Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Şubat '09

 
Kategori
Oyunlar
 

Bezik

Bezik
 

İskambil oyunları arasında BEZİK isimli bir oyun vardır. Fazla bilinmeyen bezik oyunu özellikle eski nesil iyi bilir. Tipik bir kozlu oyun olan bezik'in nasıl oynandığını anlatmak istiyorum. Kanımca iskambil oyunları arasında bilinmesi gereken bir oyundur.

Bezik'te amaç bir takım sayı grupları yere açarak sayı almaktır. Kazanılan her sayı, marköz adı verilen sayı tahtasına yazılır. Toplam 3000 sayıya ulaşan oyuncu oyunu kazanmış olur.

Toplam 16 puan alan oyuncu, oyunu kazanmış olur.

Bezik kozlu bir oyundur, oyunculardan biri oyun stratejisine ve eline gelen kağıda göre, oyun sırasında bir koz belirler, o elde koz seçilen renk olur ( maça, kupa gibi ).

Bezik'te kartların geleneksel güç sıralamasında bir değişiklik vardır. Sıralama şöyledir. A, 10, K, Q, V, 9. Dolayısıyla 10'lu papazdan, kızdan ve valeden daha güçlüdür, yani oyun sırasında bu kağıtları alabilir.

Yere açılan ve sayı almak için yere atılan her kağıtta, oyuncu almaya niyetlendiği sayıyı söylemek durumundadır. bu hem karışıklıkları engellemek, hem de karşıdakini uyarmak amacı taşıyordur

Oyunu ilk öğrenenler için zor olsa da kağıt saymak, özellikle kozları, karo vale ( Karo J) ve maça kızları (Maça Q) saymak pek çok avantaj sağlar. Elinizi çıkmamış kağıtlara göre kurabilirsiniz bu sayede.

Oyuna başlamak için desteden birer kağıt çekerler, büyük kağıt çeken kağıdı ilk dağıtan olur. 3000 sayısı elde edilene kadar oynanacağından, dağıtma işi bu şekilde dönüşümlü olarak devam eder.

Oyuncu desteyi karar, rakibe kestirir. Altta en az üç kağıt kalacak bir şekilde kağıtlar kesilmelidir. Dağıtıcı kesilen üst grubun son kağıda bakmadan, alttaki kağıt grubunu üste alarak dağıtmaya başlar.

Dağıtımda 3'er 3'er toplam 9 kağıt dağıtılır. Kalan kağıtlar, eller sırasında çekilmek üzere yere serilir. Kağıt dağıtma sırasında ele almadan As, Onlu, Papaz, Kız yada Vale gözükürse yeniden kağıt dağıtılır.

İlk atılan kağıt serisinin daha yükseğini ya da koz atarsa sıra karşı oyuncuya geçer. Daha yüksek kağıdı atan yerdeki kağıtları alır,ve önünde biriktirir. Oyuncu istediği kağıdı atmakta serbesttir. Aynı seriden kağıt atmak ya da yükseltme zorunluluğu gibi kurallar yoktur. Oyuncu daha yüksek bir kağıt attı ve sıra ona geçti, yerdeki dizili kağıtlardan bir tanesi çeker, karşı oyuncu da ondan sonra bir kağıt çeker.


Oyun sırasında, yere kağıt atılmadan önce (yani desteden çektikten sonra) her iki oyuncunun da elinde daima 9'ar kağıt olmalı.


Kağıtlar ele alındıktan sonra eğer oynanmamışsa eksik yada fazla kağıt bulunduğu anlaşılırsa yeniden kağıt yapılır.

Sayı almanız için kağıt çekmeden önce yere aşağıdaki gruplardan birini açmanız gerekir. Bir kere yere sayı açtıktan sonra, yere attığınız ve açtığınız gruba ait her kağıt için aynı sayıyı alırsınız.

Sayı grupları

K+Q (aynı renk)=20

K+Q (koz)=40

A+10+K+Q+V (koz)=250

A+10+K+Q+V (aynı renk)=150

4A=100

4A (aynı renk)=500

4K=80

4Q=60

4J=40

4A (koz)=1000

4K (koz)=800

4Q (koz)=600

4J (koz)=400

Karo J+ Maça Q (x1)=50 (Bezik bu çifte verilen isimdir)

Karo J+ Maça Q (x2)=500

Karo J+ Maça Q (x3)=1500

Karo J+ Maça Q (x4)=3000

Oyunda en yüksek sayıyı getiren sayı grupları koz serileridir, dolayısıyla yere koz serisi açmak (ve 250 sayı almak), ve o seriye ait yere atılan her kağıttan 250 sayı almaya çalışmak bir bezik oyuncusunun vazgeçilmez amacıdır.

Yere grup açmak için sıranın size geçmesi gerekmektedir. Eli aldığınızda, yerden kağıt çekmeden evvel grubu yere açmanız gerekir.

Koz Belirleme

Oyunda yüksek puan kazanmak için oyuncular ellerindeki daha güçlü olan seriyi koz olarak açmaya çalışırlar. Bir oyuncunun kozu belirleyebilmesi için, aynı renk K ve Q'ı yere açması gerekir. Bundan sonra, oyun kozlu hale döner. Koz, karşısındaki her kağıdı alır, eğer kendinden daha yüksek bir koz değilse. Dolayısıyla koz 9'lunuz, başka bir rengin A'sından daha güçlüdür.

Koz belirlendikten sonra iki oyuncunun da amacı bir an önce koz serisini açarak 250 puan kazanmaktır. Koz belirlenirken hemen koz serisi de açılabilir, bir sakıncası yoktur. Hatta rakibin moralini bozmak için birebir olduğu bile söylenebilir.

Bezik, yani Karo J ve Maça Q, yukarıdaki sayı tablosundan da anlaşılacağı üzere, çok değerli kağıtlardır. Eli sıkıştırmamak için, hem kozda, hem de Karo vale+Maça kız ikilisinde kullanılabileceği için, maça ve karo kozlar, oyunun en şık kozlarıdır. Yine de koz belirlerken, en son tahlilde önemli olan elinize gelen ve gelmesi muhtemel kağıtlardır.

Döndürme

Bir oyuncunun puan yazmasını, eli alıp sırayı kendinize geçirerek önlemek. Örnek: Oyuncu koz serisini açtı ve 250 puan yazdı. bir sonraki elde koz valesini yere atıyor ve tekrar 250 diyor, eğer diğer oyuncu koz valesinden daha büyük bir kağıt atar ve sırayı kendine geçirirse, oyuncu 250 sayısını marköze yazar ancak 5000 mandalını da kaldırır ve bu 250'nin döndürüldüğü anlamına gelir. 'dönüğü indirmek' için, yani puanı gerçekten yazabilmek için bir el alması gerekir. Eğer oyunun sonuna kadar diğer oyuncu tüm elleri alarak, karşı oyuncunun el almasına izin vermezse, yazılan 250 puanı indirir.

El sonu

Yerde çekilecek kağıtlar bittikten sonra, yere açılmış kağıtlar da alınır, elinizde toplam 9 kağıdınız olur ve 3-5-8'deki gibi klasik koz oyunu oynanır. Bir renkten kağıt atılmışsa aynı renkten bir kağıt, yoksa koz atmanız gerekir. Koz atılmışsa yükseltmek zorundasınızdır. En son kağıdı alan eli kazanmış olur. Eğer o oyun boyunca 250'lik koz serisi açılmışsa, 250 ek sayı alır. 40 açılmışsa 40 ek sayı alır. Koz açılmamışsa (ki bazen olur) ek sayı hakedilmemiş demektir. Kimse bir şey alamaz.

Kozlu bölüm sonunda, elinizde biriktirmiş olduğunuz kağıtlardan da içlerindeki brisk sayısı oranında puan kazanırsınız. Brisk, el sonunda sayılan A ve 10'lu kağıtlardan her biridir. Her oyuncu biriktirmiş olduğu kağıtlardan A ve 10'luları sayar, 20 ile çarpıp bir ek sayı daha alır.

Bu yüzden oyun oynanırken A ve 10'lulara ayrı bir özen ve dikkat gösterilmesi 10 sayı ile el kazanmanızı bile sağlayabilir.

Briskler sayılmadan önce yanlışlıkla kağıtlar karıştırılmış ise her iki tarafa da 320'şer puan yazılır.

Puanlama

Yukarıda da bahsedildiği üzere, 3000'i bulan o oyunu kazanır ve puan alır. 3000 bulunana kadar birden fazla el oynanabilir. Ek sayılar her elde tekrar alınır. Bir el sonunda her iki oyuncu da 3000'i geçmişse oyun 5000'e uzar. 5000'i geçen ilk oyuncu puanı alır. Zira artık marközde puan yazacak yer kalmamıştır.

Unutmayın: Oyun sonunda önce yere açılan koz puanı kadar (40 ya da 250) alınır, sonra briskler hesaplanır. Dolayısıyla bir oyuncu 250 ek puanı alır da 3000'i geçerse, diğer oyuncu brisklerle 3000'e ulaşsa dahi kaybeder.

Oyunda iki tür vardır: normal oyunlar ve sanvuar oyunları. Normal oyunda alınan puan 1, sanvuar oyunlarında alınan puan 2'dir. Oyunun sanvuar olduğunu belirtmek üzere, her iki oyuncu da marközdeki 1'ler basamağının ilk mandalını kaldırır.

Oyun sonunda eğer rakip oyuncu 1500'ün altında kalmışsa, Rubikon denen durum oluşur (ya da daha kısaca o rakibe "rubik kaldın" denir), kazanan oyunun cinsine (normal ya da sanvuar) göre 2 kat puan alır. Bir nevi mars olur.

İyi oyunlar, kolay gelsin....

Kaynak : bezik.net

 
Toplam blog
: 487
: 1730
Kayıt tarihi
: 01.04.07
 
 

1965 İstanbul doğumluyum. İTÜ Elektrik mühendisliğinden mezun oldum. Özel sektörde Kalite Bölümünde..