Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Temmuz '09

 
Kategori
Genel Sağlık
Okunma Sayısı
4363
 

Beyninizi şaşırtın, düşünme biçiminiz değişsin

Beyninizi şaşırtın, düşünme biçiminiz değişsin
 

Gülmek, mutluluk hormonunun pınarıdır...


Yıllar sonra neden solcu olduğumun yanıtını buldum. Kendimi test ettim. Beynimin sol tarafını daha çok kullandığımı öğrendim. Elbette sağ tarafını da kullanıyorum ama en çok sol yanımı kullandığımı anladım. Bu sonuç benim neden solcu olduğumu kanıtlamıştır. Beyin hücrelerimi geliştirmek için meraklarımı artırmıştır. Şimdi ister istemiz aklıma bir çok insanın beyninin hangi tarafını daha çok kullandığı sorusu geliyor. Örneğin Atatürk, Nazım Hikmet, Deniz Gezmiş. Ahmet Arif, Sabahattin Ali, Che Guevara, Karl Marx….

Ya da Mussolini, Hitler, Humeyni, Pinochet….

Süleyman Demirel, Recep Tayyip Erdoğan, F.Gülen…

Ya da Maraş, Çorum. Sivas katliamını yapanlar, 1 Mayıs 1977 Taksim alanında emekçileri katledenler. İşkenceçiler, şiddeti adam olmakla eş değer görenler, Dini ve milli duyguları sömürerek rant elde edenler, masum insanları öldürenler…
Tacizciler, tecavüzcüler, katiller, çeteler, uyuşturucu tacirleri...

Acaba bunlar beyinlerinin hangi tarafını daha çok kullanıyorlar. Vekaçta kaçını?

Merak ettim ve beynime eksersiz yaptırdım.

Denemek ister misiniz ? Test sonucunu paylaşmak. Belki de bu paylaşım bilimsel araştırmalara ışık tutabilir. O halde teste katılalım. Ve gülelim bağışıklık sistemimizi güçlendirelim. Güldüğümüzde beyin mutluluk hormonu salgılar. Gülmek<ı>, bağışıklık sistemini de güçlendirir.

Türkiye Beyin Araştırmaları ve Sinir Bilimleri Derneği Yönetim Kurulu Üyesi Toygar, unutmayı önlemek için neler yapılması gerektiğini anlattı:

Hayal kurmanın avantajları var mı?

Yaratıcı düşünce ve gündüz düşleri beyin yeteneğinin gelişmesinde işitsel, görsel ve eylemsel yöntemlere en büyük destektir ve bellek depolanmasını kolaylaştırır. Zihinsel aktivasyon, hızlı öğrenmenin önemli bir yoludur ve fiziksel çalışma kadar verimlidir.

Beyin egzersizleri ne kadar süre ile ne zaman yapılmalı?

Bekleme odasında, yürürken ya da koşarken, arabada, otobüste, trende, uçakta, yemek yerken, evde dinlenirken, sıkıcı bir konuşma dinlerken, konsantre olmamanızı gerektiren herhangi bir işi yaparken zihinsel aktivasyon uygulanabilir. Yalnızca pozitif düşünce ile uygulanabileceği unutulmamalı. Çalışma süreniz 15 ila 30 dakika arası olsun. 15 dakikadan kısa süren egzersizler kalıcı olmazken, 30 dakikadan uzun sürenlerse yorucu olup verimi düşürürler. Ama bir günde, birden çok çalışma yapabilirsiniz. Belleğinize ne kadar çok egzersiz yaptırırsanız o kadar esnek hale gelecek ve depolanmış bilgiyi o kadar kolay hatırlayacaksınız.

Beyin bilgileri nasıl depoluyor?

Depolamanın yöntemi; 1. tekrar: Ilk öğrenmeden 5 dakika sonra. 2. tekrar: Ertesi gün. 3. tekrar: Bir hafta sonra. 4. tekrar: Bir ay sonra. 5. tekrar: Üç ay sonra.

Hatırlamak için pratik önerileriniz neler?

Hatırlamanın en iyi yolu, simge kullanmak. Örneğin; ertesi gün yapılacak işler: Bir demet çiçek. Gül, karanfil, sümbül, nergis... Her biri bir işi ifade eder. Halka Tekniği Ile Isim Hatırlama: Bir kimsenin ilgi ve güvenini kaybetmenin en kolay yolu ismini hatırlamamaktır. Bu nedenle; arkadaşlıklar, iş ilişkileri, yeni iş fırsatları, işinizde terfi ve ödülleri kaybedebilirsiniz.

Birinci Adım: Kendinize tanıştığınız herkesin ismini hatırlayacağınıza dair söz verin. Biriyle tanışırken bu sözü hatırlayın.

Ikinci Adım: Tanıştığınız anda kişinin ismini doğru duyduğunuzdan emin olun. Uygunsa tekrar ettirin.

Üçüncü Adım: Konuşma sırasında ismi tekrar tekrar kullanın.

Dördüncü Adım: İsmi o kişiyi hatırlatacak şekilde fiziksel bir madde ile bağdaştırın. Ön ve soy isim arasında bir bağ bulun. Örneğin; Suat Taşkın: Sular akarken taş atan adam. Sadık Başeğmez: Sandık başını öne eğmez.

Beşinci Adım: Günün sonunda tanıştığınız kişilerin ismini bir yere kaydedin ve ara ara bu listeye bir bakın.

Zihni güçlendirmek için ne yapmalı?

Günlük alışkanlıklarınızda değişiklikler yapın. İşinize gittiğiniz yolu değiştirin. Salondaki masanın, tablonun yerini değiştirin'' diyor.

Yapılması gerekenler:

Dinlenme: En yoğun dikkat 20 dakika sürer. Bu nedenle ortalama 30 dakikada bir dinlenme için ara vermek gerekir. Ancak bu dinlenme çalışılan konuya zıt olmalı. Örneğin; bir şey okunuyorsa çiçek sulanmalı, bir şey seyrediliyorsa mutfakta uğraşılmalıdır (5 dakika) Bütün bir gün çalışan beynimizde sinirler iletiyi sağlayan kimyasal maddeler (nörotransmitter) azalmaya başlar. Yok denecek kadar azalınca uyku başlar.

Beslenme: Yağ ve yoğun şekerler beyin çalışmasını yavaşlatır, hareket güçlüğü oluşturur. Oysa baklagiller, taze sebzeler ve pirinçten zengin diyetle antioksidan özelliği olan meyveler beynin soluma aktivitesini arttırır.

Stresi yenme: Stres beynin en güçlü düşmanı. Beyinde vitamin, mineral kaybına neden olur. Pozitif dengeyi bozar.

Yürüyüş yap hafızanı güçlendir

Prof. Dr. Nurselen Toygar, ''Hafif egzersiz veya orta tempoda yol yürümek (Endorfin salgılanmasına neden olur, oksijenlenmeyi artırır) stresi azaltır. Konsantrasyon yeteneğini artırır.''

Kendinizi test edin

1- Sanatçılara özgü bir yapım var.

2- Gündüzleri sürekli düş kurarım.

3- Müzik dinlemeyi ya da çalmayı çok severim.

4- Canlı bir hayal gücüm var.

5- Düş kurarken kare kare resim görürüm.

6- Iyi bir ritim duygum var.

7- Her şeyin nedenini öğrenmek isterim.

8- Rakamlara karşı eğilimim vardır.

9- Mantıklı düşünmeyi severim.

10- Uygun bir yerde uygun bir sözcüğü kullanmayı severim.

11- Bilimsel konular beni büyüler.

12- Bir seferde bir işle uğraşmak isterim.

Değerlendirme:

- 1-6 nolu sorulara ''Evet'' cevabı; 7-12 nolu sorulara ''Hayır'' cevabı
çoğunlukta ise sağ beyin

- 1-6 nolu sorulara ''Hayır'' cevabı; 7-12 nolu sorulara ''Evet'' cevabı
çoğunlukta ise sol beynin daha çok kullanıldığını gösteriyor.

Sağ taraf duygusal

Beynin sağ yapısı birisiyle tanışınca tüm resmi çeker. Sol yarısı sadece saç
rengini, gözlerinin rengini, çene şekli gibi bilgileri kaydeder.

Sol taraf

Akıl yürütme

Mantık

Analiz

Bir defada bir iş

Dil kullanımı

Matematik Hesap

Sayı ve Sözcük bilgisi

Sağ taraf

Sezgi

Sanat yeteneği

Müzik/Ritim

Hayal gücü

Gündüz düşleri

Görsel tanıma

Yüz ifadesi

Beden dili

BEYNİNİZİ ŞAŞIRTIN, DÜŞÜNME BİÇİMİNİZ DEĞİŞSİN.

İnsan beyni, günlük yaşamda basit yöntemlerle kalıplardan kurtarılarak daha verimli çalıştırılabilir.

Ege Üniversitesi (EÜ) Temel Tıp Bilimleri Fizyolojisi Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Nurselen Toygar, “Her gün gittiğiniz yolu, sabah uyandığınız müziği, oda ve büronuzun düzenini değiştirerek beyninizi şaşırtın. Çalışmayan beyin hücrelerini çalışır hale getirirsek 60 yaşında bile bir gencin beyni kadar aktiviteye sahip olabiliriz” dedi.

Prof. Dr. Nurselen Toygar, beynin emir vermeden çalışmadığını, sürekli aynı yönde yapılan şeylerin beyni tembelleştirdiğini söyledi. Beyinden daha fazla yararlanmak için bir takım pratik yöntemlerin uygulanması gerektiğini belirten Toygar, şu bilgiyi verdi: “Hayal gücüyle beyni çalıştırmaya sevk edebiliriz. Bir amaç ve hedefimiz varsa, beynimizde bu amaç ve hedefe adım adım ulaşma yollarını hayal ederek ve daima pozitif düşünerek ulaşabiliriz. Hayal kurmak beynin çalışmasına katkı sağlıyor. (En büyük mucitler en çok hayal kuranlardır) sözü bu anlamda söylenmiştir. Bilgi ve belleğin oluşumu, gelişmesi ve olgunlaşması için hayal kurulmalı. Her gün gittiğimiz yolu, sabahları müzikle uyanıyorsak onu, oda ve büromuzun düzenini, izlediğimiz televizyonun yerini, çocuklarımızla yemek yediğimiz masadaki yerimizi arada bir değiştirebiliriz. Bu, beynimizi kalıplardan kurtarır. Beyinler paraşüt gibidir, açılmadıkça çalışmaz.”

BEYİN HÜCRELERİ ARTAR MI?
Son 4-5 yıla kadar ölen beyin hücrelerinin yerine yeni hücrelerin oluşmadığının savunulduğunu ifade eden Prof. Dr. Toygar, bu görüşün değiştiğini ve beyin hücrelerinin artabileceğinin ortaya konduğunu söyledi.
Beyin hücrelerinin artmasının, beynin daha verimli kullanılmasını sağladığını bildiren Toygar, her insanda milyarlarca adet bulunan beyin hücrelerinin, her gün ortalama 10 bininin öldüğünü kaydetti.

Toygar, şöyle devam etti: “Beyin fonksiyonları 18-23 yaşlarında artar, 40 yaşından sonraysa hızla azalır. Günde 10 bin hücre ölüyor. Ama 65-70 yaşına kadar ölen hücrelerin sayısı toplam hücrelerin ancak yüzde 5’ine ulaşabiliyor. Demek ki beyne hücre takviyesi oluyor. Ama takviye olurken o hücreler, (ben beyin hücresi olayım) demiyor. Bizim (kök hücreler) dediğimiz hücreler var. Bunlar beyin hücresine dönüşebiliyor. Her beyin hücresi öldüğünde, bellek depolama, yeni bilgileri alma ve öğrenmede zayıflama oluşuyor. Eğer beyin hücrelerimizi çalıştırırsak, 60 yaşında, bir gencin beyni kadar aktiviteye sahip olabiliriz.”

STRES BEYİN HÜCRELERİNİ ÖLDÜRÜYOR

Her insanda beyin hücre ölümünün aynı oranda olmadığını, kişinin biyolojik yapısı, stres, sigara, alkol, yüksek tansiyon, kolesterol ve çevre koşullarının bunda etkili olduğunu bildirdi. Stresin en önemli etken olduğuna işaret eden Toygar, stresin bir takım zararlı kimyasal elektronlar oluşturduğunu, bunların beyin hücrelerine yapışarak, zehirlediğini belirmiştir.<ı>

Lütfen test sonuçlarını belirtmeyi unutmayınız!.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
 
Toplam blog
: 221
Toplam yorum
: 1772
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1764
Kayıt tarihi
: 27.09.06
 
 

Evli bir kız çocuğu babasıyım. Yüksekokul mezunuyum. Bir kamu kurumunda çalışıyorum.16.03.2017 ta..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster