Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

09 Şubat '13

 
Kategori
Hukuk
 

Bazı olaylar tek taraflı gerçekleşmiyor; mağdurlar da yargılanmalı

Bazı olaylar tek taraflı gerçekleşmiyor; mağdurlar da yargılanmalı
 

Değişen dünya düzenine paralel olarak (ya da değişen bir şey yok da bazılarımızın hayallerine ve yaşam beklentilerine uygun olarak) hukukta da bazı şeyler değişmeli. Eski dünya insanları anlamamışlar ya da biliyormuşlar da uygulama imkânına ve tekniğine sahip değillermiş. Ama şimdi mazeretimiz yok.

Yolda gidiyorsunuz; koftiden bir sebeple (niye baktın lan mesela) biri size ana avrat küfretti. Dayanamadınız, çektiniz bıçağı. Ölürse Allah rahmet eylesin de ölmedi. Siz durduk yere elinizi kana buladınız.

Kanunumuza göre küfür edenin davranışı suça tahrik sayılıyor ve bıçaklayanın cezasında tahrik indirimi yapılıyor. Ama sonuçta kişi elini kana buluyor ve ceza alıyor. Gerçi diğeri de yaralanıyor, acı çekiyor, ölüm tehlikesi atlatıyor. Cezasını buldu deniliyor her halde. Ama bazen de karşıdaki sabırlı oluyor ve küfrü yediği ile kalıyor.

Burada hukuksal bir eksiklik var. Kişi küfretmese olay olmayacak. Her şeyin sorumlusu küfreden(yani mağdur) Bu kişinin hukuk açısından cezalandıramaması bence yanlış. Olayı başlatan kişi birinci derecede kusurludur zaten. Bıçaklayanı hapse at, diğerine de geçmiş olsun oğlum deyip evine gönder. Bana mantıklı gelmiyor.

Ben suçun faili olarak (bir de fail oluyorum) başkasının başlattığı olaydan dolayı niye hapse gireyim? Tamam, kendimi tutabilirdim; ama olayı başlatan ve sorumlusu olarak onun da ceza alması lazım. Benim cezamda indirim yapılıyormuş. Ağır yaralamada 3–5 yıl hapiste yatıyorum. “ Senin suçun yok oğlum, belasını buldu” deyip beni eve yollamıyorlar. Beni tahrik ettiği ve suça zorladığı için verilecek cezamda indirim yapılıyormuş. Ama hukuki olarak onun davranışı müeyyidesiz kalıyor. Üstelik sebebi de sorumlusu da o iken. Futbolda oyuncu rakibini yere indiriyor. Kendi de hatta rakibinden daha fazla yaralanıp sakatlanıyor. Hakem sen zaten yaralandın deyip affediyor mu? Basıyor sarı kartı.

Çağdaş hukukta olumsuzluklara sebep olanlar kendileri mağdur duruma düşseler bile hatalarının bedelini ödemelidirler. Burada ciddi bir haksızlık var. “Ya adam yaralı, kan revan içinde, tutup bir de hapse mi atalım” Atacaksın. Bunları olaya sebep olurken düşünecekti. Hukukta bir suç varsa cezası hukuktan verilir; yaralandı bu onun cezası diyemezsin.

 
Toplam blog
: 6332
: 653
Kayıt tarihi
: 21.09.08
 
 

Sadece sayfalarda kalan yazılar şaheser olsalar bile önemsiz ve anlamsızdır. İnsanlara ulaşan ve ..