Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Nisan '11

 
Kategori
Dilbilim
 

Bazı yabancı kelimeler.

Bazı yabancı kelimeler.
 

Dilimize yerleşmiş bir takım yabancı kelimeler var. Bunlardan en çok kullanılanlar . 

- ŞOKE 

- ONORE 

- İRONİ 

- KONSANTRE 

kelimeleri. 

Şok veya şoke kelimesinin en fazla kullanılan şekli " şok oldum " hali. Şok ( fransızcası choc ) kelimesi, vurma, çarpma, darbe anlamına geliyor. O halde " şok oldum " demek. Darbe oldum, vurma oldum, çarpma oldum anlamına gelir.Böyle bir ifade şekli olur mu? 

Şoke oldum cümlesine gelince. Şoke ( choquer ) fiili , çarpmak, vurmak demektir. Yani bu fiil bir edilgen bir fiil değildir. Şoke oldum denilmez, şok ettim denir. Yani vurdum, çarptım. Şoke oldum yerine, çarpıldım, şaşırdım, hayrete düştüm desek olmaz mı? 

Onur duydum yerine onore oldum demeye başladık. Onore ( honorer ) fiili " şeref vermek " anlamına gelmektedir. Dolayısıyla onore oldum denilmez. Bu fiil " bu olay beni onore etti " şeklinde kullanılır. Bu fiil yerine de " onur duymak" şeref vermek fiillerini rahatlıkla kullanabiliriz. 

İroni (ironie ) kelimesi de yanlış kullanılmaktadır. İronie bir başkasını aşağılamak, taciz etmek üzere yapılan bir alayı, dalga geçmeyi ifade etmektedir. İroni hem yaşayan hem de hayatta olmayanlar için de yapılan bir alay şeklidir. Biz bu kelimeyi çok masumane bir formda kullanırız. Oysa bu kelime pek masum anlam taşımaz. 

Dilimizde en fazla kullanılan yabancı kelimelerin başında gelen Konsantre kelimesi, kullanımda çok komik bir hale dönüşmektedir. 

Özellikle " konsantrem " bozuldu cümlesi, insanda kavanozda yaratıldım veya kavanoza koydular ama bozuldum, etkisi yapıyor. 

Konsantre kelimesi nin aslı "Concentrer " fiilinden gelmektedir. Bu fiilin kelime hali konsantrasyon (concentration) kelimesidir. Konsantrem bozuldu yerine " konsantrasyonum bozuldu " demek, bir dereceye kadar daha doğru olacaktır. Oysa " dikkatim dağıldı " , " bu konu üzerinde yoğunlaşamıyorum " demek, bence asıl olandır. 

Bu ve benzeri konularda çok çaba göstermemiz ve bu yabancı kelimeleri kullanmaktan kaçınmak " güzel Türkçemiz " için çok yararlı olacaktır. 

Saygılarımla. 

Yeni fikirler dünyanız olsun. / Y.Ç. 

 
Toplam blog
: 472
: 959
Kayıt tarihi
: 26.01.10
 
 

1945 yılında Adana'da doğdum. Galatasaray Lisesi ve Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültes..