Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

19 Mayıs '06

 
Kategori
Beslenme
Okunma Sayısı
2707
 

Beslenme

Merhaba,

Bu gün hamilelik öncesi dönemde nasıl beslenmek gerektiği üzerine sizleri bilgilendirmek istiyorum.

Hamilelik dönemi kadar hamilelik öncesinde de beslenmenize dikkat etmeniz çok önemli. Ne kadar iyi beslenirseniz doğurganlık şansınız da o kadar artıyor, sanırım ben bunun en büyük örneğiyim. Hamile kalmaya karar verdiğimde beslenme düzenimi de tamamen değiştirdim. Daha önce kahvaltı edemediğimde pek önemsemezdim ya da öğlen yemeklerini geçiştirirdim, ama sonra kahvaltı etmeden evden çıkmaz oldum, işe yetişemeyecek olursam da gerekenleri yanıma alıp ilk dersimden sonra hemen onları yemeye çalışırdım, ara öğünlerle birlikte 6 öğün yemeye çalışıyordum. Kahvaltıda süt ve yumurta eksik olmazdı, ders aralarında mutlaka gün boyu 3 adet meyveyi yemeye çalışırdım, fındık, ceviz, badem üçlüsünün yanında ya kuru kayısı ya da kuru üzüm olurdu, ancak bunların miktarını abartmamak gerekiyor fazla kilo olarak size geri dönebilir, örneğin 4 kuru kayısının kalorisi 1 küçük muz gibi birporsiyon meyveye eşit.Beyaz ekmek yerine tercihim her zaman unonun kepekli, çok tahıllı ya da tam buğday unundan olanıydı.

Öğlen ve akşam yemeklerinde mutlaka etli sebze yemeği tercih ediyordum veya ızgara etin yanına haşlanmış sebze yemeye çalışıyordum. Vücudun demir ihtiyacı hamilelik döneminde bir hayli artıyor, en zengin demir kaynağı da kırmızı et bu nedenle her gün belli bir miktar et tüketmeye dikkat edilmesi gerekiyor. Zaten hamilelik döneminde demir haplarıyla mutlaka takviye yapılıyor çünkü yiyeceklerden aldığımız oran yetersiz kalıyor. Vejeteryan anne adaylarının da bunu mutlaka önceden doktorlarına bildirmesinde fayda var.

Diğer önemli mineral ise kalsiyum. Yeterli kalsiyum deponuzda yoksa hamilelik ve emzirme döneminde kemiklerden kalsiyum gidiyor bu da ileriki yaşlarda kemik erimesi riskini doğuruyor. Ben günde 2 su bardağı süt ve 200 gram yoğurt tüketmeye dikkat ediyordum. Sütün bir bardağını sabah kahvaltıda, 1 bardağını gece yatmadan içiyordum. Öğlen yemeklerine de danone doğal 200 gramlık küçük kaselerden getiriyordum. Geçen gün yaptırdığım tam kan sayımında 7 aydır emziriyor olmama rağmen kalsiyum değerimin yükseğe yakın çıkmasını sanırım buna borçluyum.

Peyniri de unutmamak lazım peynir seçimlerimi yağsız peynirden yana kullanıyordum, ancak hamile kaldıktan sonra sert, peynirleri tercih etmek gerekiyor. Peyniri sade yemeyi sevmiyorsanız üzerine 1 yumurta kırarak tüketmeyi de deneyebilirsiniz.

Hamileliğim kış dönemine rastladığı için her gün portakal, greyfurt ve nar suyundan oluşan sağlık iksirimi de içmeyi ihmal etmiyordum. Dikkat edilmesi gereken bir diğer konu da kalsiyumlu gıdalarla, yoğurt, peynir, süt gibi, c vitamini ve demir içeren gıdaları bir arada almamak çünkü kalsiyum demirin bağırsaklardan emilimini güçleştiriyor, c vitamini ise demirin dostu, bu nedenle et yerken mümkünse yanında portakal suyu içmeye çalışın.

Çok zayıfsanız biraz kilo almanızda fayda olabilir, bazı hamileler aşırı bulantı sonucu ilk aylarda zaten kilo kaybedebiliyor bir de zayıfsanız kendinizi iyice halsiz hissedebilirsiniz. Sizlere de tavsiyem tahin pekmez yemek ve fındık, ceviz bademi biraz daha arttırmak olabilir.

Tabii hepsinden önemlisi sigara ve alkol kullanıyorsanız buna hemen son vermek, kola, kahve, çay tüketimini sınırlamak, aşırı tatlı gıdalar yemekten kaçınmak. Tatlı canınız çektiğinde de tercihinizin sade meyveli dondurma ve sütlaç gibi sütlü tatlılardan olmasında fayda var. Suni tatlandırıcıları da aspartam içerdiği için kullanmamak gerekiyor. Bu anlamda light ürünleri de kullanmamakta fayda var.

Folik asit almaya da hamile kalana kadar ve hamilelikten sonra 3 ay mutlaka devam etmek gerekiyor.

Aslında bunlar sağlıklı beslenmek adına her gün zaten yapmamız gerekenler, bir süre sonra alışkanlık halini alıyor, mesela ben her gün sütümü içmezsem rahatsız hissediyorum kendimi, bir şeylerin eksik kaldığını düşünüyorum.

Bu yeme alışkanlıklarına eşinizin de uymasında fayda var böylece hamile kalma şansınızı daha da arttırmış olursunuz.

Ayrıca önceden iyi beslenirseniz, depoları doldurursanız hamilelik sırasında halsizlik, bulantı gibi rahatsızlıkları da bir parça olsun hafif geçirebilirsiniz. Ben bu rahatsızlıkları yaşamamış olmamı da iyi beslenmiş olmama bağlıyorum.

Doktorumuzu ziyaret ettik, sağlık kontrolünden geçtik, beslenmemize dikkat ettik, peki hamilelik şansımızı daha başka nasıl arttırabiliriz, dilerseniz bu da bir sonraki yazımın konusu olsun. Hepinize sevgiler.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 17
Toplam yorum
: 12
Toplam mesaj
: 3
Ort. okunma sayısı
: 17837
Kayıt tarihi
: 12.05.06
 
 

Bendeniz Sinem Ürkmez 1976'da doğdum. TED kolejinden sonra, Boğaziçi Üniversitesi Mütercim tercümanl..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster