Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

24 Nisan '13

 
Kategori
Kültür - Sanat
 

Bir H.Rıdvan Çongur vardı

Bir H.Rıdvan Çongur vardı
 

H.Rıdvan Çongur ( 26 Temmuz 1932- 14 Mart 2013 )


Araştırmacı şair, yazar H. Rıdvan Çongur'u da  yitirdik. Son bir iki yıldır sanat ve kültür dünyamızdan birçok kayıplarımız oldu. Hulki Aktunç, Didem Madak, Ahmet Uysal, Ömer Lütfi Akat, Esin Afşar, Ekrem Bora, Güngör Gençay, Metin Serezli, M. Ali Birant, Ferdi Özbeğen, Mucap Ofluoğlu, Prof. Dr. Toktamış Ateş, Osman Giray, A. Rahim Karakoç, Burhan Günel, Baykal Kent, Ayhan Alpman, Güngör Dilmen, Neşet Ertaş, Kâmil Sönmez, Müslüm Gürses, Nilgün Atılgan, Fahri Ersavaş, Erol Günaydın ve yakınlarda kaybettiğimiz M. Kemal Yılmaz ve sökeli şair Fahri Sevil. Bunlar sanat, kültür, edebiyatımızda, tiyatro ve türkülerimizde her biri kendi alanında derin izler bırakıp göçüp gittiler.

Yaklaşık bir ay önce şair, gazeteci araştırmacı yazar İsa Kayacan’ dan bir acı haber aldım. Bana gönderdiği bir yazızısında H. Rıdvan Çongur’un vefatını yazıyordu. 14 Mart 2013 Perşembe günü aramızdan ayrıldığını yazıyordu.  Üzülmemek elde değildir. Bu haberi Elazığ’dan yine yazar dostum Mehmet Şükrü Baş’da doğruluyordu. O’ da  H.Rıdvan Çongur’un vefatını  bir yazısında yazıyordu.

Ben H. Rıdvan Çongur’u ilki kez Elazığ’da Uluslarlararası Hazar Şiir Akşamlarında görmüştüm. O günlerde yanımızda Bekir Sıtkı Erdoğan ve Hüseyin Yurbak’ta vardı. Sonraki yıllarda Hüseyin Çolak Yurdabak’ı da yitirdik.  Ben en son H. Rıdvan Çongur’u 21 Mayıs 2010 yılında SAKÜDER’in bana verdiği bir armağan dolayısıyla Ankara’ya gitmiş ve o gün öğleden sonra İLESAM’da yapılan bir şiir etkinliğinde şair, yazar Rıdvan Çongur’u görmüştüm. Hatta o gün bana yeni çıkan bir şiir kitabını imzalı olarak armağan etmişlerdi. Sesler ( şiirler )adını taşıyan bir şiir kitabı idi…

H.Rıdvan Çongur, 26 Temmuz 1932, Bilecik doğumlu. İlköğrenimini Şanlıurfa’da başlayan H.Rıdvan Çongur Ankara Necatibey İlk olkulundan sonra Ankara Orta Okulu, Eskişehir Lisesi ( 1950 ), Ankara Univeritesi, İlahiyat Fakültesi ( 1962 ), çalışma hayatına 1959 yılında Ankara radyosunda başladı. TRT İl Radyoları veTransripsiyon Servisi ve Söz  Yayınları şefi,TRT İl Radyoları  müdürü, program uzmanı, Diyarbakır İl Radyosu müdürü,program  müşaviri, bakan müşaviri, DPT yayın temsil müdürü gibi   üst görevlerde bulunuldu.  1982 yılında emekliye ayrıldı. On beş yıl kadar Anadolu, Gazi, Selçuk Üniversitelerinde öğretim görevlisi olarak çalıştı. TRT.'de  kırk yılı aşan yayıncılık hayatında adını verdiği “Açık Oturum”, “Sorun Söyleyelim” Büyük Nutuk, “Elli Yılda Elli Ozan” Televizyon gibi proglarda   dini  programlar  yaptı.

H.Rıdvan Çongur yazı hayatına 1950 ‘de başladı. Anadolu'da yayınlanan birçok  sanat, kültür dergilerinde ve gazetelerde   şiir ve yazılar yazdı.Bunlar arasında Sakarya, Türk Sanatı, Kudret, Millet, Cumhuriyet,. Yeni  Gün, Milliyet, Tercüman, Hergün, Adalet ve İktisat gibi gazetelerde, Türk Yurdu, Varlık, Hisar, Çağrı, Töre, Türk Dili, Milli Kültür, TRT,  Karınca, Eğitim, Günce ve Türk Edebiatı gibi dergilerde şiir ve yazılarıyla göründü. Biyografi çalımalarından örneğin Âşık Veysel, Remzi Oğuz Arık, Orhan Şaik Gökyay, Ahmet Tufan Şentürk, Ahmet Mühip Dranas, gibi eserle yazdı.

Yayımlanmış yapıtlarından bazıları:   Ses (  2001 )2. baskı (2005 ),Özelleştirmede Aşırı Davranılmış mıdır? ( 1963 ),Dil Tartışmaları ( 1964 ),Hukuk Dilinde Özleşme ( 1965 ),Söz Sanatı ve Güzel Söz Söyleme( 1999 ),Dil ve Edebiyat Tartışmaları ( 2001), Anı olarak: Tevfik İleri (1986), Remzi Oğuz Arık’a Armağan ( 1986 ),90. Yıldönümünde Remzi Oğuz Arık ( 1989 ),İlhan Geçer’ 50.Sanat Yılında (1989), Ahmet Tufan Şentürk (1997), Doğan Kasaroğlu ( 1998 ), Adnan Öztrak (1999 ) Ahmet Kutsi Tecer ( 2001),Orhan Şaik Gökyay ( I-II- III, Nail Tan ile birlikte ( 2002–2005 ), bunlardan başka plak, ses, kaseti TV ve Video çalışmaları vardır.

Sevgili H.Rıdvan Çongur ve yukarıda aramızdan  adı geçerlerle  birlikte cümlesine  Allah’tan rahmet diliyor ve sevenlerine aile fertlerine başsağlığı diliyorum. Mekanı cennet olsun diyorum.

Sözümü Onun bir şiiriyle bağlamak istiyorum:

OHRİ’DE ZAMAN

             I

Gün sularla uyandı Ohri’de

Zaman dalgalarla

Birgitti, birgeldi…

Herdalgatekrarlananbir cümle;

Arada çevireni olmadan,

Konuştu Ohri benimle…

***

Tarihte kalma bir meydan,

Meydanın ortasında ulu bir çınar.

Evler eski, sokaklar dar,

Türkü türkü akan vardar

Gelin güzelliğinde ova…

Gümüştenaydınlığa uzanan zaman

Ya göm karanlığına beni,

Ya kucakla, yakurtar!

***

        II

Bir sıcak ki eşi görülmemiş

Kıpırdayan nedal,neyaprak….

Kıyıda dolaşan Makedon karı- koca

Birkaç da küçük çocuk;

Böyle başladı yolculuk.

***

Yapabilsek diyorum, hani

Dalsak suların derinliğine,

Geçmiş zamanı hatırlasak bir bir,

Bu sular bize neler söylerdi,

Neler anlatırdı kimbilir?

***

            III

Sağ yanımda Ohri Kalesi

Kitabe sökük, kapı kanatları eski,

Zamana yenik düşmüş her taş,

Esenrüzgar, yağan yağmur, düşen kar,

Hep birlikte kemirip durmuşlar!

Kanatlaraçık, duvarlaryıkık;

İçinde neyaşayan bir canlı,

Ne de insan var artık.

***

Merdivenlere tırmandım, adım adım

Oturdum basamaklardan birine.

Tanıdık sıcak kucaklayan

Birhali vardı taşın.

***

Konuştuk taşla taşlaşan zamanı,

 Neler neler anlattı, bana hertaş

Yaşanan, geridekalan yüzyılları,

Gün gün, saat saat…

Dündenbugüne yaşanan güzellikleri,

Geçmişte kalan çirkinlikleri!

Anlattı yavaş yavaş…

H.Rıdvan ÇONGUR


Türk Edebiyatı, Haziran 1999

Geniş bilgi: Türkiye Edebiyatçılar ve Kültür Adamları

Ansiklopedisi Haz: İhsan Işık, Cilt: 3. Elvan Yayınları,Ankara,

 2006.s.963–964

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..