Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

13 Şubat '13

 
Kategori
Eğitim
 

Bir gecede öğretmen olmak!

Bir gecede öğretmen  olmak!
 

Branş atamaları uzmanlık gerektirir.


“Öyle şey mi olur?” demeyin.  Oldu işte. Sıkıntılar da beraberinde geldi.
“Norm kadro fazlası olduğu için, alan değiştirerek branşa geçen öğretmenler için “bir gecede öğretmen olmak” ne demek bilir misiniz?
Bisiklet binerken, hiç kullanmadığınız halde araba sürmek gibi bir şeydir. Branş dersinde programını, ne yapacağını, neyi, niçin, nasıl öğreteceğini bilemeyen öğretmenin durumunu hiç düşündünüz mü? Öğrencilerin karşısında yetersiz olmak ve suskun duruma düşmek, mahcup olmak ne demektir, bilir misiniz?
“Norm kadro fazlası olduğu için alan değiştirerek branşa geçen öğretmenler” bunlar. Geçtikleri alanda uzman değiller. Dahası o derslere ilk defa giriyorlar. Ne yapacaklarını bilemeden çok sıkıntılı günler geçiriyorlar.
Bu durumda olan öğretmenler çok dertli Oldukça sıkıntılı. Onlardan başarılı olmalarını beklemek boşuna. Alan değiştiren sınıf öğretmenlerinin kendilerini yetersiz hissettikleri, mutsuz oldukları sendikalar tarafından dile getirildi. Öğretmenler sınıf öğretmenliğine geri dönmek istediler. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) ise, sadece eski görev yerlerine dönmeyi kabul edenlere iptal hakkı tanıdı.
Hürriyet Eğitim’de okuduğum bu durumdaki öğretmenlerimizin şikayetlerinden birkaçını ve konuyla ilgili yapılan çalışmaları – konunun önemi açısından – sizlerle paylaşmak istedim.

Sinir hastası oldum.

A.Ö: Sınıf öğretmeniyken, bir teknik lisede bilişim teknolojileri öğretmeni olarak göreve başladım. Okula başlayınca yanlış tercih yaptığımı anladım. Hiç bilmediğim, görmediğim dersler. Şok oldum... Yan alanım bilgisayar, fakat bilgisayar ile bilişim çok çok farklı. İtiraz ettim, yanlış tercih yaptığımı söyledim ama kimsenin umurunda değil. Bunu düzeltmek çok mu zor? Sinir hastası oldum. Hizmetiçi eğitim alsam yine kalırım ama o da yok. 

Bir gecede İngilizce öğretmeni oldum.

A.S: 18 yıl sınıf öğretmenliği yaptıktan sonra okulum 4+4+4’ten dolayı ortaokul oldu. Başka bir yere gönderileceğim, düzenim bozulacak diye İngilizce branşına geçtim. Ama İngilizce öğretmenliği ile ilgili ne bir eğitimim, ne de deneyimim var. Bir gecede İngilizce öğretmeni oldum. Belki seçtiği branşa geçince daha başarılı olan sınıf öğretmeni vardır. Ama ben yapamıyorum. Öğrencime bir faydam yok. En azından alan değişikliği yapıp, pişman olan öğretmenlere eski alanlarına dönüş hakkı verilmesini istiyoruz. Madem ki 4+4+4 eğitimde kalite demek. O zaman mutsuz, işini yapamayan öğretmenlerle nasıl bir başarı sağlanabilir. Alan değişikliği yaptığı için mutsuz olan ve öğretmenliği bırakmayı düşünen çok sayıda öğretmen var. 

Öğrenci benden daha iyi matematik biliyor.

E.P: Alan değişikliği hakkından yararlanarak matematik öğretmeni oldum. Geçtiğim günden beri pişmanım. Öğrenci benden daha iyi matematik biliyor. Çalışmayla da yeterli olamıyorum. Öğrencinin sorusunu yanlış cevaplamaktan ya da cevaplayamamaktan korkuyorum. Çocuklara faydalı olamadığımı düşünüp vicdan azabı duyuyorum. Bu yakınmalar karşısında  ilgililer ne düşünüyorlar?

Norm kadro fazlası olduğu için, alan değiştiren öğretmenlere eğitim yolunun açıldığını Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü Ömer Balıbey açıkladı. Ömer Balıbey’in açıklamaları şöyle.

İlk olarak zihinsel engelliler öğretmenleri için başlatılan hizmetiçi eğitimlerin, bilişim teknolojileri ve beden eğitimi öğretmenlerine de verilmesi planlanıyor. Ayrıca sınıf öğretmenliğinden zihinsel engelliler öğretmenliğine geçenler için eğitim destek programı başlatıldı. Programın detayları, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü’nün internet sitesinde yayımlandı.

Fakat sadece zihinsel engelliler öğretmenlerine yönelik başlatılan eğitim desteği diğer alanlar için uygulanmadı.”

 

Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürü Ömer Balıbey, zihinsel engelliler öğretmenlerine verilen eğitimin gerekçesini şöyle anlattı: “Bakanlığımızda çalışan zihinsel engelliler öğretmeni sayısı maalesef ihtiyacı karşılamıyor. Bu alandan mezun olanların tamamı istihdam edilse dahi öğretmen açığını kapatmak mümkün olmuyor. Bakanlığımız zihinsel engelliler sınıf öğretmeni ihtiyacının karşılanması için gönüllülük esasına dayalı olarak norm kadro fazlası sınıf öğretmenlerinden branş değişikliği yoluyla zihinsel engelliler sınıf öğretmenliğine atama yaptı. Bu kapsamda atanan öğretmenlerin yeni alanda görevlerini daha verimli yapabilmeleri için destekleyici bir eğitim almalarına ihtiyaç duyuldu. Öğretmenlerden bize ulaşanlar da eğitim taleplerini bildirdiler. Ancak biz de atama yapıldığı günden beri böyle bir eğitimi planlamak için çalışmaya başlamıştık.”

 

Eğitim programları sürüyor

Balıbey, diğer branşlara geçen öğretmenler için de eğitim programı çalışmalarının devam ettiğini belirterek “Bilişim teknolojileri ve beden eğitimi öğretmenlerine de eğitim vermeyi planlıyoruz. Bu konudaki çalışmalarımız devam ediyor. Çalışmalar tamamlanınca daha aydınlatıcı bir açıklama yapmamız mümkün olacak” diye konuştu. 

 

Zihinsel engelliler öğretmenleri uzaktan eğitim aldı

Zihinsel engelliler öğretmenleri için hazırlanan programın 28 Ocak-13 Eylül arasında yapılmasına karar verildi. İki aşamalı uygulanacak eğitimin ilk 60 saatlik bölümü uzaktan eğitimle verildi. 28 Ocak’ta başlayan çalışma, 8 Şubat Cuma günü tamamlandı.

 

Öğretmenler belirlenen okullarda eğitimlere katıldı. Katılamayanların ise,http://uzem.eba.gov.tr internet adresinden, kendi imkanlarıyla videoları izleyebilecekleri duyuruldu. Eş zamanlı eğitimler, YEĞİTEK tarafından kayıt altına alındı ve 29 Mart’a kadar yine aynı internet adresinden yayınlanacak.

Eğitime katılan öğretmenler, 1-5 Nisan tarihleri arasında YEĞİTEK tarafından yapılacak online değerlendirme testini alabilecekler. Bu testten başarılı olanlar, eğitimin geri kalan kısmı olan 120 saati tamamlamak için yüz yüze eğitime katılabilecekler.” Açıklamalar böyle.

Kişilerin uzman oldukları sahalarda görevlendirilmeleri, onların alanlarında verimli olmalarını ve performanslarını artırdığı unutulmamalıdır.

Yıllarca öğretmenlik ve Bakanlık müfettişliği yapmış bir eğitimci olarak Norm kadro fazlası olduğu için, alan değiştiren öğretmenlerin sorunlarının acilen  çözümlenmesi  gerektiğini  bir kez daha  yineliyorum. 

 

Sevgiyle kalın. Saygılarımla.

 

 

Ali İhsan ÖZÇAKIR

MEB. Başmüfettişi ( E )

e-mail: aliihsanozcakir@hotmail.com

 
Toplam blog
: 172
: 4867
Kayıt tarihi
: 07.04.09
 
 

50 yıllık eğitimciyim. İngilizce öğretmenliği ve Bakanlık müfettişliği yaptım. Bunca yıllık eğiti..