarında iken gerçekleşmişti.

Yaz tatillerini geçirdiğimiz Tekirdağ’ın Barbaros kasabasında ufak yaşta başlayan balık yakalama merakım yılların araya girmesine rağmen hiç kaybolmadan bugünlere geldi. Zaman zaman balık tutmaya ara versem de Uzakdoğu’dan geldiğim yaz aylarında ya Allah deyip oltamı denize sallıyorum.

Bugünkü yazımda sabah erken saatlerde yaptığım Mırmır avını, Mırmır balıkçılığı hakkında gözlemlerimi ve büyüklerimden öğrendiklerimi blog severler ile paylaşmak istiyorum.

Sabah denizin durgunluğunu da fırsat bilerek olta takımlarımı ayarladım ve sahile indim ve kendimi Mırmır avının doyumsuz zevkine bıraktım. Bugün deniz gayet sakindi ve du da sıcaktı. Çok dalgalı havalarda Mırmır tutmanın zor olduğunu ne kadar anlatsalar da kendilerine güvenen balıkçıların rüzgârlı havalarda da şanslarını deneyebileceklerini düşünüyorum. Denizin o keşmekeş zamanlarında Mırmır olmasa da epey İspari yakaladığım zamanları bilirim. Gerçi her iki balıkta çok değerli olmasalar da sahillerimizin bu halini gördükçe buna da şükür etmemiz gerektiğini düşünüyorum. Benim okuduğum kadarı ile Mırmır hemen hemen tüm sahillerimizde epey bulunuyormuş.(Ben internetin yalancısıyım. Marmara da sezon sezon bollaşan kimi zaman azalan bir grafikle de olsa Mırmır yakalamak gerçekten büyük zevktir. Mırmır için benim en çok kullandığım yem kaya kurtlarıdır. Barbaros’un kayalıklarının altına kürekle ya da el ile ( Eli denemeyin cam çıkabiliyor ama avantajı kutru parçalamadan alabilirsiniz.) daldığınız vakit çıkan kumların içinden geçmişe nazaran azalmış olsa da kurt bulabiliyorsunuz. Kimileri midye ile denese de ben her zaman kurdu tercih etmişimdir. Bazı balıkçılar bölgelerinde çok bulunan Teke (karidesin ufağı), Karides (hani çok olsa da tutsak) gibi deniz canlılarını da kullanabiliyorlar.

Mırmır genellikle kumluk deniz diplerinde gezer ve bir dip balığıdır. Tekne ile avlanılmaz. (Teknesi olanlar daha makbul balıkları avlayabilirler, tabi kaldıysa) Ben kıyıda yüzerken dibe daldığım zamanlarda sürü halinde birçok büyüklü küçüklü Mırmır gördüğüm için balıkların kıyıya epey yakın olduğunu söyleyebilirim. Geceleri yemlenmek isteyen yetişkinleri kıyıya daha da yaklaşarak balıkçılar için büyük bir keyif oluşturmaktadırlar. Mırmırın boyutları sanırım her ne kadar devasa olmasa da, 1 kg. hatta 2 kg. (Görmedim) a kadar olanlarının olduğunu duydum. Avucunuzun içine sığmayanları ise hemen denize bırakırsanız gelecek seneye daha büyük oldukları zaman yakalayabilirsiniz.

Mırmır için ben kamış olta kullanıyorum. 50 gramlık bir kurşun ve 3 tane orta boy kanca ile bu iş çok güzel olur. Kancalar passız olsun ve mümkünse birbirine çok yakın bağlamayın. 1 metrelik bir misina üstüne 3 tane kanca takımı kurabilirsiniz. Mırmırı eğer gece avlayacaksanız oltanızı çok uzaklara atmanıza gerek yok ama yinede balığın yerini daha iyi anlamak için önce uzağa atıp yakına doğru ağır ağır çekerek ve bir süre bekleyerek daha sonra nerede vuruyorsa o civarı kendinize hedef seçebilirsiniz. Sabah erken saatler ile gece Mırmır için güzel bir zamandır. Öğlen saatlerinde hem sıcak hem de insanların denize hücum etmesiyle beraber Mırmırlarda daha derinlere kaçacaklardır. Bayat kurt kullanmamanızı tavsiye ederim. Akşam karanlık basmadan kurtlarınızı ya da diğer yemlerinizi hazır edin ve gece kararınca fenerle beraber kıyıda yerinizi alın.

Oltaya yem takarken ben biraz bol takıp balığın yeme daha iyi dalış yapmasını planlıyorum (Bunun da planımı olurmuş demeyin olur efendim olur). Kancada yem bol etli durunca insanın bile canı çekiyor.(O kadar da değil)Kurtları kancaya biraz bol etli takın ve hatta ucunu biraz sarkık yapın ki, kurt deniz dibinde oynayıp balığın ilgisini daha çok çeksin. Mırmır geldiği zaman önce sert bir dalış yapacaktır. Bazen ilk anda yakalanabilir ama siz siz olun ilk vuruşta hemen oltayı toplamayın. Yerinizi alın ve ikinci dalışı bekleyin. Balık birkaç kere yokladıysa anlayın ki yemi çözmüş demektir. Bugün yakaladığım 2 Mırmır aynı oltada denk geldi ve ilk vuruşta yemi kaptılar. Mırmırın ufakları bile epey etkili vurabilirler aman dikkat. Mırmır yeme sert davranan bir balık diye biliyorum. Mırmır eğer yakalanırsa hemen kıyıya doğru yüzecektir, buda sizin sanki boş çekiyormuşçasına bir endişeye kapılmanıza yol açabilir. Hâlbuki balık kıyıya yüzüp oltayı boşaltmakta ve kancadan kurtulmaya çalışmaktadır. Çok hızlı çekip balığın ağzını yırtmanızı istemem, o yüzden boşluk bırakmadan kararlı olarak çekin. Hatta eğer kayalar üzerindeyseniz (Barbaros, Topağaç sahili) kıyıya gelerek çekin hem geri yürüyüp kuma çıkıp balığı da aynı anda kıyıya alabilirsiniz. Kayaların üzerinden avlanıp balığı yanınıza kadar alabilirsiniz ama sonrasında balık ile beraber oltayı kaldırıp kıyıya giderken alığı düşüren çok acemi tanıyorum. Bu yüzden siz siz olun balığı kıyıya çekerken sizde hareketinizle kıyıya yaklaşın. Haa, unutmadan kovanızı sakın kapatmayı unutmayın, Mırmır avında kedilerde sizi avlamasınlar. Haydi, rast gele.

 
Toplam blog
: 180
: 4193
Kayıt tarihi
: 13.11.06
 
 

Kariyerini Uzakdoğu sahne ve televizyonlarında geliştiren  sunucu, şovmen, yazar, oyuncu Uğur Rıf..