Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

21 Kasım '10

 
Kategori
Uzay
 

Bir milyar nohut ve Evren

Bir milyar nohut ve Evren
 

Net'ten kolaj...


EVRENDE KAÇ YILDIZ VAR?
Lise son sınıftayken matematik hocamız şöyle bir soru sormuştu: "Birden bir milyara kadar saymaya başlayın desem; ne kadar zamanda sayarsınız?" Ne yanıt verdiğimi anımsamıyorum; fakat en “abartılı” yanıtı arkamda oturan arkadaşımın verdiğini ve hocamızdan en büyük övgüyü de onun aldığını bugünkü gibi hatırlıyorum.
(Şimdi lütfen okumayı bırakıp gözlerinizi yumun ve siz de zihninizde bir hesap yapıp ortalama bir tahminde bulunun.)
.
Şaşırtıcı bulacağınızı tahmin ettiğim doğru yanıta sizi inandırmak için, oturup hesabı tekrar yaptım: Önce cep telefonumdaki süreölçeri çalıştırdım ve rakamları tam telaffuz ederek bir dakika boyunca saydım. 60 saniyede 120... Fakat sayı ilerledikçe, rakamları söylerken uzayacak zaman yüzünden sayının 60’ın altına düşeceğini de tahmin ettiğim için (örneğin; sekiz yüz seksen sekiz milyon, sekiz yüz seksen sekiz bin, sekiz yüz seksen iki, üç, dört vs); saniyede bir sayı saydığımı kabul ederek sonucu ona göre hesapladım:
.
60x60x24 = 86.400 günde,
86.400x365 = 31.536.000 yılda,
31.536.000x30 yıl = 946.080.000
Toplam süre = Yaklaşık 31,5 yıl...
.
Ne var ki 30 küsur yıl boyunca beslenmeden ve uyumadan bir robot gibi sadece sayı saymayacağımıza göre, günde 8 saatlik boş zamanımızı tamamen saymaya ayırdığımızı varsaydım; süre 94,5 yıla çıktı. 5,5 yaşında saymayı öğrendik diyelim; etti 100 yıl. Bu hesaba göre şöyle diyebiliriz: 1’den 1 milyara kadar saymaya ömrümüz yetmez! (Dünya ölçeğinde, insanların ortalama yaşam süresi = 74,5 yıl.)
.
Bu örneği, dilimize kolay gelen milyar rakamının büyüklüğünü vurgulamak için yazdım ki, Samanyolu’ndaki ve evrendeki yıldız sayılarını düşündüğümüzde evrenin devasa boyutlarını hayal edebilmemiz biraz daha kolaylaşsın.
.
Bunları yazarken bir başka somut örnek daha buldum! Mutfak dolabındaki 1 kiloluk kuru nohut paketini açıp teker teker saydım, 1527 çıktı. Nohutlar bana küçük görününce, rakamı 1500 kabul ettim. Ortalama 120 metrekare olan bir apartman dairesini yerden tavana kadar nohutla doldurmamız için kaç nohuda ihtiyaç var acaba, diye sordum ve o hesabı da şöyle yaptım:
.
120 metrekarelik bir daire -duvarları kaldırırsak- yaklaşık 100 metrekarelik bir tabana sahiptir. Duvarların yüksekliği 240 cm. ile 300 cm. arasında değişir. Ortalama 2,5 metre yükseklik olsun. Boy 20 metre, en 5 metre olsun... Bunları çarparsak, elde edeceğimiz rakam 250 metreküptür.
.
1 metreküp alana 700 kilogram = 1 milyon nohut sığdığını da hesapladım. Öyleyse; nasıl ki dört katlı bir binayı tabandan tavana kadar nohutla doldurduktan sonra, en üste çıkıp teker teker sokağa fırlatarak sayamazsak, 1 milyar nohudu da o biçimde saymaya ömrümüz yetmeyecektir!
.
Gelelim Güneş Sistemi’nin de içinde bulunduğu Samanyolu Galaksisi’ne... (Galaksi = Yıldız kümesi... Yıldız = Güneş gibi parlayan/yanan devasa kütle... Dünya gibi küçücük sönmüş gezegenler yıldız değil, uydudurlar. Ay da bizim uydumuzdur.) Astro-fizikçilere göre Samanyolu’nda 400 milyara yakın yıldız var.
.
Şimdi de 400 milyarı hesaplayalım: Tüm yıldızları birer nohut kadar küçültürsek, Samanyolu’ndaki yıldızları doldurmak için 4 katlı 400 binaya ihtiyacımız olacaktır.
.
Bitmedi... Peki, evrende kaç tane yıldız kümesi/galaksi var? Okuduklarım içinde en mütevazı olanı 100 milyar sayısını veriyordu. Fakat bazı galaksilerde 200 milyar yıldız, bazılarında 300 veya 400 milyar yıldız olduğu da tahmin ediliyor. Peki; her galakside ortalama 250 milyar yıldız olduğunu varsayarsak, nohutları/yıldızları doldurmak için bize kaç daire gerekli?
Hesabı sürdürelim:4 katlı 400 bina x 250 milyar = 100 trilyon bina demektir!..
.
Bu sayı da şu anlama gelir: Dünyadaki tüm binaları ve tüm kapalı alanları nohutla doldurun ve şu anda üzerinde yaşadığımız dünyanın ikizi olan 3 bin dünya daha yaratın; hepsinin içindeki kapalı yerleri de nohutla doldurun... İşte evrende o kadar sayıda yıldız var, denebilir!!!
.
Bir de yıldızlar arasındaki ışık yılı (10 trilyon kilometre) ile ölçülen akıl almaz mesafeleri de hesaba katıp evrenin genişliğini düşleyin artık...
.
Ve son olarak da evrenimizin milyarlarca yıldır durmaksızın bir balon gibi şişerek genişlediğini de hayal edin edebilirseniz. Paralel evrenleri de artık hesaba katmayalım isterseniz. Kolay gelsin. :-)
.
Son söz: “Dünyadaki tüm sahillerde kaç katrilyon adet kum tanesi varsa; evrende çok daha fazla sayıda yıldız bulunabilir.”
 
Toplam blog
: 147
: 2923
Kayıt tarihi
: 05.05.07
 
 

İngilizce öğretmeniyim, çevirmenim, dilmaçım, araştırmacıyım. / Beş kitabım var: Beynin Kimliği, ..