Mlliyet Milliyet Blog Milliyet Blog
 
Facebook Connect
Blog Kategorileri
 

15 Mayıs '11

 
Kategori
Sosyoloji
 

Birey-Ben-Biz-Onlar

Birey-Ben-Biz-Onlar
 

"başkası olma kendin ol böyle çok daha güzelsin"


Şu "birey" sözcüğüne bir türlü ısınamadım. Bunun nedenlerinden ikisi; birden çok anlamının bulunuşu ve herkesin kafasına göre istediği anlamda kullanıyor olması gerek sanırım. 

"Kişi" sözcüğünü ya da "kendin olmak" deyimini tercih ederim. Hani bir şarkının sözlerinde geçer ya: 

"başkası olma kendin ol
böyle çok daha güzelsin"
 

Buradaki bütün soru/n: "kendin olma" nasıl becerilecek? 

Bunun yanıtı hem çok basit, hem çok zor! 

Yaptığın bütün işlere kendinden bir şeyler katılacak! Bunun için de, her şeyden önce kendinde bir şeyler olacak! Yani başkalarından özentiyle ya da emaneten alınan düşünceler yerine; kendi çabanla ürettiğin, kendine özgü düşüncelerin olacak! (Elbette bu; "başkalarının düşüncelerinden yararlanılmayacak" anlamında değil, tam tersine onların düşüncelerini kendi beyninde sentezleştirip kendine ait ve başkalarıyla paylaşabileceğin, başkalarına karşı savunabileceğin yeni bir 'düşünce'nin ortaya çıkmasıdır.) 

* * * 

"İnsan, sosyal hayvandır", deriz.. Robenson Crusoe bile bir süre sonra bir arkadaş buluyor yanına. Kaldı ki, öncesinde hayatta kalabilmek için, yaptığı barınaktan tut, ürettiği yiyecek maddelerine kadar her bişeyi yaşadığı toplumdan (yani -genel anlamda- BİZden) öğrendiği TEKNİKle yapmıştır. Ama bu net çizgilerle ayrışmış değildir.. Hatta bazen çok çok bulanıktır.. 

Kimi zaman, ONLAR* (berikiler, otorite, oligarşi, egemen sınıf vb.) kendi işine yarayacak elamanları; kurduğu okullarda resmi ideolojisini vererek ÖĞRETerek yetiştirmeye çalışır, BİZin ise bir OKULu yoktur! O yüzden okul dışındaki eğitim ve öğretim araçlarını (medyayı, kitapları; STKuruluşları'nın seminer, konferans gibi etkinliklerini; sanal dünyanın forumlarını, haber gruplarını, bloglarını vb.) kullanarak, ÖĞRETİM işlevini yerine getirmeye çalışır. 1'eyi BİREYleştirir. 

* * * 

biz: örgütsüz + bilinçsiz elemanlar topluluğu. 

BİZ: örgütlü + bilinçli BİREYler.. 

ben: yukarıdaki "biz"i oluşturan elemanlar.. 

BEN: BİZ'ce BİREYleştirilecek insanlar! 

Burada 5 ayrı kavram var. Ama; hepsi aynı çağda, aynı dünyada yaşıyor! (biz ve ben, birkaç çağda birden yaşamıştır, yaşamaktadır.. Çağdaş anlamda BİZ ise henüz yeterince yoktur! Sadece "BİZİMSİ"ler oluşmuştur.. Dolayısıyla çağdaş anlamda BEN de yeterince yoktur.) 

 

Not: * Buradaki ONLAR ile iki hafta önceki "Onlar ki" blogumda sözünü ettiğim onlar'la karıştırılmaması gerektiğini, taban tabana zıt kavramlar olduğunu ayrıca belirtmeme gerek yok, sanırım. 

Not not: Yanlış anlaşılmaya.. Ben de kendimi çağdaş anlamda birey veya BEN olarak görmem.. Her şeyden önce her hangi bir Sivil Toplum ya da Demokratik Kitle Örgütü üyesi değilim.. Öylesine yaşayıp gidiyoruz işte..:) 

 
Toplam blog
: 92
: 521
Kayıt tarihi
: 01.01.11
 
 

Milliyet Bloga taşınmam kolay olmadı.. Varlığını aşağı yukarı başlangıcından beri bildiğim bu dev..