Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

17 Mayıs '11

 
Kategori
Kitap
 

Bir kadın hikayesi.....

Bir kadın hikayesi.....
 

Tarihi seviyorum ne kadar hüzünlü olursa olsun ….  

Son zamanlarda “kadın hikayelerini “ daha bir okur oldum. Çoğu hak ettiği değeri kazanamamış hatta ölümünden sonra tanınmış olan kadınların hikayelerini.  

“Mozart” dediğim zaman hepiniz haklı olarak Avusturya’lı dahi müzisyen Wolfgang Amadeus Mozart ‘ı anlarsınız . Ama benim burada size bahsetmek istediğim kişi Amerikalı bir yazar Nancy Moser ‘in kaleminden okuduğum Nannerl ( Maria Anna) Mozart .  

Tanıyor musunuz ???  

Ben henüz tanıştım. Müziği seven, Mozart ‘ı dinleyen ve seven bir müziksever olarak cahilliğimi gerçekten mazur görün ama ablası ile ilgili ilk defa detaylı bir bilgi sahibi oldum.  

1751 Salzburg doğumlu Nannerl Wolfie ‘nin ( Wolfgang) beş yaş büyük ablası . Hikayesini okurken çok üzüldüm. Fırsat verilse Wolfgang kadar ünlü olabilecek ve en az onun kadar dahi olan bir kadının hikayesi idi bu. Yaşadığı dönemde ilk bayan amatör orkestra üyesi olarak tarihe geçmiş, daha on yaşında imparatorlara, prens ve prenseslere çeşit çeşit ülkede kardeşi ile beraber konser vermiş, güçlü, sevecen ve uysal bir kadının hikayesi .  

Yaşam tarihin hiçbir evresinde biz kadınlara erkeklerle eşit şartları tanımadı . Şimdi bana kızıp “feminist” olduğumu iddia edecek bir çok insan çıkabilir. Ama lütfen etrafınıza bir bakın bazı mesleklerin bir çoğunda kadın sayısı erkek sayısına oranla maalesef çok az.. Ülkemizde bu okuma oranından bile belli oluyor değil meslek sahibi oranı.  

Nannerl 1700’lü yıllarda bu çabayı sarf etmiş cesur bir kadın. Düşünün ki o tarihlerde otuzlu yaşlara kadar evlenmemiş !! Sonrasında kaderine razı olup evlenmişse de beş çocuk sahibi dul bir adamla yapmış bu işi.  

Hayatının ilk yılları kardeşi ile beraber ülke ülke gezerek resital vermiş olan bu kadın maalesef birazda babasının Wolfgang ile daha çok ilgilenmesinden dolayı beste yapamamış ( daha doğrusu izin verilmemiş), konserlere çıkartılmamış ve sırf kadın olduğu için evde müzik dersi vermekle yetinmesi istenmiş. Ve nihayetinde onun için çizdikleri yol belli – evlenecek -  

Nannerl müziği istediği profesyonellikte yaşayamadığı gibi maalesef hayattaki tek aşkı ile de evlenemiyor, müsaade edilmiyor çünkü.  

Ancak yaşama karşı ümidini yitirmiyor ve mücadeleden vazgeçmeyerek eşinin çocuklarının eğitimini üzerine alıp onların daha iyi bir geleceğe sahip olmaları için çaba sarf ediyor. Onları bin bir güçlükle okula kaydettiriyor , çağının entelektüel ölçülerinde eğitilmesi için bizzat uğraşıyor hatta bunun "yaşam amacı" olduğunu söylüyor.  

Nannerl … Hiç tanınmamış bir deha …. Bir kadın ……  

Yazar Nacny Moser kitabın son sözünde ; “Tanrı’nın Nannerl’e birinin onun öyküsünü yazdığını söylemesini isterdim “ demiş….  

Ve ben de canı gönülden diliyorum ki “ Tanri umarım ona öyküsünü okuyan birilerinin olduğunu söyler ve böylece müzik yapamadığı için akıttığı onca göz yaşı ve üzüntü birazcık olsun hafifler”  

NOT : Okumak isteyenler için “ Gölgede Bir Yaşam” Nancy Moser.  

 

 

 

 

 
Toplam blog
: 200
: 959
Kayıt tarihi
: 21.04.08
 
 

Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Arkeoloji Bölümü mezunuyum . Maalesef bir tak..