Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

14 Kasım '07

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Bir Garip Orhan Veli

Bir Garip Orhan Veli
 

GÜN OLUR

Gün olur, alır başımı giderim,
Denizden yeni çıkmış ağların kokusunda.
Şu ada senin, bu ada benim,
Yelkovan kuşlarının peşi sıra.
Dünyalar vardır, düşünemezsiniz;
Çiçekler gürültüyle açar;
Gürültüyle çıkar duman topraktan.
Hele martılar, hele martılar,
Her bir tüylerinde ayrı telaş!...
Gün olur, başıma kadar mavi;
Gün olur başıma kadar güneş;
Gün olur, deli gibi...

O. VELİ

Türk Şiirine farklı bir soluk getiren ve halkın şairi olarak o günlerce sıkça eleştirilen, hatta şiiri katlettiği bile söylenen Orhan Veli'nin kısacık ömrü, 13 Nisan 1914 yılında İstanbul'da başlar. Galatasaray Lisesi'nde başladığı öğrenim hayatı, babasının görevi nedeniyle Ankara'da Gazi İlkokulu ve Ankara Erkek Lisesi'nde tamamlanır. daha sonra İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümünde yüksek öğrenim görür, bu arada edebiyat çalışmalarını sürdürür. Oktay Rıfat ve Melih Cevdet ile birlikte çalışmaları vardır. Kitapları ve çeşitli dergilerde yazıları ve şiirleri yayımlanır.


Bir arkadaşına yazdığı mektupta kendini şöyle anlatıyor Orhan Veli:

“1914'te doğdum. 1 yaşında kurbağadan korktum. 9 yaşında okumaya, 10 yaşında yazmaya merak sardım. 13'te Oktay Rıfat'ı, 16'da Melih Cevdet'i tanıdım. 17 yaşında bara gittim. 18'de rakıya başladım. 19'dan sonra avarelik devrim başlar. 20 yaşından sonra da para kazanmasını ve sefalet çekmesini öğrendim. 25'te başımdan bir otomobil kazası geçti. Çok aşık oldum. Hiç evlenmedim, şimdi askerim.”

BEKLİYORUM

Bekliyorum
Öyle bir havada gel ki,
vazgeçmek mümkün olmasın

O. VELİ


10 Kasım 1950 gecesi Ankara'da yürürken belediyenin kazıp kapatmadığı bir çukura düşer. İstanbul'a getirilir.
14 Kasım'da fenalaşır ve alkol koması teşhisi ile tedaviye alınır. Aslında beyin kanaması geçirmektedir. Komaya girer ve gece hayatını kaybeder. Rumelihisar Mezarlığı'nda toprağa verilir.

Gelenekçi Türk şiirinin yüzyıllardır süregelen kalıplarını yıkmış ve yenilikler yapmıştır. Garip akımının öncüsüdür;

"İstanbul'da Boğaziçi'ndeyim,
Bir garip Orhan Veli'yim."
...
diyen Orhan Veli Kanık.

Kısacık yaşamı maddi zorluklar ve sıkıntılar içinde geçen şair, hiç düşünebilir miydi acaba, şiirlerinin dilden dile dolaşacağını, kitaplarının ilgi göreceğini ve onu izleyen yüzlerce şairin çıkacağını...

BEDAVA

Bedava yaşıyoruz, bedava;
Hava bedava, bulut bedava;
Dere tepe bedava;
Yağmur çamur bedava;
Otomobillerin dışı,
Sinemaların kapısı,
Camekanlar bedava;
Peynir ekmek değil ama
Acı su bedava;
Kelle fiyatına hürriyet,
Esirlik bedava;
Bedava yaşıyoruz, bedava.

O. VELİ

Bugün aramızdan ayrılışını yıldönümü, ruhu şad olsun, toprağı bol olsun! Ve güzel bir şiiri daha.

KİTABE-İ SENG-İ MEZAR
I
Hiçbir şeyden çekmedi dünyada
Nasırdan çektiği kadar
Hatta çirkin yaratıldığından bile
O kadar müteessir değildi;
Kundurası vurmadığı zamanlarda
Anmazdı ama Allah'ın adını,
Günahkar da sayılmazdı.
Yazık oldu Süleyman Efendi'ye

II

Mesele falan değildi öyle,
To be or not to be kendisi için;
Bir akşam uyudu;
Uyanmayıverdi.
Aldılar, götürdüler.
Yıkandı, namazı kılındı, gömüldü.
Duyarlarsa olduğunu alacaklılar
Haklarını helal ederler elbet.
Alacağına gelince...
Alacağı yoktu zaten rahmetlinin.

III

Tüfeğini depoya koydular,
Esvabını başkasına verdiler.
Artık ne torbasında ekmek kırıntısı,
Ne matarasında dudaklarının izi;
Öyle bir rüzgar ki,
Kendi gitti,
İsmi bile kalmadı yadigar.
Yalnız şu beyit kaldı,
Kahve ocağında, el yaz işiyle:
'Ölüm Allah'ın emri,
'Ayrılık olmasaydı.'

O. VELİ KANIK
 
Toplam blog
: 480
: 2046
Kayıt tarihi
: 27.03.07
 
 

Üstkimliği ile insan, altkimliği yeterince kalabalık birisi; Eş, anne, öğretmen emeklisi. Doğa, H..