Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

20 Haziran '07

 
Kategori
Bilgisayar
 

Bilgisayar Kursu: Yazılım-3.Bölüm

Bilgisayar Kursu: Yazılım-3.Bölüm
 

DRIVER (SÜRÜCÜ) nedir?

Bir bilgisayar sistemi içerisinde çalışan bir donanımdan bahsederken diğer önemli bir yazılımdan yani "Cihaz Sürücüsü" (Device Driver) kavramından bahsetmek kaçınılmaz olur.

-Bir bilgisayar sisteminde yer alan bir donanımı kim kullanır?

Tabii ki İşletim sistemi, yani Windows, Linux, Solaris vb.. işletim sistemlerinden biri.

Bir işletim sisteminin bir donanımı doğrudan kullanma şansı olamaz. Çünkü işletim sistemi piyasadaki onbinlerce donanımın herbirinin özelliğini ve onu nasıl kullanması gerektiğini bilemez ve bilmek de istemez. Bu durumda onunla donanım arasında köprü kuracak, işletim sisteminden gelen talepleri donanıma ileterek talep edilen gerekli fonksiyonlarını yerine getirtecek başka bir yazılıma gereksinim duyulur ki, işte bu yazılımın adı da "Cihaz Sürücü (Driver)" dür.

Zaten bu tanımdan da bir donanıma ait bir sürücü yazılımın ne denli önemli olduğu ortaya çıkar. Eğer cihaza ilişkin sürücü yazılımı çok iyi yazılmış, hatalardan arındırılmış ve işletim sistemine donanımı limitlerinde kullanma imkanı veren yani tam performansı ortaya çıkaran bir durumdaysa elde edeceğiniz sonuç en iyi olacaktır. Aksi halde yanlış veya sorunlu bir sürücüyle kucak dolusu para vererek aldığınız canavar donanımlardan bile çok kötü bir performans almanız mümkündür.

-Peki Sürücü yazılımını kim yazar?

Tabii ki o cihazı üreten ilgili firma, cihazına ilişkin sürücü programını da size sağlamak zorundadır.

-Peki her işletim sistemi için aynı sürücü mü kullanılır?

-Maalesef hayır. Tüm işletim sistemlerinin belirli bir donanıma erişme ve onu kullanma şekli birbirinden farklılıklar gösterdiği için her işletim sistemi için ilgili firmanın ayrı bir sürücü yazması gerekir. Bu nedenle herhangi bir donanımın kutusunun arkasdında hangi işletim sistemleri için cihaz sürücüsü sağladığı bilgisi yer alır. (Windows98,200,XP,Vista,Linux vb..)

-Bir donanıma yanlış bir sürücü yüklersem ne olur?

Sürücü güncellemesi Firmware güncellemesi gibi risk taşımaz. En fazla yanlış bir sürücü yüklerseniz ilgili cihaz doğru çalışmaz; yeniden doğru sürücüyü yükleyerek eski duruma geri dönmek mümkün olur. Yani cihazın elektronik olarak zarar görme şansı yoktur.

-Satın aldığım bir kartın kullandığım işletim sistemine, örnek olarak Windows98' e ait bir sürücüsü yoksa ne olur?

Cevap basittir, bu kartı bu koşullar altında çalıştıramazsınız. Ya Windows98 sürücüsü olan başka bir kart almalı veya işletim sisteminizi değiştirmelisiniz.

-WindowsXP işletim sistemi pek çok kartı kendisi tanıyor ve sürücü istemeden kendisi otomatik yüklüyor.!

Doğru bir tespit, işletim sistemleri yazılırken o an piyasada olan pek çok cihazı doğrudan destekleyecek şekilde oluşturulurlar. Burada yapılan şey ilgili işletim sistemini yazan firmanın donanım sağlayan firmalardan bu sürücüleri doğrudan alıp, kurulum CD' sinin içine koymasıdır. Durum böyle olunca işletim sistemi bu tarihten önceki pek çok cihazı doğrudan görür ve sürücüsünü doğrudan yükler. Zaman zaman yapılan Service Pack güncellemeleri ile de geçen zaman diliminde piyasaya çıkan yeni cihazların sürücülerini de bu kapsama sokulur.

-Peki bir donanıma, örnek olarak bir ekran kartına ait en güncel sürücüleri yüklemek mi gerekir?

Sürücüler kullanıcıdan gelen düzeltmeler, bulunan hatalar nedeniyle o donanım güncelliğini koruduğu sürece yeni sürümlere sahip olurlar. Bu nedenle bir donanıma ait en yeni sürücüye sahip olmak iyidir. Ama mevcut durumunuzdan oldukça mutluysanız öyle de devam edebilirsiniz.

Hoşcakalın..!

Devam Edecek.
 
Toplam blog
: 410
: 3283
Kayıt tarihi
: 13.04.06
 
 

Bilgisayar, elektronik, internet alanındaki son gelişmeler. Tüketici elektroniğindeki trendler. Otom..