Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

05 Ekim '14

 
Kategori
Öykü
 

Benim dört bayramım var...

Benim dört bayramım var...
 

Benim dört bayramım var!

Sevgili dostlar; ben sizden şanlıyım çünkü benim dört bayramım var.

1953 yılının bir Şubat günü, İstanbul’un Süleymaniye Doğum Evi’nde başlayan yaşam mücadelesinde, kendimi idrak etmeye başladığım andan itibaren bende sevinciyle, telaşıyla tam dört bayram kutlaması var.

Şeker ve Kurban bayramlarının yanı sıra bir Hıristiyan Türk vatandaşı olarak Paskalya ve Noel bayramlarını da kutlamaktayım.

Kısaca bu Hıristiyan bayramları hakkında bilgi vermek istiyorum.

Hıristiyanlık dini takvimine göre, en önemli iki dini bayram; “Noel” ve “Paskalya”dır. Noel; 25 Aralık’ta kutlanır ve Hazreti İsa’nın doğum günüdür. Tüm Hıristiyan ülkelerde kutlanır ve yılbaşı ile birlikte, uzunca bir tatil dönemini kapsar. Bu tarih Dünya üzerindeki Hıristiyanların çoğu tarafından kabul edilen ortak bir tarihtir. Ülkemizdeki yaygın inanç; Yılbaşı’nın bir Hıristiyan geleneği olduğu şeklindedir ama bu doğru değildir. Yılbaşı’nın, senenin ilk günü ve bir tatil olması dışında Hıristiyanlıkla hiç bir ilgisi yoktur. Hıristiyanlar için önemli olan Noel’dir.

Paskalya (Yumurta Bayramı olarak da bilinir.) Bayramı’nda ise Doğu ve Batı Kiliseleri arasında 1 haftalık bir fark bulunmaktadır. Paskalya; dini takvime göre yapılan bir hesaplamayla, Nisan ile Mayıs arasındaki bir Pazar gününde kutlanır. Komşularımız, özellikle Paskalya’da çörek ve boyalı yumurtalarımızı daima bekler. Her sene yumurta almaya gittiğimde satıcı şaşırır. Bir büyük otelin mubayaasına alırmışçasına bu kadar yumurtanın neresi için alındığını sormadan edemez.

Okul yıllarımda bu bayramlar hep bir izin alma vesilesi olmuştur ve hiçbir zaman da sorun olmamıştır. Çevrenizdeki insanların, komşuların size saygı göstermesi, iyi bayramlar demesinin ne anlama geldiğini ben iyi bilirim. Bilirim çünkü benim bayramlarımı sevgili arkadaşlarım ve komşularım da bilir ve kutlamayı hiç esirgemezler…

Müslüman ya da Hıristiyan dini bayramlarının, dinsel yükümlülükleri dışında, ananevi alışkınlıkları da vardır. Bu anane ve töreler bağlı olduğumuz kültürün bir parçasıdır ve de olmalıdır.

Ben doğma büyüme Aksaray Yenikapı’lıyım. Yenikapı Marmaray istasyonu benim dedemin bostanıydı. Süleymaniye Doğum Evi’nden bu bostana beni getirmişler ve domates sırıklarının incir ağaçlarının arasında büyümüşüm. O zamanlar Aksaray semti İstanbul’un hatırı sayılır semtlerinden ve komşuluk ilişkileri de fevkalâde iyiydi…
 
Çocukken, Şeker Bayramı’nda kapımızı çalacak ufaklıklara dağıtmak üzere dedemin bayram öncesi aldığı şekerlemeleri, çikolataları hatırlıyorum…
 
Şimdi oturduğum Yeşilköy’de de sabah erken saatlerinden itibaren bazen zilim çalınıyor. “Kim o?” diyorum, yanıt olarak; “Bayramınız kutlu olsun” diyen bir ses geliyor… Ben de dedemin ananesini devam ettiriyorum. Şekerim çikolatam hazır. Tabi bozuk paralarım da…

Şimdi Kurban Bayramı… Zilim yine çalacktır… Yakınlardaki semtlerden gruplar halinde çocuklar gelecek… O kadar yoldan geldiyseler… Tanrı misafiri olmaları için bu kadarı yeter…

Kurban bir paylaşımdır. Dini faraziyesinin yanı sıra olanın olmayana verdiği bir lokmadır. Bayramlarda bana da çok kurban eti gelir. Aslında olmayana gitse daha sevineceğim ama bu bir saygıdır dostlar. Müslüman komşularım, arkadaşlarım, dostlarım, kesenler mutlaka bir parça getirirler. Bu saygı bana gurur verir.
 
Anılmak, sayılmak ve de önemsenmek…

Ailem kalabalıklaştı! Artık iki damat ve iki de torun ailede. Damatlarım Müslüman. Evlatlarım severek ve aşkın ne olduğunu anlayarak evlendiler… Artık gidecek kapılar, zilimi çalacak eller de arttı…

Ben başta ne dedim? Şanslıyım… Hani şimdi bir Hıristiyan ülkede doğmuş ve yaşayan olsam dört bayramı birden kutlayabilir miydim? Hem kendi dini bayramlarımda, hem de Müslüman dini bayramlarında bu kadar saygı görebilir miydim? Bu kadar çok gidecek kapım olur muydu? Bana bu kadar çok gelen olur muydu?
 
Evet, ben çok şanslıyım dostlar

Benim bu ülkede, benim ülkemde dört dini bayramım var…

Şeker, Kurban, Noel, Paskalya

Hepinizin Kurban Bayramı Kutlu Olsun, Hayırlara Vesile Olsun…


Bojidar Çipof
4 Ekim 2014 Yeşilköy
 
Toplam blog
: 336
: 625
Kayıt tarihi
: 29.01.10
 
 

Araştırmacı yazar BOJİDAR ÇİPOF: 1953 yılında İstanbul'da doğdu. Ailesi; Ege Makedonyasından İsta..