Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

03 Kasım '10

 
Kategori
Kitap
 

Bir Kitap: Sonbahara Çeyrek var...

Bir Kitap: Sonbahara Çeyrek var...
 

Irmağı güldüren dere

Nehri güldüren ırmak

Denizi güldüren nehir

Ya beni?

Toprağı besleyen yağmur

Çiçeği besleyen toprak

Yağmuru besleyen bulut

Ya beni?

Bir bakış

Bir tebessüm

Bir avuç sevgi bana

( Sonbahara Çeyrek var. S. 74 )

Bu ufak ama manidar dizelerle şairlerimize, şiir severlere merhaba, günaydın diyorum bu sabah. Bu özgün ve manidar dizelerin sahibi Abidin Güneyli’dir. Bugün bu köşemde biraz ondan söz etmek istiyorum.

Abidin Güneyli soyadı gibi bize güney illerimizden Adana’dan, Antalya’dan ve Mersin’den seslenen bir şiir sevdalısıdır. Mersin’de bir grup arkadaşlarıyla birlikte bir araya gelerek, Mersin’de Şairler ve Yazarlar ( MEŞYAD) derneğini kurmuş, bu yola gönül vermiş bir sanat ve kültür eridir.

Anadolu’da yapılan birçok sanat ve kültür etkinliklerinde Abidin Güneyli’yi bulmanız, görmeniz mümkündür. Örneğin ben şahsen gittiğim Adana, Ankara, Aydın, Nazili, Isparta, Balıkesir, Kütahya, Simav, Kütahya, Domaniç, Kütahya, Tünçbilek, Manisa / Salihli en son katıldığım Bodrum / Pedasa şiir etkinliklerinde hep Abidin Güneyli ile birlikte bir araya geldik. Yani uzayda bile bir şiir etkinliği olsa Abidin Güneyli, ne yapar yapar, merdivenler kurar ve oraya mutlaka ulaşır, gider, ben ona, izin verirlerse şiirimize sevdalı, âşık, kültür, sanat delisidir diyeceğim. Gerçi bu fakir de ondan pek geri kalmıyor ya…

Şu anda masamın üzerinde bulunan iki önemli eseri vardır. Maki Kültür ve Sanat Edebiyat Dergisi, diğeri “Sonbahara Çeyrek Var “ adını taşıyan şiir kitabıdır.

Mersin’e MEŞYAD / Derneklerinin bir yayın organı olan Maki Dergisi’ni 14 yıldır bütün kısır imkânsızlıklarına rağmen yaşatmaya çaba gösteriyorlar. Aslında bu zamanda bir dergiyi yaşatmak da zor iştir. Oysa Abidin Güneyli ve arkadaşları sanatımız vekültürümüz adına Mersin'de güzel ve yararlı çalışmalar yapıyorlar.Onları kutluyorum. Maki'nin yayın kurulunda: Nafiz Nayır, Zehra Üçgül, Günay Özdemir, Mustafa Doğan, Atifet Gezek, gibi sanatımıza gönül veren arkadaşlarını da burada anmak ve kutlamak istiyorum.

Şimdi bu güzelim MAKİ’ ye ve yazı ailesinin tümüne sağlık ve uzun ömürler dileyerek, onu bir yana bırakıyor ve Abidin Güneyli’nin “SONBAHARA ÇEYREK VAR” şiirler kitabına dönmek istiyorum.

Ahmet Güneyli’nin bu şiir kitabı, Mart 2006 yılında 1000 adet Mersin’de Koliden Yayıncılık ve Matbaacılık tesisleri arasında basılıp günışığına çıkarılmıştır. Kitap tertemiz bir kapakla 160 sayfadan ibarettir. Dizgi hazırlığı Fatih Bingöl tarafından yapılmıştır. Kitabın ön kapağında Karekşi’de bir ağacın resmiyle sergilenmiştir. Kitabın arka kapağında bir saat akranı ve dört mevsim gösterilmiştir.

Demek ki yaş itibariyle şairimiz Abidin Güneyli Sonbahara çeyrek kala yaşının içindedir. Şairimize sağlıkla uzun ömürler diliyoruz. Sonbahar mevsimi her şairi ve yazarı etkilemiş bualanda bir çokeserler ortayae çıkmıştır. Örneğin Mehmet Rauf'un Eylül romanı budönmin eseridir. Bu dönemde bir yaprak dökümü gibi hüzün dolu şiirler çıkıyor ortaya.

Kitabın son söz bölümünde Abidin Güneylinin daha önce yayımlamış olduğu şiir kitaplarından söz ediyor. Kırk Bahar Geldi, Geçti ( şiir), Beş Bahar Daha Geçti (şiir), Elma Şekeri ( şiir), Toplu ( İğne ( Mini Şiirler, ) Pamuklu Şeker ( mini Şiirler ), gibi şiir kitaplarından söz ediyor.

Abidin Güneyli 1947 doğumludur. Orta ve lise öğrenimini Osmaniye’de, daha sonra Ankara’da Ticari İlimler Akademisi ve Kamu Yönetimi Bölümü’nden mezun olmuştur. Çeşitli kurum ve Kuruluşlarda devlet memurluğu gibi görevlerde bulunmuş ve en son 1996 yılında emekli olmuştur. Halen Mersin’de sanat ve edebiyatla uğraşıyor ve yazmayı sürdürüyor. Bir ara Belediye Meclis üyeliğini de yaptı.( 1999 -1993), Mersinde haftalık olarak yayınlanan İstikbal gazetesinde Topuz İğne başlığı altında yazılar yazmaya devam etmektedir.

Abidin Güneyli, şiirlerinde içinden geldiği yazmaktadır. Şiirlerinde kimi zaman serbest ve kimi zamanda düzenli ölçülü, sağlam uyaklı ve yaşayan bir Türkçeyle yazmaktadır. Şiirinde kullandığı olarak dil, sade, yalın, duru ve yaşayan Türkçeden yanadır. Yabancı sözcülere asla iltifat etmemektedir.

Aşkı, sevdayı iyi bilen ve şiirlerinde zaman zaman kullanan Abidin Güneyli doktorlardan ilgi, yakınlık bekliyor. Bir sevgi reçetesini istiyor ve şunları vurguluyor Sevgi Reçetesi başlı şiirinde:

Hastayım yolunu bekler özlerim

Ne parada ne de pulda gözlerim

Her an duygulanır dalar gözlerim

Doktor reçetene biraz sevgi yaz

Bir gün olur hatır sorulur derdim

Herkese dost olup sevgimi verdim

Yunus’a duyulan aşka özendim

Doktor reçetene biraz sevgi yaz. ( .s. 105 ).

Dikkat ederseniz yukarıdaki iki dörtlükte görüldüğü gibi Abidin Güneyli sözcükleri yerli yerine istif etmesini ustalıkla kullanmasını biliyor, hatta “gözlerim” sözcüğünü iki ayrı manada kullandığını da görüyoruz. Ne para dane malda benim gözlerim, her an duygudalar gözlerim”diyor. Böyle sözcüklere edebiyatımızda cinaslı uyak ( kafiye) diyoruz. Bu şiirde kullanılan uyaklar ( kafiyeler) ve şiirdeki düzenlenen hece ölçüsü yerliyerine ustaca kullanılmıştır. Serbest şiirde başarılı olduğu gibi aynı ölçüde halk şiiri tarzında yazdığı güzel ve manidar şiirlerini bu kitapta görmek olasıdır.

Şair Abidin Güneyli kimi zaman şiirlerinde Karacaoğlan’ı, Âşık Kerem’i, Yunus Emre’yi ve son çağın büyük halk ozanı Âşık Veysel’i de anımsatan ( hatırlatan ) duygu ve düşüncelere önem verdiğini görüyoruz. Kimi şiirlerinde bu değerli ozanlarımıza kalıcı göndermelerde de bulunuyor. Örnek olarak VEYSEL’İM adını taşıyan şiirinde şunları vurguluyor ozanca:

Çektin gittin yaşlı kara toprağa

Gözlerimiz yolda kaldı Veysel’im

Can gelmiyor artık yeşil yaprağa

Geri dönüş var mı söyle Veysel’im.

Derde deva serin Sivas havası

Sivrialan Köyü köyün en hası

Veysel adı duyulunca kiri, pası

Silinir mi yüreklerin Veysel’im

( .s.115)

Ahmet Güneyli içinde yaşadığı toplumun geleneklerine, inançlarına ve kullandığı dilini de saygılıdır. Bu amaçla şiirlerini yazıyor. Kitabının son sayfalarında( s.160 )’ta şiirleri hakkında şu görüşlerini belirtmeden edemiyor: “Şiirlerimde hep yaşadığım dönemde anlaşılmayı hedefledim. İstedim ki şiirlerimi çocuklar da gençlerde okusun, alasın. Bu sebeple yoğun imgelerden hep kaçtım. Mümkün olduğunda günümüz Türkçesini kullanmaya çalıştım. Halkan hiç kopmadım, Hep halkın içinde oldum., Halkın kullandığı yaşayan dili kullandım” diyor. Ve sonradan sözlerini şöylece noktalıyor: “Sonbahara Çeyrek var” son şiir kitabım olacak. Şiir yazmadan yaşamak çok zor ama bu son kitabım olacak” diyor.

Ben Abidin Bey’in bu son cümlesine katılmıyorum. Abidin Güneylinin daha yapacağı çok işleri var. Hemen gitmek yok. Ondan daha nice eserler görmek istiyoruz. Allah’tan sağlık ve uzun ömürler diliyoruz…

Şair Ahmet Güneyli, Adana, Osmaniye ve Mersin gibi şairlerin, ozanların ve yazarların harman olduğu yerden geliyor. Bu son şiir kitabında derli, toplu şiirimizin gerçek denizinden şiirler oya gibi, dantel gibi oylum oylum işlenen şiirler okuduk. Acılarını, özlemlerini, sevgilerini, aşklarını, yalnızlıklarını, insanca dostluklarını bu şiir kitabında sanatçı duyarlığıyla ortaya çıkarmıştır. Ayrıca içinde yaşadığı toplumun geleneklerine, göreneklerine, inançlarına saygılıdır, “ ben halk adamıyım, halktan kopuk yaşayamam” diyor.

Şiirlerinde yazarken ince eleyip ve sık dokuyor, bu inançla buradan yola çıkarak düzenli bir şiir poetikası bağlamında yarınlarımıza kalıcı şiirler sergiliyor. “Sonbahara Çeyrek var” şiirler adını taşıyan kitabı keyifle okuduğumu söylemek isterim.

Ayrıca Mersin’de bütün zorluklara rağmen MAKİ gibi Kültür, sanat ve edebiyat dergisini 14 yıldır omuzlayıp yaşatıyor. Bu yönüyle de Türk edebiyatına ve Türk kültürüne hizmet veriyor. Bu açıdan tebrik ve alkışlanmaya değer bir çabadır. Şairimizi candan tebrik ediyor, başarılarının devamlı olmasını, sağlıklı günler ve uzun ömürler diliyoruz.


Meraklısı için: Abidin Güneyli: P.K. 18 Mezitli / Mersin.

 
Toplam blog
: 2227
: 832
Kayıt tarihi
: 27.06.09
 
 

1946 Mardin ili, Kızıltepe ilçesi'nin Esenli köyünde doğmuştur. İlk ve ortaokulu Kızıltepe'de bit..