Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 
 

Gıda Mühendisi Kader EYİ

http://blog.milliyet.com.tr/gidaperest

19 Ocak '18

 
Kategori
Bebek - Çocuk
Okunma Sayısı
6574
 

Bebeklere Balık Ne Zaman Verilmeli? Bebek Beslenmesinde Balığın Önemi

Bebeklere Balık Ne Zaman Verilmeli? Bebek Beslenmesinde Balığın Önemi
 

Bebeklere balık ne zaman verilmeli? Bebek beslenmesinde balığın önemi


Sevgili anneler,

Bebeğinizin beslenmesinde büyük önemi olan besinlerden biri de balıktır.

Balık, yüksek protein ve elzem aminoasit kaynağıdır. Balıkta bulunan yağ asitleri gözlerin uygun şekilde çalışmasına ve beynin fonksiyonlarını eksiksiz olarak yerine getirmesine yardımcı olur.

Çocuğunuzun beslenmesi için doymamış yağlar çok önemlidir. Omega 3 ve omega 6 olarak iki grup doymamış yağ bulunmaktadır. Omega 6 mısır ve soya fasulyesinde; omega 3 ise keten tohumu, ceviz ve BALIK yağlarında bol miktarda bulunur.

Balık yağlarında bulunan EPA ve DHA yağ asitleri vücut tarafından oluşturulamadığı için mutlaka dışarıdan alınması gerekir. (Elzem yağ asitleri) Ayrıca bu maddeler başka hiçbir protein kaynağında da bulunmuyor.

Prematüre doğan bebeklerde beyin ve göz gelişimi…

DHA prematüre bebeklerde görme keskinliği gelişimini hızlandırır ayrıca omega-3 yağ asitleri (PUFA) 9-10 aylık bebeklerde problem çözme yeteneğini artırmaktadır.

Protein Kaynağı

Balığın tek faydalı içeriği yağ asitleri değil tabi ki. Proteinler, mineraller ve vitaminler de balıkta bol miktarda bulunuyor. A, K, ve B grubu vitaminleri, fosfor, çinko ve kalsiyum kaynağıdır.

Kalp, beyin ve göz sağlığı açısından bebeğinizin balık gibi değerli bir besinden yararlanmasını istiyorsanız haftada en az iki veya üç kez balık veya balıklı besinler tüketmesini sağlamalısınız.

Ne zaman başlamalı?

Bebekler ilk 6 ay sadece anne sütü ile beslenmelidir. Daha sonra doktor kontrolüyle ek besinlere geçiş aşaması vardır. Bu aşamada daha çok püre halindeki besinler tüketmelidir. İlerleyen dönemlerde yavaş yavaş et, yumurta, süt, balık gibi besinleri de tüketmeye başlar.

Balık alerjik besinler arasında olduğu için geçiş aşamasında biraz daha dikkatli olunması gerekir. Bu aralık genellikle 8. Ay ile 12. Ay arasında bebeğin gelişimi ve beslenmesine göre değişiklik gösteriyor.

Özellikle aile bireylerinde alerji olan bebekler için mutlaka doktorunuzun önerdiği dönemde balık vermeye başlamalısınız.

Hangi balığı almalıyız? Hangisini almamalıyız?

Derin su balıkları yüksek civa oranından dolayı bebekler için önerilmez. Yüzey balıkları tercih edilmelidir.

Balığın türüne göre de omega-3 oranı değişir. Bebeğinizin bol miktarda omega-3 den yararlanması için somon, tuna, ton balığı gibi balıklardan yararlanabilirsiniz. Bebeğinizin bu balıklardan alacağı omega-3 çoklu doymamış yağ asitleri onun nöromotor gelişimi için önemlidir. Tuzlu su balıkları ise iyi bir iyot kaynağıdır. Çiftliklerde yemlerle beslenen kültür balıklarında ise bu oran daha düşüktür. Bu yüzden kültür balıklarından ziyade deniz balıklarını tercih etmeniz tavsiye ediliyor.

Alınacak doymamış yağ asitleri miktarları balık türüne göre değişmektedir. Levrek, pisi, mezgit gibi balıkların 15 gramında çoklu doymamış yağ asitleri miktarı (PUFA) 50 mg civarında iken uskumru, ringa, yılan balığı gibi yağlı balıkların 15 gramında 400 mg PUFA bulunur.

Balık mı balık yağı mı?

PUFA ları metabolizmaya almanın diğer yolu da BALIK YAĞI tüketimidir. Fakat balık yağları doktora danışmadan bebeğe verilmemelidir.

Öncelikle bir besin olduğu için BALIK ilk tercih olmalı, BALIK YAĞI ise genelde balıketlerinden ya da balık karaciğerinden elde ediliyor.

“Bebeğim balık sevmiyor.”

Balık pahalı olduğu ve tadı ile kokusu sevilmediği için tüketilemiyorsa bile balık yağının içerdiği omega-3 yağ asitlerinin sağlık açısından önemi unutulmamalıdır. Bebeğinizin sevdiği gıdaların içine gizleyerek vermeniz balığı daha kolay tüketmesini sağlayabilir.

Sonuç olarak bebekler daha anne karnında iken omega-3 yağ asitlerine ihtiyaç duyar ve hayatın her evresinde bu ihtiyaç devam eder. Bu nedenle sadece çocuk ve yaşlılar değil her yaş grubundaki insanların ve özellikle de anne adaylarının haftada en az iki öğün balık yemeleri gerekmektedir. Bebeğinizin başta beyin, göz, kalp sağlığına olumlu etkileri ve daha sayısız birçok faydası ile balık gibi temel bir besinden bebeğinizi mahrum etmemelisiniz.

Bebeğinizi mutlu günlerde büyütmeniz dileğiyle...

 

Gıda Mühendisi Kader Eyi

Kaynak 1- Balık Yağ Asitlerinin İnsan Sağlığı İçin Önemi, Kaya Y., Duyar H., Erdem M.,EU Su Ürünleri Dergisi 2004

Kaynak 2- Balık Yağı Tüketimi ve İnsan Sağlığı Üzerine Etkileri, M. Sühenden, Journal of Fisheries Sciences 2008

Kaynak 3- Doymamış Yağ Asitlerinin Beslenme ve Sağlık Açısından Önemi, B. Arzu, Gıda ve Yem Bilimi Teknolojisi, 2003,3

Kaynak 4- Sağlıklı Beslenmede Su Ürünlerinin Yeri, A. Gonca, K. Mahmut, Türkiye 10. Gıda Kongresi, Erzurum

Şu makaleler de ilginizi çekebilir;

http://blog.milliyet.com.tr/etiketlerdeki-besin-degerleri-bize-ne-anlatiyor-/Blog/?BlogNo=541735

http://blog.milliyet.com.tr/bebeginizin-saglik-sigortasi--anne-sutu-/Blog/?BlogNo=522315

http://blog.milliyet.com.tr/dikkat--bebeginizin-mamasini-yanlis-hazirliyor-olabilirsiniz-/Blog/?BlogNo=543414

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 6
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1219
Kayıt tarihi
: 22.01.16
 
 

Gıda Mühendisiyim. Gıda üretimi, gıda güvenliği, beslenme ve sağlık gibi konularda araştırmayı ve..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster