Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

01 Ekim '12

 
Kategori
Engelli Eğitimi
Okunma Sayısı
442
 

Bir İşitme Engellinin Topluma verdiği Dersler

18. BÖLÜM

HAYATIMIN 20 YILI ASLINDA NE DİYOR? ı

Buraya kadar hayatımın 20 senesini anlattım sizlere.

Bu 20 yıllık hayat 45 yıllık hayatımın sadece bir kısmı bu hayat mücadelemden alınması gereken dersler vardır. Bu dersleri  “biz anlamadık” diyenlere kitabımın sonunda bir de  ayrıntılı olarak anlatmak istedim. Umarım faydalı olur.

İŞİTME ENGELLİLERİN ALMASI GEREKEN DERSLER

1- İşitme engelli olsak da, sonradan  veya doğuştan  işitme engelli olsak da, güçlü ve zayıf yönlerimizi  bilmeliyiz. İşitme engelli olsak da çok okuyarak ve anlayana kadar okuyarak  benim gibi iki sene kalsanız da sonradan sizlerde  başarılı olursunuz. Şu ana hayatınızın neresinde olursanız olun, eğer okumanın önemini anlarsanız, okumaya başlarsanız gelişirsiniz.

2- İşitme engelliyim, konuşma engelliyim bahanelerine sığınmadan  istersek önce okuma, sonra da varsa yazma yeteneğimizi geliştirerek hiç olmazsa kendimizin başkalarına muhtaç olmadan, kendi ayaklarımız üzerine  yaşamasını öğrenebiliriz. “Zenginlik çok şeye sahip olmak değil az şeye  muhtaç olmaktır”  Bizler kendi başımıza hayatımızı devam ettirirsek  o zaman zenginiz demektir.

3- Başkalarının ne dediklerine bakmadan, olumsuzluklara kulak asmadan bizleri seven ve destekleyen, moral veren olumlu düşüncelerle bizi daha güzel geleceğe  ulaştırmak için çaba harcayanların yanına daha sık gidersek hayat bize güzel gelir. Güzelliklere odaklanmak lazım.

4- Anne ve babalarımızın bizim için ne kadar çaba harcadıklarını anlayarak onları daha çok sevmeliyiz ki bizlere destek olsunlar

5- Bizleri desteklemeyenlerden çok destekleyen anlayan ve derse katılımızı sağlayan öğretmenlerimize  sevgimizi ve saygımızı artırırsak onlarda bize daha çok yardım ederler. Bizimle ilgilenmeyenler aslında kendileri ile de ilgilenmiyorlar demektir. Engelli ile ilgilenmeyen, onu anlamayan belki vücudunda değil ama bizim görmediğimiz başka yerlerinde engelleri vardır . Öyle düşünelim.

6- Hayata tüketmeye değil, engellere rağmen üretmeye  geldiğimizi duymasak da hissederek üretmek, hiç olmazsa sevgi üretmek ve insanlara yük olmamak, onlara sevgi üretimi ile destek olmaya bakmamız lazım.

7- Ezilmemek için gücümüz ve imkanımız varsa eğitimimizi Üniversiteye kadar tamamlamamız hayatta ezilmememiz için bir sebep olur.

8- Yeteneklerimizi her türlü engellere rağmen geliştirmek ve insanlığın yararına sunmak için bıkmadan belki de on yıllar boyu devam ettirmemiz lazım.

9- Beynimiz çalışıyorsa bizim de işitmediğimiz halde normal okullarda okuyabileceğimizi çok çalışarak insanlara göstermeliyiz. Gerçi kimseye kendimizi ispat etmek zorunda değiliz ama görmek istemeyene de çalışmalarımızla göstermek boynumuzun borcudur.

10- Hayat devam etmekte ve bizler de başarılı olmaya ve kim ne derse desin başarılı olmaya devam etmeliyiz.

ANNE VE BABALARA DERSLER

1- Çocuklarımız  sadece işitme engelli. Zekası normal işitme engellilerin çoğunun ve  onları mümkünse insanlardan kaçırmadan imkan varsa normal okullarda okutmaya, başarılı olmaları için arkadaşları ile, öğretmenleri ile  diyalog kurarak  arkadaşlarından geri kalmamasına dikkat etmeli.

2- İşitme engelli okulu yoksa da normal okullarda, sağlam insanların okuduğu dersi işitme engelli daha çok okursa başarısı da artar.

3- Çocuklar bir sene okulda kalında hemen  her sene kalacak zannetmemeli “ oğlum, kızım bu sene kaldın ama gücün yerinde seneye başarılı olursun” diyerek moral vermek gerekmektedir. Ne kadar çok moral o kadar  başarı demek. Sabırlı olmak her işin başıdır tabii ki

4- Engelli çocuklara sadece anne ve babalar ile kardeşler değil, akrabalardan da en az bir iki kişi destek verir ve başarılı olacağına inanırlarsa çocuğun başarısı artar. Anne ve babamla onlara destek olan Osman amcanın  desteği beni zirveye taşıdı.

5- Akraba ve komşuların çocuklarımızı küçümsemesine ve alay etmelerine asla müsaade etmemeliyiz. Alay eden olursa o zaman onları uyarmalı ve çocuklarımıza alaylardan sıkılmamalarını tavsiye etmeli ve bunu da sabırla anlatmalıyız.

6- Çocuklarımızla hangi öğretmenlerin ilgilendiklerini tespit ederek  bu öğretmenleri sık sık ziyaret ederek eve davet ederek değer verdiğimizi hissettirerek onların çocuklarımızla daha çok ilgilenmesine sebep  olabiliriz.

7- Çocuklarımızın okulda çalışkan ve çocuklarımıza yardım edeceğine inandığımız  öğrencilerle yan yana oturarak onlardan not almasını  sağlayabilir. Çocuklarımızla ilgilenen öğretmenlerle olduğu gibi çocuklarımızla ilgilenen ve onlar üzerinde olumlu izlenim bırakan arkadaşlarına sevgi ve ilgimizi de eksik etmemeliyiz.

8- Ödevlerinde  faydalanmaları için arkadaşlarından geri kalmamaları için ana ders kitaplarından ve yardımcı ders  kitaplarından faydalanması için kaynak temin etmeye çalışmalıyız. Onun kitap okumasına, gelişimine destek olacak bir dergi takip etmesine zemin hazırlamalıyız. 

9- Çocuklarımızın işaret dili dışında  dudak okuma  ve  iletişiminin güçlenmesi için yaşıtları ile sık sık diyalog kurmasına zemin hazırlamalı toplum içinde yaşamaları için destek sağlamalıyız. Yani toplumdan ne uzak tutmalı, ama kötü alışkanlıklar kazanacak mekan ve arkadaşlar edinmemesi için de  çaba harcamalıyız .

10- Onlara göstereceğimiz her sevgi ve ilgi mutlaka başarı olarak geri dönecek ve sevgimizi ve ilgimizi esirgemezsek anne ve babaların hayal bile edemeyeceği başarıları benim hayatımda olduğu gibi çocuklarımızın başardığını  görerek mutluluk duyarız. Umarım bu tavsiyeler işitme engelli çocukların anne ve babaları ile yakınlarına ders olur…

İŞİTME ENGELLİ ÖĞRENCİSİ OLAN ÖĞRETMEN VE OKUL İDARECİLERİNE TAVSİYELE

1. İşitme engelli öğrenciler asla geri zekalı olmayıp hatta içlerinde üstün yetenekli ve  zeka seviyesi yüksek olanlarda vardır. İşitme engelli öğrenciler normal okulda iseler kesinlikle özel ilgi beklemez, ama sınıfa sorulan soruları anlamak ve biliyorsalar cevaplamak isterler. Bu yüzden öğrencilerin derse katılımı için öğretmenler zaman zaman özel sorular sorarak derse katılımını sağlayabilirler.

2  İşitme engelli öğrencileri, öğretmenler çalışkan ve sorumluluk sahibi öğrencilerin yanına oturtarak notlarını alırken işitme engelli öğrenciye yardım etmesini telkin edebilirler. İşitme engelli öğrencilere dersi anlamadıklarını sık sık sorabilirler.

3. İşitme engelli öğrencileri zaman zaman işitme engeline rağmen başarılı olmuş insanlarla tanıştırarak onların hayat tecrübelerinden faydalanması sağlanabilir.

4. İşitme engelli öğrenciler dersi bilmedikleri zaman alay etmeden, bilememin de bilmek kadar doğal olduğunu ama öğrenmek lazım olduğunu  tavır ve davranışlarla göstermek gerekir.

5. Nasıl ki öğretmen bir öğrenci derste bir soruyu bildiği zaman  aferin alıyor ve ödüllendiriliyorsa işitme engelli çocukta övgüyü hak eder. Bazı öğretmenler ön yargılı olarak  ödülde cimri cezada cömert olarak yanlış tavır sergiler bu işitme engelli öğrenciyi o öğretmenden soğutur.

6. İşitme engelli öğrencileri öğretmen çocuğu gibi sever imkanı varsa evine davet eder, yardımcı kaynaklar, not, soruları bildiği zaman ona kalem defter gibi hediyeler vererek onun dersi ve öğretmeni sevmesini sağlayabilirler.

7. İşitme engelli öğrenci normal okulda okuyorsa  sınıfta öğretmenler engellilerinde normal insan olduğunu ve  diğer öğrenciler kadar onlarında eğitim hakkı  olduğunu engellerinden dolayı derste zorlanan engellilere yardım etmenin bir insanlık görevi olduğunu ve  iyiliklerin mutlaka ödüllendirileceğini, başkaları ile alay edenlerin de cezasız kalmayacağına vurgu yapabilirler.

8. öğretmen işitme engelli öğrencinin okulda olan yakınları ve aileleri ilke sık sık diyalog kurarak okulu ve arkadaşlarını sevmesini ve  sorunları aşmaya yardım  etmelerini isteyebilir.

9. işitme engelli öğrencisini seven öğretmen engelli haklarını öğrenerek işitme engelli öğrencisine ve ailesine bu konuda bilgi vermelidir. YGS ye girerken rapor alınması gibi..

10. İşitme engelliler de sever ve sevilmek isterler öğretmenler  sevgi  ve ilgiyi esirgemeden işitme engelli öğrencilerini de bilgi ile dolmasına sebep olurlarsa onlara yardım etmenin sevincini yaşarlar.

TURAN YALÇIN -TOKAT

Bu yazı yakında çıkacak olan  hayatımın 20 yılını anlattığım  ANNE SESLER NEREDE kitabımın son bölümüdür 

gülsen tunçkal bu blog'u önerdi.

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
 
 

Ne güzel bir öğüt bizlere bu yazınız Turan bey; emeğinize sağlık engel ne engelli kim aslında çok tartışılacak konular, kitabınızın çıkıyor olmasına sevindim okuru bol olsun dilerim. selamlar

Cemile Torun 
 02.10.2012 21:27
Cevap :
selamlar ilginize çok sag olun cemile hanım engellilik tolum tarafından algılanmayan bır durum bızde ınsnalardan faydalanma yerıne alay etme daha on planda toplumun cahilliği de bundan öğrenmeyi bilememmiz tekrar cok sag olunuz   03.10.2012 6:47
 

Merhaba... Bu derli toplu bilgiler için teşekkür ederim... Saygılar...

KUYUCAK 
 01.10.2012 11:59
 
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 1075
Toplam yorum
: 339
Toplam mesaj
: 293
Ort. okunma sayısı
: 1514
Kayıt tarihi
: 28.12.07
 
 

1967 Tokat'ın  Pazar ilçesi doğumluyum. İşitme engelliyim. İstanbul Üniversitesi iktisat Fakültes..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster