Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

10 Aralık '12

 
Kategori
Eğitim
Okunma Sayısı
1057
 

Bir meslek olarak Öğretmenlik ve Orta Öğretim alan Öğretmenliği

Eğitim politikaları, eğitim hedefleri, eğitim-öğretim programları, kullanılan araç-gereç ve yöntemler, alt yapı, parasal olanaklar vb. eğitimin temel dayanaklarıdır. Ancak, eğitim hedefleri ne kadar iyi saptanırsa saptansın, eğitim-öğretim programları ne kadar bireysel ve toplumsal gereksinimleri karşılamaya dönük olursa olsun; altyapı, kullanılan araç-gereç ve yöntemler günün koşullarına ne kadar uygun hale getirilirse getirilsin, günümüzde gelişmişliğin temel ölçütü olan nitelikli insanın yetiştirilebilmesi için yeterli değildir. Bu nedenle, nitelikli insan gücünün yetiştirilmesinde en temel öğe öğretmendir. Öğretmen öğrencilerini sadece bilgilendiren, onları üst eğitim kurumlarına hazırlayan bir kişi değildir; özellikle alt eğitim kurumlarında ( anaokulu ve ilköğretimde) onlara örnek olan, kişilik özellikleri transfer edilen, hatta bu bağlamda ana-babadan daha etkili olan bir kişidir.

Öğretmenlik profesyonel bir meslektir, öğretmen üretim yapanı üretir/yetiştirir. Bu nedenle, öğretmenlerde bulunması gereken özelliklerin ve yeterliliklerin oluşturulabilmesi için dikkate alınması gereken bazı koşullar vardır. Bu koşullar şöyle sıralanabilir:

1) Öğretmen adayları iyi seçilmelidir.

2 )İyi yetiştirilmelidir (Hem hizmet öncesi, hem de hizmet içinde).

3) Öğretmenler iyi sosyal ve ekonomik olanaklarla istihdam edilmelidir.

1) Öğretmen Adaylarının Seçilmesi.

Öğretmen adaylarının iyi seçilebilmesi için, adayların öğretmen olmaya istekli, çalışkan ve psiko-soyal anlamda sağlıklı ve dengeli bir kişiliklerinin olması gerekmektedir. Cumhuriyetin ilk yıllarında koşulların yetersiz olmasına karşın, öğretmen adaylarının seçiminin bugünkünden çok daha iyi olduğu söylenebilir. Çünkü ulu önder Atatürk’ün belirttiği gibi, yeni kuşakların öğretmenlerin bir eseri olacağı mantığıyla hareket edilmiş ve öğretmen adayları ona göre seçilmiştir. Örneğin Yüksek Öğretmen okullarına, Köy Enstitülerine, Eğitim Enstitülerine liselerden mezun olan en çalışkan öğrenciler alınmış, mülakatlarla da kişilik özelliklerinin öğretmenlik mesleğine uygun olmasına özen gösterilmiştir.

Ancak 1970’li yıllardan başlayarak, siyasi nedenlerle öğretmen adaylarının seçimine özen gösterilmemiş, çok düşük puanlarla ve okul kapasitesinin çok üstünde öğrenci alınmıştır. Eğitim Fakültelerinin açılmasıyla bu olumsuzluklar büyük ölçüde azalmıştır. Bununla birlikte,

Eğitim Fakülteleri dışında, daha önce Fen ve Edebiyat Fakültelerinden, bugün ise hemen hemen tüm fakültelerden mezun olanlara Öğretmenlik Meslek Bilgisi(formasyon) derseleri verilerek  isteyen herkese öğretmenlik yolu açılmıştır.

Daha önce yapığım bir araştırmada, E.Ü. Fen ve Edebiyat Fakülteleri öğrencilerinden hiçbirinin yedinci sıradan önce öğretmen olmak istemedikleri, iş bulamadıkları zaman öğretmen olmayı isteyecekleri, bu amaçla da ceplerinde bir öğretmenlik belgesinin bulunmasını arzuladıkları saptanmıştır.

2) Öğretmenlerin Yetiştirilmesi

Öğretmenlerin yetiştirilmesinde üç alanda eğitim görmeleri gerekli ve zorunludur. Bunlar, alan bilgisi, öğretmenlik meslek bilgisi(öğretmenlik formasyonu) ve genel kültürdür. Bu alanlardan birisi eksik olduğunda, öğretmen kendisinden beklenen görev ve işlevleri yerine getiremez. Bu dersler yalnız bizim ülkemize özgü değildir, öğretmen yetiştiren tüm kurumlarda genel ve evrenseldir. Ayrıca öğretmen adaylarının bu dersleri eğitim süreci içerisinde ilişkilendirerek ve uygulama yaparak öğrenmesi gerekir.

YÖK alan öğretmenliklerinin Fen ve Edebiyat Fakültelerinden yetiştirilmesi konusunda karar almış bulunmaktadır. Belli kuralların yerine getirilmesi koşulu ile bu olaya olumlu yaklaşılabilir. Bu koşullar: 1)Eğitim Bilimleri Enstitüleri Kurulmalıdır. Öğretmen olmak isteyen öğrenciler söz konusu enstitülerle Eğitim Fakültelerinin işbirliği ile yönlendirilmelidir.

2) Lisans öğreniminde üçüncü sınıfa geçen öğrencilerden öğretmen olmak isteyenler  bir dilekçe ile isteklerini enstitüye bildirmelidirler. 3) Bu öğrencilerde, üniversiteye girişte belli bir puan(ortalamanın üstünde), iki yıllık lisans öğretiminde de belli bir not ortalaması (örneğin 7-8 gibi) aranmalıdır. 3) Öğrenciler mülakata alınmalıdır. Mülakatta öğrencilerin bedensel özürlü olmamalarına, sağlıklı ve dengeli bir kişilik özelikleri taşımalarına özen gösterilmelidir. Öğrenciler, siyasi bir yaklaşımla değil, kesinlikle bilimsel bir yaklaşımla değerlendirilmelidirler. 4) Formasyon dersleri, lisans öğretimi içinde ve gündüz olmak koşulu ile ve diğer lisans öğrencilerinden ayrı sınıflarda yapılmalıdır. 5) Formasyon dersleri dışında ve gerekli görüldüğü takdirde genel kültür dersleri de konmalıdır.

3) Öğretmenlerin iyi sosyal ve ekonomik olanaklarla istihdam edilmesi

Son zamanlarda öğretmenlerin maaşlarında belli artışlar olmasına karşın, AB ülkeleri dikkate alındığında bu artışın yetersiz ve oldukça düşük olduğu ileri sürülebilir. Örneğin Almanya’da sınıf öğretmenlerin maaşlarının 3000 euro, Kıbrıs’ta 4-5 bin TL olduğu görülmektedir. Oysa Türkiye’de Profesörlerin maaşı 3000 tl dir. Başka bir deyişle AB ülkelerinde öğretmenlerin maaşları ilk sıralarda yer almasına karşın, Türkiye’de onuncu sıralara doğrudur. Türkiye’de öğretmenler çoğu zaman ikinci bir iş yapmak zorunda kalmışlardır. Oysa Cumhuriyetin ilk yıllarında öğretmen maaşları incelendiğinde bu günkünden çok daha iyi olduğu görülmektedir.

Kısaca, Türkiye’nin nitelikli insan gücüne kavuşması, toplumsal yaşamın her boyutunda belli bir güce ulaşması ve uluslar arası düzeyde rekabet edebilmesi, öğretmenlik mesleği açısında bakıldığında yukarıdaki koşulların yerine getirilmesi gerektiği kanısındayım.

 

                                                                                             Prof. Dr. İbrahim Dönmezer

Önerilerine Ekle Beğendiğiniz blogları önerin, herkes okusun.

 
Tıklayın, siz de blog yazarı olun! Aklınızdan geçenleri paylaşın!
Facebook hesabınızla yorum yapın, daha çabuk onaylansın!
Toplam blog
: 3
Toplam yorum
: 0
Toplam mesaj
: 0
Ort. okunma sayısı
: 1488
Kayıt tarihi
: 14.05.12
 
 

28.4.1945 Hatay doğumluyum. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi mezunuyum. Uzmanlık al..

 
 
Yazarı paylaş
  • Tümünü göster