Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Mart '21

 
Kategori
Bilim
Okunma Sayısı
176
 

BİLİM VE TEKNOLOJİ HAFTASI

Sabahın erken saatlerinde bir araç Başkent’ten yola çıkar. İstikamet Yozgat. 
 
Yozgat’ın Çalatlı Köyü’ne gidilecektir. Otomobilin şoförü de Yozgatlıdır. Arabada iki kişi daha var: TÜBİTAK Bilim ve Toplum Başkan Vekili Doç. Dr. Rukiye Dilli ve Başuzman Sinem Emiroğlu. Günün erken saatlerinde yola çıkılmıştır ve şoför de Yozgatlı olunca, ev sahibi gibi davranır, misafirlerine bir çorba, Arabaşı Çorbası içmeyi önerir. Böylece Yozgat daha yakından tanınmış olur. Biraz kar ve biraz yağmurla, serin bir 8 Mart sabahıdır.
 
Çalatlı’da da günün erken saatlerinde başlayan tatlı bir telaş vardır. Hüseyin ve Saffet Coşkun İlkokulu/Ortaokulu Müdürü Osman Türkmen ve öğretmenler hummalı bir hazırlık içerisindedir. Farklı bir gün yaşanacağı öncesinden bellidir. 
 
Bu gün için Kayseri Bilim Merkezi’nden de yola çıkmış bir ekip vardır. Kayseri Büyükşehir Belediyesi Bilgi İşlem Daire Başkanı Emre Yaylagül ile Kayseri Bilim Merkezi Eğitmen kadrosu Dr. Lütfiye Aydın, Şenay Kırkar, Mahir Demir, Ayca Altay ve Turgay Seyli erkenden Çalatlı’da olma telaşındadırlar. Nihayetinde o gün merkezin uzmanları, sabahın serinliğinde okul bahçesinde yerlerini alırlar ve hazırlıklar neredeyse tamamdır. TÜBİTAK’tan gelen ekip kontrollerini yapar. Mevcut imkânlarla en iyisinin yapılabilmesi için herkes çok özenlidir.  
 
Her yıl Mart ayının ikinci haftası, bu sene de 8-14 Mart 2021 arası Bilim ve Teknoloji Haftası olarak, bir takım etkinliklerle kutlandı. Bilim okuryazarlığı ve teknoloji okuryazarlığı ile ilgili konularda da farkındalık oluşturulması ve toplumda yaygınlaştırılması bakımından bu tür etkinlikler oldukça önemlidir. Öğrencilerin bilime ve bilimsel düşünceye erken yaşta yönlenmesi, gelecek açısından elzemdir. Onların hızla gelişen teknolojileri doğru tanımaları ve ilgilerini bilinçli biçimde canlı tutmalarını destekleyecek çalışmalara ağırlık vermek gerekiyor. Eğitim süreci içerisinde bilgi, beceri ve üretim yeteneklerine olumlu katkı vermek lazım. Onları aktif tutmak için akademik düzeyde ufuk açıcı faaliyetlere yer vermek isabetli olacaktır. Üniversitelerin ve akademisyenlerin ortaöğretimdeki öğrencilerle temaslarını sağlamak lazım.
 
İşte böyle bir teması TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal bizzat kendisi yapmaya çalıştı, ön ayak oldu. Hem de bunu kırsalda eğitim gören öğrencilerle bir araya gelerek yaptı. Daha önce kendisinden, 8-14 Mart haftası her gün bir köy okulunda olacağını ve ilk gezisini de Yozgat’ta gerçekleştireceğini öğrendiğimde çok sevindim. Öyle de oldu ve başlangıcı Yozgat’tan yaptı. Bizlerin önerisini de dikkate alarak, 23 farklı köyden öğrencilerin taşımalı olarak gelip eğitim aldığı Çalatlı’da söyleşilerde bulundu. 
 
Bu söyleşilerde ilginç diyaloglar da yaşandı. Öğrencilerin meraklı soruları; onların zeka, mizaç, ilgi, yatkınlık ve yeteneklerine ilişkin ip uçları da veriyordu. Adeta böylesi bir ilgiyi özlemle bekliyor gibiydiler. Kayseri Bilim Merkezi’nden Dr. Lütfiye Aydın ve ekibi de günlük hayata dair bilimin yansımaları olan konularda gösteri deneyleri yaptılar. Temizlik maddeleri, dezenfektanlar ve kimyasallar konusunda öğrencilere bilgi verdiler. Coşkulu bir gün oldu.
 
Prof. Dr. Hasan Mandal, çocuk ve gençlerle bir araya gelerek onların bilim ve teknolojiye dönük içlerindeki heyecanı açığa çıkartma yolunda katkı vermeye diğer günlerde de farklı yerlerde devam edecekti. Öyle de yaptı. Hafta boyunca hepsine de iştirak etti.
 
Benzer heyecanın ikincisi 9 Mart 2021 Salı günü Ankara’nın Gölbaşı ilçesinde Bezirhane Şehit Eyüp Ensar Ulaş İlk ve Ortaokulunda yaşandı. Şehrin uzağında olan okullara gitmek ve öğrencileri bilim ve teknolojiyle tanıştırmak ne güzel şeydir! Konya'daki Bilim Merkezi'nden gelen ekip burada çocukların heyecanını yukarılara taşıdı. Bilim gösterisi, atölye çalışmaları ve bilim tırları ile katkı vererek çocukları bilimsel çalışma yapmaları yönünde heveslendirdi. Onlara adeta güven aşıladı. Bunları bilmek huzur veriyor.
 
Güven duyguları yükselen bir başka öğrenci kitlesi ise Ankara’nın Elmadağ ilçesinde Üçevler Aytekin Keser İlk ve Ortaokulundaydı. Burada da 10 Mart 2021 tarihinde Prof. Dr. Hasan Mandal öğrencilerle sohbet etti. Alana getirilen bilim tırını ziyaret eden öğrenciler bilimsel atölye etkinliklerine katılma fırsatı buldular. Öğrenciler kodlama ve yapay zeka ile ilgili atölye çalışmalarına katıldılar. Anatomik modellerle vücudumuz, robotlar ile robotik kodlama, gezegenler ile evrenimiz, dinazor t-rex, vandegraf jeneratörü, denge kuşu, hiperbolik delik, el bataryası, sterling, motor, desibel ölçer, hanoi kuleleri ile fizik kuralları, zeka oyunları, el-göz-beyin koordinasyonu sergilerini gözlemleme imkanı buldular. Bu deneyimlerini hiç unutmayacakları kesin. Bilime dokunabilmek, öğrenciler için bilimin hayatımızın içinde olduğu algısını güçlendirmek demektir.
 
Bu algıyı 11 Mart 2021 günü Eskişehir’in Sivrihisar ilçesinde Nasrettin Hoca İlk ve Ortaokulu öğrencileri de yaşadılar. Bursa Bilim Merkezi eğitmenleri tarafından düzenlenen atölyelere katılan öğrenciler takımyıldızı küpü, roketini fırlat, gece avcısı baykuş ve iskelet sistemi atölyeleri ile çalışmalar yaptılar. Hem eğlendiler hem de öğrendiler. Yeni şeyler öğrenen çocuğun bir adım daha ileriye atılması kaçınılmazdır. 
 
“Bilim okulda, bilim her yerde!” sloganı ile düzenlenen köy okulları ziyaretlerinin sonuncusunu, Prof. Dr. Hasan Mandal Kocaeli'nin Gebze ilçesinde Tavşanlı İlkokulu öğrencileriyle 12 Mart 2021 günü bir araya gelerek yaptı. TÜBİTAK programları hakkında bilgiler verdi ve öğrencilerle sohbet edip onların sorularını cevaplandırdı. Kocaeli Bilim Merkezi eğitmenleri düzenledikleri etkinliklerle; anlık tepkime deneylerinden oluşan eğlenceli, interaktif bilimsel gösteriler, hava ve kuvvet deneyi, kimyasal bozulma, sıvı azot bulut deneyi, kuru buz deneyi, benzer benzeri çözer deneyi, damacana deneyi, Bernolli deneyi ve yeşil alev deneyi yaparak çocukların dikkatlerini üzerlerinde topladılar.
 
Çocukların bilim ve bilim insanı ile bilimsel çalışmalar konusundaki ifadeleri ilgi çekici düzeydedir. Bunlar, çocukların zekalarının parlaklığını yansıtır. Capcanlı bir merak duygusunun dışa vurumudur. Araştırmaya ilgilidirler. Umuttur bunlar.
 
Bu ilgilerini canlı tutmak için çocukları, farklı proje etkinliklerine dahil etmek gerekir. TÜBİTAK bu bakımdan çok değişik yarışma programları ve destek programları sunuyor. Bilim kampları, bilim merkezleri etkinlikleri, bilim söyleşileri gibi birçok etkinlikle halka ve çocuklara dönük hizmetler veriyor ve verilmesini teşvik ediyor. Yeni programlar açarak destek programlarını çeşitlendiriyor, gözden geçiriyor ve sürekli geliştiriyor. Bu da önemli.
 
Bilim ve Teknoloji Haftası içerisinde 81 ilde 81 bilim söyleşisi de gerçekleştiren TÜBİTAK, kapsamlı bir program tasarlayarak bütün ülkede sinerji oluşturmaya çalıştı. Köy ziyaretleri ile de bu çalışmaları tabana yaymaya katkı verdi. Köy okullarına yönelik öteden beri yaptığımız çalışmalar açısından bu boyutu çok önemsiyoruz. 
 
Ayrıca TÜBİTAK’ın gençlere yönelik popüler bilim dergisi Bilim Genç aracılığıyla, Bilim ve Teknoloji Haftası’na özel olarak Instagram üzerinden her akşam bilgi yarışması da düzenlendi. Bu etkinliklerle bilim ve teknolojinin aslında uzağımızda değil, çok yakınımızda olduğu ortaya kondu. Prof. Dr. Hasan Mandal, teknolojinin yıldızları olarak gördüğü gençlere ulaşmaya özel önem verdiğini gösterdi. Türkiye'nin bağımsızlığının bilim ve teknolojiyle olacağını sürekli vurguluyor. Doğru bir vurgu.
 
Hakikat böyle olunca her üniversitenin bulunduğu bölgenin eğitimine dair sorumlulukları olduğu da anlaşılıyor. Halka, öğretmenlere, öğrenci ve toplumun bütün kesimlerine karşı sorumluyuz.
 
Sorumluluk duygusuyla hareket ettiğini gözlemlediğim TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal hocanın bu hafta sürecinde ortaya koyduğu tutum, tavır ve sözleriyle görünür kıldığı noktalardan bazıları ise teknolojinin geliştirilmesinde, tasarlanmasında, üretiminde gençlerinde olması gerektiği, bilim ve teknoloji ile çözümler geliştirmenin dinleyerek değil deneyerek yapılabileceği, Türkiye'de bütün öğrencilere dokunmak, geleceğimiz olan çocuklara güvenmek ve ihtiyaç duyulan insan kaynağımızı daha nitelikli hale getirmek gerektiğiydi.
 
Bu gereklilikler için hem kurum çalışanları, hem öğretmenler, hem yöneticiler hem de akademik çevre ortak hedeflere eş zamanlı ve birlikte odaklanmanın yolunu bulmalılar. Buna mecburuz. 
 
Bilim ve Teknoloji Haftası Etkinlikleri’nin sağlıklı ve etkili biçimde yürütülmesi, köylere kadar ulaşması özveri isteyen bir işti. Bu bağlamda ön hazırlıkların ve işin mutfağında emek verenlerin takdiri hak ettiğine inanırım. TÜBİTAK Bilim ve Toplum Başkan Vekili Doç. Dr. Rukiye Dilli, Başkan Yardımcısı Bekir Çengelci ve Başuzman Sinem Emiroğlu ile bütün birim çalışanlarını tebrik ederim. Farklı şehirlerdeki bilim merkezleri eğitmenleri ve diğer teknik ekipleri ile etkinliklerin düzenlendiği okulların yöneticileri, öğretmenleri ve ilgileriyle bu haftaya değer katan herkesi kutlarım. 
 
Öncülük eden TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal, öğretmenlerden, okul müdürlerinden, ilçe ve il milli eğitim müdürlerinden, TÜBİTAK bilim fuarlarına aktif olarak katılmalarını istedi. Teknoloji atölyelerini hatırlattı. Devletimizin sunduğu imkanları bilmek ve iyi değerlendirmek gerektiğine dikkat çekti. 
 
Şunu net biçimde söyleyebilirim ki; Prof. Dr. Hasan Mandal, her ziyaretinde pek çok konuya dikkat çekti, ip uçları verdi. Güçlü ve zayıf noktaları görmemize katkı verdi. Bunlardan önemli bir nokta da "bilim iletişimi" konusudur. Bilimle ilgilenen her bir öğretmen, eğitimci, yönetici ve bence çok önemli oranda da üniversite mensupları “bilim iletişimi” konusunda daha duyarlı olması gerekir. 
 
Bilimin toplumda yaygınlaştırılmasında önemli bir kavramın da “bilim iletişimi” olduğuna inanıyorum. Sizce de öyle değil mi?

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 22
Toplam yorum
: 1
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 366
Kayıt tarihi
: 29.04.19
 
 

Lise: (1988) Mimarsinan Öğretmen Lisesi, Pazarören, Kayseri Lisans: (1993) ODTÜ Fizik Öğretmenliğ..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster