Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

08 Kasım '13

 
Kategori
Güncel
 

Benim kafam üniseks

Benim kafam üniseks
 

“Denizli ilinde şahit olduk. Yurtların yetersizliği beraberinde çeşitli sıkıntılar doğuruyor. Üniversite öğrencisi genç kız, erkek öğrenci ile aynı evde kalıyor. Bunun denetimi yok. Muhafazakâr demokrat yapımıza bu ters. Vali Bey’e bunun talimatını verdik. Bunun bir şekilde denetimi yapılacak.”

Bu sözler Başbakan'a ait.
Gündem belirlemeyi seviyor.
Biz de her söylediğiyle ilgileniyoruz.
Biraz tavuk-yumurta paradoksu yaşıyor olmamıza rağmen buna da alıştık sanırım.
Neyse...
Başbakan'ın yaptığı bu açıklamayı okuyunca biraz kilitlendim.
Daha doğrusu ne demek istediğini bir anda kavrayamadım.
Çoğunlukla açıklamaları kuyuya taş atan cinsten oluyor.
Çoğunlukla ilk anda kavram karmaşaşası yaşıyorum ama bu sefer değişik bir şeye takıldı aklım.
Bir süredir kullandığı "muhafazakâr demokrat" lafına takıldım kaldım.
Bu tanımlama yeni bir şey.
Önceden yoktu.
Belki vardır da, kullanılmıyordu.
Nasıl olduğu önemli olmaksızın son zamanlarda dillere pelesenk olduğu kesin.
Bu tanımlama popüler oldu olalı;
THY uçaklarındaki hostes kızların ruj rengi değişti,
Dindar nesil yetiştirme diye bir hedef sözlendi,
Havuzlar harem selamlık oldu,
Metrolarda anonslar yapıldı,
Okullarda kızlarla erkekler ayrılmaya başladı,
Parklarda zabıtalar bankta oturan kız ve erkeklerin arasına girdi,
Denize yakın ofislerde vapurlardan inenlerin kıyafetlerine bakılır oldu,
Vesaire, vesaire...
Bunlar gibi içinde cinsiyet olan bütün konuların bir ucu geldi muhafazakâr demokratlığa bağlandı.
Suyun başı bu yani, bu muhafazakâr demokratlık.
Başbakan öğrenci evleriyle ilgili girişte yazdığım bu açıklamanın da merkezine oturtmuş aynı tanımı.
Zaten söylediğini bir seferde anlayamıyorum bir de bu tanıma takılınca öylece boşlukta kaldım.
Durup biraz düşününce her şeyin bağlandığı muhafazakâr demokrat tanımının ne demek olduğunu bilmediğimi fark ettim.
Evet, hep söyleniyor ama ne demek muhafazakâr demokrat?
Bu tanımın anlamını bilirsem gerisi belki de daha anlamlı olur diye tanımın peşine düştüm.
En doğru bilgiyi verebilecek Türk Dil Kurumu'nun (TDK) web sitesindeki sorgu bölümüne muhafazakâr demokrat yazdım, sonuç bulunamadı.
TDK'ya göre böyle bir söz yok.
Peki dedim kendi kendime böyle bir söz yok ama bazı sözler de iki ayrı anlamı olan kelimenin birleştirilip kullanılmasıyla halk arasında yaygın hale getirilebilir.
Bu sefer muhafazakâr ne demek diye sordum. Cevap; "tutucu (sıfat)".
Altında da örnek bir cümle var; "Yeni prens halk hürriyetleri aleyhinde idi ve muhafazakârlara dayanıyordu." - F. R. Atay
Muhafazakâr kelimesinin tutucu anlamına geldiğini öğrenirken karşılaştığım bu örnek cümle de manidardı.
Bu sefer demokrat ne demek diye sordum. Cevap: "demokrasi yanlısı (sıfat)"
Demokrat kelimesi için bir örnek cümle yoktu. O da manidardı.
Sonra kelimeleri birleştirdim; "tutucu demokrasi yanlısı"
Olsa olsa muhafazakâr demokrat "tutucu demokrasi yanlısı" olsa gerek diye düşündüm.
İyice anlayayım diye bir de tutucu ne demek diye sordum. Cevap; "Mevcut toplumsal düzeni, düşünceleri ve kurumları değiştirmeden olduğu gibi korumak isteyen (kimse), muhafazakâr, konservatör (sıfat)"
Sonunda ortaya şu çıktı; "Mevcut toplumsal düzeni, düşünceleri ve kurumları değiştirmeden olduğu gibi korumak isteyen demokrasi yanlısı (kimse)"
Bu sonuçla açıklamaya geri dönünce aklım iyice karıştı.
Yurtların yetersizliği sebebiyle insanlar evlerde kalıyor diye denetim yapmak bizim mevcut toplumsal düzenimizde var demek ki.
Açıklamanın içine daldıkça kafamın karışıklığı giderek arttı.
Diğer bazı kelimelere takılıp onlara da baktım.
Tekrar anlamlandırmaya çalıştım.
Ben uğraştıkça kelimelerin arasında bir o yana bir bu yana savruldum.

Belki de sıkıldınız.
Tanımlamalar, teknik ifadeler yordu sizi.
"Bırak kelime anlamlarını da bu bölücü düşünceye söyleyecek bir şeyin yok mu?" diyor olabilirsiniz.
Ne diyebilirim ki?
Ben de birçoğu gibi "sana mı kaldı reşit insanların ne yapacağı" mı diyeyim?
Durum ortada.
Saçmalık ortada.
Hayatımız artık kuyuya atılan taşın nasıl çıkarılacağını yazarak, konuşarak geçiyor.
En azından ben kendimi öyle görüyorum.

Bu bir şekildir.
Bir yöntemdir.
Kutuplaştırıp, diğer kutuptan beslenme yöntemidir.
Onlarcası yapıldı, şimdi kadınlar-erkekler sahneleniyor.
Diğerleri gibi cinsiyet ayrımı da bir beslenme yöntemidir.
Zihinleri de cinsiyetlidir bu yüzden.
Yönetmesi, yönlendirmesi kolay diye cinsiyetli zihinler istiyorlar.

Ben direneceğim.
Kafamı üniseks tutabilmek için direneceğim.

NOT: İngilizcesi çok yaygın olarak kullanılan üniseks kelimesinin Türkçe'ye girdiğini de bu sayede öğrenmiş oldum. Gittim baktım tabi TDK'ya.

üniseks
Her iki cinse uygun, cins farkı gözetmeyen, cins farkı gözetmeme
Büyük Sözlük / Bilim ve Sanat Terimleri Ana Sözlüğü / Veteriner Hekimliği Terimleri Sözlüğü

 
Toplam blog
: 34
: 704
Kayıt tarihi
: 17.02.09
 
 

İstanbul'da yaşıyorum. Yakın siyasi tarihimizle ve genel politik konularla ilgilenmeyi severim. F..