Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

02 Mart '13

 
Kategori
Yurtdışından Bildiriyorum
 

Bir Varyag hikayesi… Sovyetler üretti, Ukrayna’nın oldu, “made in China”ya dönüşen Varyag şimdi uçak

Bir Varyag hikayesi… Sovyetler üretti, Ukrayna’nın oldu, “made in China”ya dönüşen Varyag şimdi uçak
 

Türk boğazlarından hurda olarak geçen “yüzer kütle”, tam donanımlı olarak Çin Halk Cumhuriyeti Deniz Kuvvetleri envanterine katıldı.

Varyag’dan bahsediyoruz.
Boğazlarımızdan “yüzen kütle” olarak geçen Varyag kısa bir süre önce tam donanımlı savaş gemisine dönüşerek Çin Halk Cumhuriyeti envanterine katıldı.
60 bin ton ağırlığındaki, 300 metre uzunluğundaki Varyag 29 deniz mili hıza sahip. Ekonomik kullanım ile durmaksızın 8000 mil yol alabilen gemi Çin’in denizlerdeki pozisyonunu oldukça güçlendiriyor. 2000 kişilik mürettebat bulunan gemide 50 uçak ve helikopter yerleştirilebiliyor.
Gemide nükleer santral bulunmaması eksilik olarak yorumlansa da Çin’in Varya’gı sadece 20 milyon Dolar’a hurda olarak satın alması eksiklikleri kapatır nitelikte.
14 Ağustos’ta ilk denemelerin ardından Dalyan Limanı’na dönen Varyag (Sovyetler Birliği döneminde verilen ismi ile) bugün Made in China olarak hizmet veriyor.
Önce Sovyetsky ardından Ukrainsky olan, boğazlardan geçerken kütle haline gelen, bir sene sonra da Kitaysky (Çinli) olan gemi bugün okyanus görevine çıkmaya hazır.
Bu yazılanlar artık sır değil. Tüm dünyanın gözü önünde gerçekleşen “kütleden uçak gemisi çıkarma oyunun görünen sahnesi.”
Uçak gemisi kimlerde var?
Dünyannın en güçlü uçak gemisi filosu Amerika Birleşik Devletleri’nde bulunuyor. 11 adet uçak gemisine sahip Amerika’da 12. geminin üretimi devam ediyor. Bu ülkeyi sırasıyla Rusya, Fransa, İngiltere, İspanya, İtalya ve Hindistan izliyor. (Hindistan’ın elindeki tek uçak gemisi 1953'de yapımına başlanan, 1986'da sembolik bir rakama İngilizlerin hediye ettiği Virat)
Uçak gemisi güçlü ülke olmak için şart
İngiltere’nin Arjantin ile 1982 yılındaki savaştan sonra bölgedeki etkinliğini uçak gemileri sayesinde sürdürmeyi başardığını öte yandan ABD operasyonlarının çoğunun uçak gemileri merkezli olduğunu göz önüne aldığımızda bu gerçek ete kemiğe bürünüyor.
Varyag’ı uzun süre önce fark eden Çin hükümeti bu konunun bilincinde olarak uzun yıllar önce önemli bir adım atıyor.
Varyag nasıl doğdu?
Türk boğazlarından kütle olarak geçen Varyag’ın yapımına, 1985 yılında Ukrayna’nın Nikolaev şehrindeki askeri tersanede başlanıyor. 3 sene sonra suya indirilen Varyag’ın kaderi Sovyetlerin dağılmasından sonra bambaşka bir hal alıyor. Rusya %67'si tamamlanan Varyag’ı Ukrayna’ya bırakırken, Çin’in gözü Varyag’a çevriliyor.
Ukrayna’nın belki de ilk uçak gemisi olabilecek Varyag, 20 milyon Dolar’a Çinli “Çong Lot Travel Agency Ltd.”ye satılıyor. Bu arada Çin hükümeti dünya kamuoyunun dikkatini çekmemek gerektiğinin bilinci ile gemiyi hurda olarak aldığını ve parçalayacağını söylüyor.
Kısa bir beklemenin ardından Çin gemiyi “yüzer kütle” olarak 1 Kasım 2001'de önce İstanbul Boğazı’ndan, 2 Kasım’da da Çanakkale Boğazı’ndan geçiriyor.
Türkiye’ye 1 milyon Çinli gelecek
Türkiye’nin (iddia edildiği üzere) 1 milyon Çinli turist gelecek vaadi ile ses çıkartmadığı Varyag boğazlarımızdan geçerken gazetelerde atılan başlıklar şu şekilde tarihteki yerini alıyor: “Varyag kazasız belasız geçti”, “Varyag geçecek 1 milyon Çinli turist gelecek”, “yüzen kütle boğazımızdan geçti”
Çinli turist sayısı arttı!
Varyag’ın boğazlarımızından geçmesinin üzerinden 10 yıl geçti. Bu süre içinde Çinli turist sayısı sadece 50 bin artarak 77 bine çıktı. Çin ise önce “ilk uçak gemisine sahip olmalarına az kaldığını” beyan etti. Sonra da (iki hafta önce) Varyag’ın ilk denemesini yaparak donanmasına kattı.
“Kötü talihli Varyag battığı sulara geri mi döndü?”
Çin’in kullanmaya başladığı Varyag Uçak Gemisi ismini, 1904'de Japonya açıklarında tek başında dört Japon gemisi ile çarpışan, ardından kendi mürettabatı tarafından batırılan savaş gemisinden alıyor. (Bu gemi savaş sonrasında Japonya tarafından sudan çıkartılıyor ve Soyya adıyla Japon donanmasına katılıyor. )
Rusya 1916'da efsane gemiyi Japonlar’dan satın alıyor, 1917'de restorasyon için İngiltere’ye gönderiyor. Devrim nedeniyle oluşan belirsizlikte ilgilenilmeyen geminin daha sonra Almanya’ya hurda olarak satıldığı tahmin ediliyor.
Tarihi Varyag Savaş Gemisi’nin anısına İskoçya’nın Lendelfrut kasabasında bir anıt bulunuyor.
Çin uçak gemisine kavuştu Türkiye 1 milyon Çinli turisti bekliyor olabilir mi?
Çin’in göstere göstere boğazlarımızdan geçirdiği uçak gemisi Varyag, bu ülkeyi uçak gemisi sahibi ülkeler kategorisine soktu  (sağda).
Türkiye’nin ise 1 milyon Çinli hesapları henüz tutmamış gözüküyor.
Çok tartışılan sonra ancak unutulan Varyag geçtiğimiz gün törenle Çin donanmasına teslim edildi.
 
 
F.Serkan BAĞ
www.ukrturk.net
Kiev
 
Toplam blog
: 17
: 612
Kayıt tarihi
: 11.02.13
 
 

Dipnot Tablet'te yazar   Social media strategist   Türk Ukrayna Sanayiciler ve İş..